De bestuurder a.i. van Surplus, eindverantwoordelijke van ‘het schoolbestuur’, is per 6 maart 2023 Marita Schreur. Zij bestuurt de stichting op hoofdlijnen, doelen en resultaten. De bestuurder ontwikkelt het strategisch beleid en profileert de organisatie extern. De bestuurder geeft leiding aan de directeuren van de Surplusscholen en aan de medewerkers van het stafbureau. De bestuurder legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht van Surplus, aan het Ministerie van OCW, de accountant, de Inspectie van het Onderwijs en het maatschappelijk veld.
Rol van het schoolbestuur
Een schoolbestuur draagt de eindverantwoordelijkheid voor zijn scholen en voor het onderwijs dat op de scholen wordt gegeven. Dat geldt ook voor het schoolbestuur Surplus.
Enkele taken van het schoolbestuur zijn:
Als ouder is de directeur van de school altijd het eerste aanspreekpunt. Je kunt bij het schoolbestuur Surplus terecht als je
De Raad van toezicht houdt toezicht op de bestuurder, adviseert en ondersteunt hem. De Raad van toezicht is een orgaan op afstand van de school, maar neemt wel gedegen kennis van wat er in de school speelt. Dit kan bijvoorbeeld door werkbezoeken.
De Raad kijkt naar de resultaten, maar ook naar eventuele risico’s en controleert of de wetten en regels worden nageleefd. Verder let de Raad op de integriteit van de bestuurder en of scholen doelmatig en efficiënt werken.
De gemeenteraden van de gemeenten in ons werkgebied benoemen de leden van Raad van Toezicht van Surplus. De Raad van toezicht heeft de bevoegdheid om het bestuur te benoemen en te ontslaan.
De Raad van Toezicht Surplus legt extern verantwoording af aan de gemeenten Hollands Kroon en Schagen en aan het maatschappelijk veld.
De leden van de Raad van Toezicht van Surplus zijn:
De externe toezichthouders van Surplus zijn
Met de gemeenten voeren we jaarlijks overleg over de begroting en het jaarverslag van de stichting. De gemeenten benoemen de leden van de Raad van Toezicht en stellen de statuten vast.
De Inspectie van het Onderwijs heeft jaarlijks overleg met het schoolbestuur van Surplus over alle Surplusscholen. Periodiek bezoekt de onderwijsinspectie de scholen zelf.
Als stagiair deelnemen aan een teamvergadering: wat is je rol? Wij vroegen het aan Ilse en Jari op De Triangel.
En we h…
Eline Koningstein geeft les aan groep 3/4 op De Wielewaal in Schagen. Zij is mentor en begeleidt dit schooljaar maar li…
Astrid Alferink en Elly de Jonghe werken al zo’n vijftien jaar samen als duo. Lange tijd stonden ze samen voor de kleut…
Wat mogen we nu precies verwachten van het onderwi…
"Bij een thema over dinosaurussen wilden kinderen weten hoe sterk een dino is. Dat kunnen we ni…
Hoe kun je nou stagelopen in coronatijd? Dat doe je immers in een kl…
Voor ouders met schoolgaande kinderen zijn dit uitdagende tijden: naast je eigen werk en zorgtaken ben je nu ook nog de…
De scholen zijn dicht, voorlopig nog tot en met 28 april. Hoe moet dat nu met leren, nu juf of meester er niet bij is o…
Op deze plek plaatsen wij regelmatig updates met betrekking tot de maatregelen tegen verspreiding van en bescherming te…
Alle kansen voor alle kinderen, dat is het motto van de Surplusscholen. Dat betekent dat onze leerlingen betrokken zijn…
Op het moment dat de functie van praktijkopleider voor Surplus voorbij kwam, besloot Susan van Stralen te solliciteren.…
Het Nederlandse curriculum voor het basisonderwijs wordt vernieuwd. Obs De Meerkoet in Dirkshorn is een van de ontwikke…
Twee Surplus basisscholen, waagden zich afgelopen schooljaar aan het project KidzReporterz. KidzReporter combineert het…
Jaarlijks nemen heel wat Surplusscholen deel aan de Noord-Hollandse Tuinbouw Battle. Daarin gaan leerlingen van basissc…
Surplus organiseert jaarlijks een spectaculaire race voor op afstand bestuurbare auto's. Teams van leerlingen van Surpl…
Surplus betekent ‘meer’. De 24 scholen van Stichting Surplus willen samen meer bereiken dan ieder voor zich mogelijk zo…
Je kunt zelf, achter je bureau, bedenken wat goed onderwijs is voor de kinderen. De vraag is of je daarmee helemaal a…
Vertel niet teveel over jezelf maar stel vooral vragen, ken je slechte eigenschappen en bereid je goed voor. Deze en an…
Lesgeven aan kinderen die betrokken zijn, is een feest. Maar hoe creëer je betrokkenheid en hoe zie je of een kind bet…
Marianne Stroomer startte 17 jaar geleden als leerkracht van groep 1 en 2 op Surplusschool De Meerpaal in Anna Paulowna…
Als je carrière wilt maken, moet je niet voor het onderwijs kiezen. Dat is wat veel mensen denken. De realiteit is ande…
Je wordt vandaag gebeld dat je morgen mag invallen. Hoe bereid je jezelf daarop voor? En wat neem je mee? Britt vertelt…
Dat kunnen we nog het beste aan de kinderen vragen. Lees wat Zylvanio (12), Lot (9), Siz (8), Ranya (11), Levi (9) en G…
Kun jij feedback ontvangen? Hoe ga je om met kritiek? En wat is het verschil?
Voor alles is een eerste keer. Zo is er ook de eerste keer dat je als leerkracht een oudergesprek voert. Hoe pak je dat…
Lekker dat je geslaagd bent, eindelijk je diploma op zak. En nu aan de slag, als leerkracht voor de klas. Je eerste wer…
“Als kind zat ik op de Frankendael in Callantsoog en daar had ik het naar mijn zin. Toen wist ik al dat ik later ook vo…
Als je vanuit de Pabo stage loopt op een Surplusschool, word je gekoppeld aan een mentor en een praktijkopleider van Su…
* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.
Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie
“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”
Astrid Alfering
Leerkracht
Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.
Thomas Riemers
Leerkracht
“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”
Bastienne Bijl
Leerkracht
Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’