zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Inclusief onderwijs

Inclusiviteit is een waarde die wij belangrijk vinden. Wij zorgen voor een omgeving waarin diversiteit wordt omarmd en waar iedereen, ongeacht achtergrond, talent of beperking, gelijke kansen krijgt om zich te ontwikkelen. We willen zo veel als mogelijk thuisnabij onderwijs in de regio bieden als middel voor de optimale ontwikkeling van het kind.

Inclusief onderwijs gaat over onderwijs dat breed toegankelijk is. Dit betekent dat we barrières en obstakels tegen inclusie wegnemen. Inclusief onderwijs staat niet tegenover de zichtbare kwaliteit, maar gaat wat ons betreft juist samen met de brede ontwikkeling van het kind. Het huidige onderwijs is erop gericht om onderwijs te geven, door uit te gaan van homogene groepen. Inclusief onderwijs vraagt iets anders van ons allemaal.

Dit betekent in eerste plaats een verandering in mindset. Inclusief onderwijs gaat niet alleen over het organiseren van voorzieningen. Belangrijker is dat er aandacht is voor de mate waarin kinderen kunnen meedoen en ontwikkelen op school en voor het versterken van de collega’s en het team. Voor het gesprek binnen onze scholen maken we gebruik van de drie dimensies van de inclusieladder van Onderzoeks- en adviesbureau Sardes. Zo komen we met elkaar tot een concrete ambitie en een gezamenlijke taal over inclusief onderwijs.

  1. Organisatorische inclusie: thuisnabij naar school kunnen in de regio. Een dekkend netwerk aan voorzieningen, zodat kinderen dichtbij huis een passende school kunnen vinden.
  2. Sociale inclusie: van en met elkaar leren. Kinderen ontmoeten elkaar en krijgen de kans om samen te leren. Sociale inclusie kun je vormgeven op het niveau van de buurt, op school en in de klas.
  3. Didactische inclusie: het omgaan met verschillen in de klas. Het tegemoetkomen aan de verschillende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Maar ook aan verschillende interesses en talenten van kinderen.

Dat we met elkaar toewerken naar inclusief onderwijs staat niet ter discussie. Maar het tempo waarin elke Surplus school stappen zet, kan verschillen, omdat het startpunt niet gelijk is. De komende jaren beklimmen we met elkaar de ladders om thuisnabij onderwijs voor het kind in de Kop te organiseren.

Houd mij op de hoogte van vacatures*

* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

De brede ontwikkeling van kinderen en leerkrachten staat bij ons centraal. Wij stimuleren en inspireren elkaar en leren met en van elkaar. Wij dagen elkaar uit om talenten te ontdekken en tot bloei te laten komen.

Verbondenheid

Wij trekken samen op binnen en buiten Surplus. Samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar zijn voor ons vanzelfsprekend. Surplus is er voor en door de kinderen, leerkrachten en ouders. Wij zoeken de verbinding om kinderen te begeleiden, zodat zij nu en later actief kunnen meedoen in onze samenleving.