Elke school binnen Stichting Surplus heeft zijn eigen medezeggenschapsraad (MR), samengesteld uit leerkrachten en ouders die betrokken zijn bij de school. Daarnaast heeft Stichting Surplus een Gemeenschappelijke Medezeggenschapraad Surplus (GMR). Deze raad behandelt met name schooloverstijgende onderwerpen. De wet schrijft de instelling van zo´n GMR voor.
De GMR Surplus bestaat uit maximaal twaalf personen: zes ouders van kinderen op Surplusscholen en zes personeelsleden van Surplus. Tijdens de GMR-verkiezingen kunnen alle ouders en leerkrachten van Surplus zich kandidaat stellen voor het GMR-lidmaatschap. De op dat moment zittende MR-leden mogen hun stem uitbrengen en zo wordt een nieuwe GMR gevormd.
De Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) van Surplus bestaat uit:
Oudergeleding
Personeelsgeleding
De GMR is bereikbaar via: secretariaatgmr@stichtingsurplus.nl
Als stagiair deelnemen aan een teamvergadering: wat is je rol? Wij vroegen het aan Ilse en Jari op De Triangel.
En we h…
Eline Koningstein geeft les aan groep 3/4 op De Wielewaal in Schagen. Zij is mentor en begeleidt dit schooljaar maar li…
Astrid Alferink en Elly de Jonghe werken al zo’n vijftien jaar samen als duo. Lange tijd stonden ze samen voor de kleut…
Wat mogen we nu precies verwachten van het onderwi…
"Bij een thema over dinosaurussen wilden kinderen weten hoe sterk een dino is. Dat kunnen we ni…
Alle kansen voor alle kinderen, dat is het motto van de Surplusscholen. Dat betekent dat onze leerlingen betrokken zijn…
Het Nederlandse curriculum voor het basisonderwijs wordt vernieuwd. Obs De Meerkoet in Dirkshorn is een van de ontwikke…
Twee Surplus basisscholen, waagden zich afgelopen schooljaar aan het project KidzReporterz. KidzReporter combineert het…
Jaarlijks nemen heel wat Surplusscholen deel aan de Noord-Hollandse Tuinbouw Battle. Daarin gaan leerlingen van basissc…
Surplus organiseert jaarlijks een spectaculaire race voor op afstand bestuurbare auto's. Teams van leerlingen van Surpl…
Surplus betekent ‘meer’. De 23 scholen van Stichting Surplus willen samen meer bereiken dan ieder voor zich mogelijk zo…
Je kunt zelf, achter je bureau, bedenken wat goed onderwijs is voor de kinderen. De vraag is of je daarmee helemaal a…
Vertel niet teveel over jezelf maar stel vooral vragen, ken je slechte eigenschappen en bereid je goed voor. Deze en an…
Lesgeven aan kinderen die betrokken zijn, is een feest. Maar hoe creëer je betrokkenheid en hoe zie je of een kind bet…
Marianne Stroomer startte 17 jaar geleden als leerkracht van groep 1 en 2 op Surplusschool De Meerpaal in Anna Paulowna…
Als je carrière wilt maken, moet je niet voor het onderwijs kiezen. Dat is wat veel mensen denken. De realiteit is ande…
Je wordt vandaag gebeld dat je morgen mag invallen. Hoe bereid je jezelf daarop voor? En wat neem je mee? Britt vertelt…
Dat kunnen we nog het beste aan de kinderen vragen. Lees wat Zylvanio (12), Lot (9), Siz (8), Ranya (11), Levi (9) en G…
Kun jij feedback ontvangen? Hoe ga je om met kritiek? En wat is het verschil?
Voor alles is een eerste keer. Zo is er ook de eerste keer dat je als leerkracht een oudergesprek voert. Hoe pak je dat…
Lekker dat je geslaagd bent, eindelijk je diploma op zak. En nu aan de slag, als leerkracht voor de klas. Je eerste wer…
“Als kind zat ik op de Frankendael in Callantsoog en daar had ik het naar mijn zin. Toen wist ik al dat ik later ook vo…
Als je vanuit de Pabo stage loopt op een Surplusschool, word je gekoppeld aan een mentor en een praktijkopleider van Su…
* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.
Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie
“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”
Astrid Alfering
Leerkracht
Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.
Thomas Riemers
Leerkracht
“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”
Bastienne Bijl
Leerkracht
Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’