Zandhope
‘Van ontwerpen en bouwen leer je veel’
De kinderen van Zandhope krijgen les in een mooi gebouw met vrolijke kleuren, waar je ook nog eens op verschillende plekken kunt werken. Behalve dat ze leren rekenen en schrijven, is er ook veel aandacht voor wetenschap en techniek. Doordat ze samenwerken met de Sint Jozefschool, die in hetzelfde gebouw zit, wordt leren nog leuker.
Zandhope deelt het gebouw met de Sint Jozefschool en de beide scholen werken steeds meer samen. Op de begane grond zijn de lokalen van de onderbouw en de groepen van de beide scholen zitten per bouw bij elkaar. De bovenbouwgroepen hebben hun lokalen op de eerste verdieping. Als we de school binnenstappen, komen we eerst op het leerplein van de onderbouw waar de kinderen druk aan de slag zijn met bouwmaterialen. Als we doorlopen, komen we op het leerplein van de middenbouw. Hier zijn kinderen van de beide scholen in groepjes uit hun eigen klas aan het werk.
De leerlingen aan het woord
In het technieklokaal op de eerste verdieping ontmoeten we Sophie (8), Luca (10), Sylvia (10), Febe(8) en Roos (11) uit de groepen 4 tot en met 8. Samen vormen zij de leerlingenraad van de school. Ze vertellen enthousiast over hun school en over de samenwerking met de Sint Jozefschool. Sylvia vertelt: “We hebben al samen een speurtocht gedaan en we spelen nu met de twee scholen tegelijk op het hele schoolplein. We gaan ook thema’s doen met elkaar. Zo leren we meer kinderen kennen en kunnen we meer vrienden maken.” Luca vult aan: “Ik denk dat ik aan het eind van het schooljaar iedereen wel ken.” De bovenbouwers zijn blij met hun plek op de eerste verdieping. “Daar heb je het mooiste uitzicht.”
Technieklokaal
Het technieklokaal is een favoriete plek in de school. “Hier staat bijvoorbeeld de 3D-printer, de vinylsnijder, een stickerprinter en een Bee-Bot waarmee je kunt programmeren. Op de 3D-printer hebben we een watermolen uitgeprint en met de stickerprinter hebben we leuke stickers geprint voor de ramen van onze school. Het is heel leuk om dingen te maken. En van ontwerpen en bouwen leer je veel.” Ze werken ook in het technieklokaal als ze met een thema bezig zijn. Roos: “Nu gaat het thema over de Gouden Eeuw. We gaan schilderijen uit die periode naschilderen, zoals de Mona Lisa.” Ze werken zo’n vijf keer per jaar aan een thema. “Dan bedenken we onderzoeksvragen, doen we onderzoek, gaan we informatie opzoeken op internet en in boeken, en maken we een presentatie. Zo leren we veel over het onderwerp, en natuurlijk ook hoe je onderzoek moet doen.” Alle kinderen van de beide scholen werken dan in groepjes aan hetzelfde thema. “Soms luisteren kinderen niet, maar het is altijd wel gezellig.”
De leerlingen hebben nog veel meer te vertellen over hun school, dus lees snel verder!
De kinderen leren graag met behulp van de active floor. “Op de active floor kun je sommen doen of memory spelen, maar ook zelf spelletjes bedenken en maken.” Ze zien er wel de voordelen van in. Febe: “Je krijgt dingen sneller in je hoofd als je bewegend leert. En je blijft er lekker fit bij.” Het leerplein is dan ook favoriet. Overigens is bewegen sowieso een belangrijk onderdeel van de lessen op de Zandhope. “We doen veel buitensporten. We krijgen gymles van juf of meester en van de gymjuf van onze school.”
In de klas werken ze veel digitaal, met Snappet, een tablet waarop ze spelling en rekenen doen. “Je ziet meteen wat je fout doet, dan legt juf het nog een keer uit en snap je het beter. Daardoor leer je sneller.” Op het bord in de klas kunnen ze zien wat de planning van de dag is. “Iedereen werkt op zijn eigen niveau en heeft zijn eigen leerdoelen. Soms werken we in groepjes, dan kun je elkaar helpen. Samen weet je meer.”
De kinderen denken ook graag mee over hun school. Daarom zitten ze in de leerlingenraad. Alle leerlingen van de Zandhope kunnen hun ideeën aan de leerlingenraad doorgeven. “Wij praten om de week met juf Annika over dingen binnen en buiten de school. Zo hebben we bedacht dat er een koelkast moest komen om ons eten en drinken te kunnen koelen en langer te bewaren.” Ze vergaderen ook met de leerlingenraad van de Sint Jozefschool. “Dan praten we over dingen die het hele schoolgebouw aangaan, zoals het schoolplein. En wij mogen stemmen op de nieuwe naam voor ons gezamenlijke schoolgebouw.” Dat er een leerlingenraad is, vinden ze heel belangrijk. “Zo hebben wij ook iets in te brengen.”
Zonder juffen en meesters geen onderwijs, dus daar praten we ook nog even over. Daarover zijn de kinderen het met elkaar eens: “Onze juffen en meester zijn heel erg lief en ze zijn altijd blij en gezellig.” Sowieso vinden ze de Zandhope een fijne school. “Je krijgt hier goed onderwijs.” En dat is belangrijk, want: “Als je niks leert, kun je later ook niks worden.”
Hoog bezoek
In 2018 bracht het Ministerie van OCW een bezoek aan basisschool Zandhope (en aan obs De Meerpaal) om er het vernieuwende onderwijs te bekijken. Een weergave zie je in onderstaande video, gemaakt door NH Media.
Lees ook:
VIDEO: Alle Kansen op school
Alle kansen voor alle kinderen, dat is het motto van de Surplusscholen. Dat betekent dat onze leerlingen betrokken zijn bij wat ze leren, dat ze leren op een manier die bij hen past, dat ze plezier hebben in leren en dat ze voorbereid zijn op de toekomst. Surplus stimuleert dit met het programma 'Alle Kansen op school'.
Lees meer