Het College van Bestuur van Surplus, eindverantwoordelijke van ‘het schoolbestuur’, uit Richard Winter en Marianne Vader. Zij besturen de stichting op hoofdlijnen, doelen en resultaten. De bestuurders ontwikkelen het strategisch beleid en profileren de organisatie extern. De bestuurders geven leiding aan de directeuren van de Surplusscholen en aan de medewerkers van het stafbureau. De bestuurder legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht van Surplus, aan het Ministerie van OCW, de accountant, de Inspectie van het Onderwijs en het maatschappelijk veld.
De Raad van Toezicht houdt toezicht op het College van Bestuur, adviseert en ondersteunt de ledem van het college. De raad hanteert het principe van toezicht op afstand, maar neemt wel gedegen kennis van wat er in de scholen speelt. Dit gebeurt onder andere door schoolbezoeken en de gesprekken met de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad.
De gemeenteraden van de gemeenten in ons werkgebied benoemen de leden van Raad van Toezicht van Surplus. De Raad van toezicht heeft de bevoegdheid om het bestuur te benoemen en te ontslaan. De Raad van Toezicht legt extern verantwoording af aan de gemeenten Hollands Kroon en Schagen en aan het maatschappelijk veld.
De leden van de Raad van Toezicht van Surplus zijn:
De externe toezichthouders van Surplus zijn
Ieder jaar bespreekt het College van Bestuur met de wethouders Onderwijs van de gemeenten Hollands Kroon en Schagen de resultaten en de ontwikkelingen.
De Inspectie van het Onderwijs heeft jaarlijks overleg met het bestuur van Surplus over alle Surplusscholen. Periodiek bezoekt de onderwijsinspectie de scholen zelf.
Geen items beschikbaar
* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.
Bij Surplus ervaar je dat je je ontwikkelt in een omgeving die ruimte biedt om mee te doen, om invloed te hebben en van waarde te zijn. Er is ruimte om je eigen grenzen te verleggen en keuzes te maken.
De brede ontwikkeling van kinderen en leerkrachten staat bij ons centraal. Wij stimuleren en inspireren elkaar en leren met en van elkaar. Wij dagen elkaar uit om talenten te ontdekken en tot bloei te laten komen.
Je krijgt vertrouwen in de talenten, potentie en ieders verantwoordelijkheid. We ontmoeten elkaar in gelijkwaardigheid en met een open houding.
Wij trekken samen op binnen en buiten Surplus. Samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar zijn voor ons vanzelfsprekend. Surplus is er voor en door de kinderen, leerkrachten en ouders. Wij zoeken de verbinding om kinderen te begeleiden, zodat zij nu en later actief kunnen meedoen in onze samenleving.