De kernwaarden van Surplus zijn:
Verbondenheid
Ontwikkeling
Zelfstandigheid
Openheid
De kernwaarden van Surplus zijn:
Verbondenheid
We hechten eraan om samen, als team op te trekken. Samen werken en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar zijn voor ons vanzelfsprekendheden. Als Surplus en als school zijn wij van, voor en door kinderen, leerkrachten en ouders. Wij zijn erop gericht om mensen en groepen met elkaar te verbinden.
Ontwikkeling
De ontwikkeling van kinderen en leerkrachten staat bij ons centraal. Daartoe stimuleren en inspireren wij elkaar, leren wij met en van elkaar en dagen wij elkaar uit om talenten te ontdekken en tot bloei te laten komen.
Zelfstandigheid
Wij stimuleren zelfstandigheid door vertrouwen en ruimte te geven, door zelfvertrouwen te stimuleren en door kwaliteiten te waarderen. Zo nodigen wij elkaar uit om de eigen grenzen te verleggen.
Openheid
Wij staan in open verbinding met elkaar en de buurt, de omgeving en de samenleving. Wij hechten veel waarde aan een goede communicatie binnen en buiten de school.
Centraal in de kernopdracht van Surplus staat dat wij kinderen de ruimte geven zichzelf te ontplooien en ze stimuleren zichzelf te ontwikkelen.
Kernopdracht
Surplus: openbaar onderwijs met hart voor kinderen
Surplus heeft hart voor kinderen. Wij geven kinderen de ruimte, zodat zij zich goed kunnen ontwikkelen. Elk kind is immers uniek. Wij stimuleren kinderen om de eigen talenten te ontplooien. Met respect voor elkaar. Zo leren zij om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, elkaar en voor de samenleving.
Onderwijs en opvoeding gaan bij Surplus hand in hand. Wij bieden kinderen een optimale leeromgeving waarin zij zich voorbereiden op hun rol in de veranderende samenleving. Voor ons betekent dit naast kennis verwerven dat zij zich ontwikkelen tot sociale en kritische mensen, die zelfvertrouwen hebben en zelfredzaam zijn. Die vanuit een positief mensbeeld verschillen tussen zichzelf en anderen waarderen.
Alle kinderen zijn welkom. Op onze scholen ontmoeten de verschillende levensbeschouwingen elkaar op basis van gelijkwaardigheid. Wij werken vanuit onderwijsbehoeften en bieden een passend onderwijsaanbod aan alle kinderen.
Daarnaast werken wij graag vanuit scholen die letterlijk en figuurlijk middenin de samenleving staan. Scholen die een dorps- of buurtfunctie vervullen en die te herkennen zijn aan een duidelijke eigen signatuur. Wat wij de kinderen leren – het waarderen van verschillen – doen wij namelijk zelf ook.
Surplusscholen zijn scholen waar zichtbaar gelukkige kinderen, leraren en ouders samenwerken. Opdat kinderen zich ontwikkelen tot maatschappelijk betrokken deelnemers van onze democratische samenleving.
In onze collectieve ambitie - ofwel ons gezamenlijk streven – gaat Surplus er vanuit dat mensen mogen excelleren. Kwaliteiten van kleine en grote mensen worden optimaal benut.
Collectieve ambitie
Bij Surplus mogen mensen excelleren; kwaliteiten van kleine en grote mensen worden optimaal benut.
Bij ons zijn alle kinderen op hun plaats. Zo hebben wij een expertisecentrum voor speciaal onderwijs en zijn wij thuis op het gebied van meervoudige intelligentie en onderwijs aan hoogbegaafden.
Wij maken ons sterk voor effectief onderwijs in de regio door met regionale partners de krachten te bundelen. Dit doen wij vanuit een open houding.
Onze leerkrachten zijn bevlogen en goed opgeleid, onder meer door eigen opleidingen. Startende leerkrachten worden intensief begeleid. Kennisdelen is bij ons vanzelfsprekend en onze grote kracht. Surplus biedt aantrekkelijke carrièreperspectieven. Onze leidinggevenden zijn goed toegerust en opgeleid om de collectieve ambitie vorm te geven binnen de eigen organisatie.
Wij besteden veel aandacht aan goede afstemming met ouders en verzorgers. De driehoek kind – leerkracht – ouder staat bij ons centraal. Kinderen, leerkrachten en ouders respecteren en inspireren elkaar. Wij zien ouders als partners. Er is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Onze scholen vormen een onderdeel van de gemeenschap. Het zijn brede scholen, waar kinderen de gehele dag met plezier samen werken en leren. En waar zij buiten schooltijden aan allerlei inspirerende activiteiten deelnemen, die specialisten aanbieden in eigen ateliers of sportcentra. Onze buiten- en tussenschoolse opvang is op dezelfde pedagogisch didactische leest geschoeid als het onderwijs. Wij hebben een eigentijds onderwijsaanbod met daarin een breed gebruik van ICT.
Onze scholen vervullen een centrale functie in de wijk of in het dorp, bijvoorbeeld door onderdak te bieden aan de bibliotheek of het buurthuis. Zij zijn intensief verbonden met elkaar en met de samenleving. Onze gebouwen zijn aantrekkelijk, verzorgd en multifunctioneel.
Wij meten zelf het effect van ons onderwijs en daarbij gaat het niet alleen om kennis, maar ook om de sociale ontwikkeling van kinderen. Wij zijn betrouwbaar goed op beide vlakken. Onze leerkrachten weten door verbinding te maken met iedere leerling optimale resultaten te halen. Onze scholen behoren tot de landelijke top. Onze leerlingen gaan als creatieve en kritische leerlingen naar het voortgezet onderwijs.
In onze visie op leren stellen wij centraal dat al onze leerlingen hun maximale taal- en rekenniveau bereiken. En dat ze kunnen kennis vergaren, construeren en toepassen. We voeden onze leerlingen op in zelfstandigheid maar zij kunnen ook heel goed samenwerken. Binnen het samenwerkingsproces zijn zij zich bewust van hun zelfverantwoordelijkheid en nemen die. Ons leerproces kenmerkt zich door werken en leren vanuit de vraagstand. Dat geldt onverkort voor onze leerkrachten.
Elke Surplusschool heeft een eigen identiteit en visie op leren. Maar de Surplusscholen hebben ook gezamenlijk een visie op leren opgesteld. Daarin staan de gezamenlijke leerprincipes waar elke Surplusschool voor gaat en staat:
wat onze leerlingen kunnen als zij groep 8 verlaten;
hoe onze leerlingen en medewerkers leren;
hoe het onderwijs op een Surplusschool eruit ziet;
welke rol de ouders hebben in het leren.
Al onze leerlingen bereiken hun maximale taal- en rekenniveau.
Onze leerlingen kunnen kennis vergaren, construeren en toepassen.
Onze leerlingen worden opgevoed in zelfstandigheid.
Onze leerlingen kunnen samenwerken. Binnen het samenwerkingsproces zijn zij zich bewust van hun zelfverantwoordelijkheid en nemen die verantwoordelijkheid.
Onze leerlingen zijn zich bewust van hun beperkingen en trots op hun mogelijkheden. Zij hebben een positief zelfbeeld.
Onze leerlingen kennen hun eigen leerstijl.
Onze leerlingen gaan kritisch om met informatie. Zij vormen zich op grond van zelf verzamelde feiten een mening, beargumenteren die en realiseren zich dat het een mening is.
Onze leerlingen zijn zich bewust van de effecten van verschillende vormen van communicatie.
Ons leerproces kenmerkt zich door werken en leren vanuit de vraagstand.
Onze leerlingen zijn medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Ze vragen zich af wat ze hebben geleerd, wat daarvoor nodig was, wat de vervolgstap is en wat daarvoor nodig is. Onze leerlingen hebben daardoor invloed op het doel van het leerproces en ze geloven dat het gaat lukken. Ze kunnen het resultaat van het leerproces zelf beoordelen en ze vinden het nuttig.
Onze leerlingen leren door middel van spel, gesprekken, simulaties, lezen, samenwerken, instructie en oefening op maat.
Een leerling ontwikkelt zich bij ons verder vanuit datgene wat die leerling al kan.
Onze leerlingen zetten goede strategieën uit, ondersteund door de leerkracht. Onze leerkrachten reflecteren daarbij op eigen handelen en analyseren het resultaat van de gekozen strategieën.
Op het leren van onze leerkrachten is onverkort van toepassing wat op leerlingen van toepassing is.
Bovendien ontwikkelt elke leerkracht voortdurend zijn of haar professie. De leerkracht hanteert verschillende rollen, werkt aan verbreding van het handelingsrepertoire, past de nieuwste inzichten op het gebied van leren toe en is zich bewust van de effecten van zijn/haar handelen en communicatie.
Het onderwijsproces op onze scholen wordt belichaamd door inspirerende leerkrachten.
Onze leerkrachten stemmen hun gedrag af op de behoeften van kinderen aan autonomie, het gevoel competent te zijn en het gevoel van welkom te zijn en veilig.
Onze leerkrachten zien wat kinderen nodig hebben. Zij kunnen aansluiten bij verschillende leerstijlen. Ze hebben verstand van ontwikkelingsfasen, leerprocessen en leerlijnen en passen die kennis toe. Ons onderwijs is zo adaptief als nodig is voor de desbetreffende leerling, binnen het zorgprofiel van de school.
Onze leerlingen en leerkrachten werken met nieuwsgierig makende moderne methodes, materialen en werkvormen die geënt zijn op de nieuwste inzichten over leren en die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen.
Multimedia hebben een volwaardige plek binnen het onderwijsproces. Alle moderne media staan onze leerlingen ter beschikking voor het internaliseren, externaliseren en combineren van kennis en vaardigheden met betrekking tot de kerndoelen. Wij zorgen daarbij voor balans tussen zittend leren achter de computer en sport, spel en handvaardig bezig zijn.
Ons onderwijs is een gezamenlijk product van leerlingen, hun ouders en de school. School en ouder zijn allebei opleider én opvoeder. De school streeft naar een doorgaande lijn van huis naar school en omgekeerd.
De school maakt expliciet wat zij verwacht van het partnerschap en bevraagt ouders en leerlingen op hun verwachtingen. Ten einde af te stemmen of het partnerschap kan slagen. De school zet ieders functioneren in het partnerschap regelmatig op de agenda. De school informeert, ondersteunt, motiveert en activeert ouders om hun rol in het partnerschap zo goed mogelijk te kunnen vervullen.
Als stagiair deelnemen aan een teamvergadering: wat is je rol? Wij vroegen het aan Ilse en Jari op De Triangel.
En we hebben TIPS voor stagiairs!
Eline Koningstein geeft les aan groep 3/4 op De Wielewaal in Schagen. Zij is mentor en begeleidt dit schooljaar maar liefst drie stagiairs. “Zelf heb ik ook de kans gehad om stage te lopen en daarvan te leren. Nu vind ik het leuk, en zelfs bijna mijn plicht als leerkracht, om stagiairs te helpen zich te ontwikkelen. Daarbij is het ook nog leerzaam.”
Eline vertelt ons wat zij als voordelen ervaart.
Astrid Alferink en Elly de Jonghe werken al zo’n vijftien jaar samen als duo. Lange tijd stonden ze samen voor de kleuters en nu geven ze alweer een aantal jaren les aan groep 4 op De Mient in Nieuwe Niedorp. Als duo werken betekent ‘veel afstemmen’, ‘de ander in zijn waarde laten’ en ‘elkaars talenten benutten’, vinden de collega’s. “Wij zijn totaal verschillende persoonlijkheden, maar we kijken op dezelfde manier naar kinderen en denken hetzelfde over onderwijs”, vertellen de collega’s. Ze delen graag met ons hoe zij hun samenwerking invullen.
Wat mogen we nu precies verwachten van het onderwijs in de bestrijding van discriminatie? Zijn we kritisch genoeg op dat wat en hoe we onderwijzen? Welke verantwoordelijkheid hebben leraren, scholen en besturen? En welke ook vooral niet? Daarover ging de PO Raad in gesprek met Daniël Troost, leerkracht groep 8 op obs De Sluis.
"Bij een thema over dinosaurussen wilden kinderen weten hoe sterk een dino is. Dat kunnen we niet meer achterhalen, maar we kunnen wel meten hoe sterk wij zijn. Hoe zwaar kunnen wij tillen? En als we een takel of een hefboom gebruiken? Dat hebben we allemaal geprobeerd.” Dixie Visser, leerkracht op De Tweewegen vertelt over technieklessen met kleuters: zelf ontdekken!
Hoe kun je nou stagelopen in coronatijd? Dat doe je immers in een klas met kinderen. Als zij thuiszitten, valt je ‘oefenstof’ zomaar weg. Toch was er ook in de thuiswerkperiode voor stagiairs genoeg te doen bij de scholen van Stichting Surplus. Kiki Veldman en Femke de Lange vertellen over al het waardevols dat zij hebben geleerd, ook toen het allemaal net even anders liep.
Voor ouders met schoolgaande kinderen zijn dit uitdagende tijden: naast je eigen werk en zorgtaken ben je nu ook nog de leerkracht van je kind. Voor ouders met kinderen in het speciaal onderwijs is dat zelfs nog wat uitdagender. Dat weten ze maar al te goed op De Tender in Schagen, basisschool voor speciaal onderwijs en onderdeel van Stichting Surplus.
De scholen zijn dicht, voorlopig nog tot en met 28 april. Hoe moet dat nu met leren, nu juf of meester er niet bij is om de kinderen te begeleiden en ondersteunen? Niet alleen de kinderen, ook veel ouders hebben daar behoefte aan. Gelukkig is er op afstand veel te realiseren. De scholen van Stichting Surplus zijn direct in actie gekomen om ook in deze situatie goed onderwijs te kunnen bieden.
Op deze plek plaatsen wij regelmatig updates met betrekking tot de maatregelen tegen verspreiding van en bescherming tegen het corona virus.
Alle kansen voor alle kinderen, dat is het motto van de Surplusscholen. Dat betekent dat onze leerlingen betrokken zijn bij wat ze leren, dat ze leren op een manier die bij hen past, dat ze plezier hebben in leren en dat ze voorbereid zijn op de toekomst. Surplus stimuleert dit met het programma 'Alle Kansen op school'.
Op het moment dat de functie van praktijkopleider voor Surplus voorbij kwam, besloot Susan van Stralen te solliciteren. “Ik dacht: ‘die is voor mij’. Als je iets wilt en ook zelf investeert, krijg je alle ruimte bij Surplus. Kom met een plan en goede argumenten".
Het Nederlandse curriculum voor het basisonderwijs wordt vernieuwd. Obs De Meerkoet in Dirkshorn is een van de ontwikkelscholen die bouwstenen aandragen voor het nieuwe curriculum. Ze werden geïnterviewd voor de editie mei/juni 2019 van PrimaOnderwijs: www.primaonderwijs.nl
Twee Surplus basisscholen, waagden zich afgelopen schooljaar aan het project KidzReporterz. KidzReporter combineert het doen van onderzoek met het maken van een video-reportage. Obs De Meerkoet maakte de reportage 'Leren in het echt’ en obs De Zilvermeeuw maakte ‘Een leertuin voor De Zilvermeeuw’. De eindresultaten werden vertoond in de bioscoop in Schagen, inclusief rode loper...
Jaarlijks nemen heel wat Surplusscholen deel aan de Noord-Hollandse Tuinbouw Battle. Daarin gaan leerlingen van basisscholen de strijd aan met bloembollen. Hoe verzorg ik een bol zodat hij als tulp verkocht kan worden? Echter, je eenzijdige beeld van de tuinbouw wordt door dit project doorbroken. Er wordt gewerkt met de nieuwste technologieën en ook 'vakken' als economie en geschiedenis komen aan bod.
Surplus organiseert jaarlijks een spectaculaire race voor op afstand bestuurbare auto's. Teams van leerlingen van Surplusscholen kunnen zich hiervoor opgeven. Het hele project is gericht op ondernemend leren en samenwerken.
Surplus betekent ‘meer’. De 24 scholen van Stichting Surplus willen samen meer bereiken dan ieder voor zich mogelijk zou zijn. Surplus staat voor kindgericht en toekomstgericht onderwijs. In de toekomst waarin de leerlingen van nu volwassen zijn, worden vaardigheden als samenwerken, kritisch denken, ondernemen en creativiteit steeds belangrijker. Daarom willen Surplusscholen dat kinderen en medewerkers hun talenten kennen en inzetten, enthousiast en betrokken zijn bij wat ze leren.
Je kunt zelf, achter je bureau, bedenken wat goed onderwijs is voor de kinderen. De vraag is of je daarmee helemaal aansluit bij wat de kinderen wensen en nodig hebben. Hoe kom je daarachter? Heel simpel: door het ze zelf te vragen. Stichting Surplus organiseert hiertoe af en toe een leerlingraadpleging. Waar komen de kinderen dan zoal mee?
Vertel niet teveel over jezelf maar stel vooral vragen, ken je slechte eigenschappen en bereid je goed voor. Deze en andere adviezen hebben we uitgewerkt voor wie (voor het eerst) gaat solliciteren. Zodat je een sterk gesprek kunt voeren en jij en de recruiter elkaar echt leren kennen.
Lesgeven aan kinderen die betrokken zijn, is een feest. Maar hoe creëer je betrokkenheid en hoe zie je of een kind betrokken is? Lees er meer over in deze blog en bekijk onze film 'Hart van het onderwijs'
Marianne Stroomer startte 17 jaar geleden als leerkracht van groep 1 en 2 op Surplusschool De Meerpaal in Anna Paulowna. Dat was het begin van een loopbaan vol afwisseling, kansen en vernieuwing
Als je carrière wilt maken, moet je niet voor het onderwijs kiezen. Dat is wat veel mensen denken. De realiteit is anders. In het onderwijs heb je allerlei mogelijkheden om te verbreden en verdiepen en om door te ontwikkelen naar een functie als specialist, projectleider, locatieleider, schoolleider en nog veel meer. Hoe zit dat dan? En wat heeft Surplus daarin te bieden?
Je wordt vandaag gebeld dat je morgen mag invallen. Hoe bereid je jezelf daarop voor? En wat neem je mee? Britt vertelt hoe zij het doet.
Dat kunnen we nog het beste aan de kinderen vragen. Lees wat Zylvanio (12), Lot (9), Siz (8), Ranya (11), Levi (9) en Gabriëlle (10) daarvan vinden!
Kun jij feedback ontvangen? Hoe ga je om met kritiek? En wat is het verschil?
Voor alles is een eerste keer. Zo is er ook de eerste keer dat je als leerkracht een oudergesprek voert. Hoe pak je dat aan? Melissa van der Heide kan het zich nog goed herinneren toen zij meteen na haar LIO stage een zwangere collega mocht vervangen. Lees haar tips voor je eerste oudergesprek ooit.
Lekker dat je geslaagd bent, eindelijk je diploma op zak. En nu aan de slag, als leerkracht voor de klas. Je eerste werkdag staat voor de deur. Leuk, én een beetje spannend. Wat komt er allemaal op je af, de eerste dag op een nieuwe school? En… wat moet je vooral niet doen? Meester Sil geeft zijn tips.
“Als kind zat ik op de Frankendael in Callantsoog en daar had ik het naar mijn zin. Toen wist ik al dat ik later ook voor de klas wilde staan.' Nienke Meijer loopt stage op een Surplusschool en vertelt waarom ze daar zo blij van wordt.
Als je vanuit de Pabo stage loopt op een Surplusschool, word je gekoppeld aan een mentor en een praktijkopleider van Surplus. Wat kun je van je hen verwachten?
* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.
Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie
“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”
Astrid Alfering
Leerkracht
Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.
Thomas Riemers
Leerkracht
“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”
Bastienne Bijl
Leerkracht
Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’