Het speciaal onderwijs is bedoeld voor kinderen die in het reguliere onderwijs – ondanks de vele hulp die hen wordt geboden – niet kunnen meekomen. Dit veroorzaakt bij deze kinderen veelal een gevoel van falen en kan een negatief effect hebben op het gedrag. In het speciaal onderwijs krijgen deze kinderen de aandacht die zij nodig hebben en leren zij op een niveau dat bij hen past. Daarbij gaat het niet alleen om kennis, maar ook om houding en gedrag.
Voor kinderen in de basisschoolleeftijd zijn er twee vormen van speciaal onderwijs:
Lees meer over de verschillen en de toewijzing.
Surplus telt één school voor speciaal basisonderwijs: sbao De Tender.
Speciaal basisonderwijs is er voor
Deze scholen hebben dezelfde kerndoelen als gewone basisscholen. Maar de leerlingen krijgen meer tijd om die te halen. De groepen zijn kleiner en er zijn meer deskundigen om te helpen met leren. Leerlingen kunnen tot hun 14e jaar op een school voor speciaal basisonderwijs terecht.
Vanaf het schooljaar 2019-2020 maken deze leerlingen ook de verplichte eindtoets voor het basisonderwijs. Na het speciaal basisonderwijs gaan de meeste leerlingen naar het vmbo, het praktijkonderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs.
Soms heeft een leerling extra ondersteuning nodig. En kan zelfs een school voor speciaal basisonderwijs die niet bieden. Een leerling kan dan naar het speciaal onderwijs.
Het speciaal onderwijs bestaat uit 4 clusters:
De kerndoelen van het speciaal onderwijs zijn niet dezelfde als de kerndoelen van het gewone basisonderwijs. Scholen mogen zelf bepalen hoe ze de doelen willen halen.
Niet de ouders, maar de school moet voor een plek zorgen waar een leerling het onderwijs krijgt dat bij hem past! Scholen helpen elkaar daarbij door samen te werken in een samenwerkingsverband en in scholengroepen.
De scholen van Stichting Surplus zijn samen met andere scholen in de regio lid van het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland . Het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland heeft in een ondersteuningsplan beschreven welke basiszorg elke school moet kunnen bieden. Het uitgangspunt van basisondersteuning is dat elk kind zo veel mogelijk wordt opgevangen in de eigen groep door zijn of haar eigen leerkracht.
Het samenwerkingsverband bestaat op zijn beurt uit tien scholengroepen. In een scholengroep zitten scholen van verschillende schoolbesturen. Deze scholen liggen bij elkaar in de buurt.
De scholen in eenzelfde scholengroep zorgen samen voor een dekkend aanbod van alle vormen van breedtezorg. Dus als een school in z’n eentje een kind niet de juiste zorg kan bieden, dan kan de school een beroep doen op de expertise van de collega-scholen uit de scholengroep. Het gaat hier om zogeheten breedtezorg. Dit is de zorg om de school heen zoals zorg van ambulante begeleiders, jeugdzorg en gedragsdeskundigen, een dyslexiespecialist of een leerkracht die expert is op het gebied van autisme.
Als er meer nodig is dan breedtezorg, dan kunnen school en samenwerkingsverband een toewijzing aanvragen naar het speciaal onderwijs cluster 3 of 4 of naar het speciaal basisonderwijs (bij Surplus is dat sbao De Tender). Voor deze leerlingen geeft het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) af.
Gaat het om een toewijzing naar een instelling van cluster 1 of 2, dan bekijkt de instelling zelf of een kind voor plaatsing in aanmerking komt.
Voor meer informatie over de ondersteuning van een kind en over speciaal (basis)onderwijs, kunnen ouders het beste eerst aankloppen bij de directeur van de school van hun kind. Het is ook mogelijk om rechtstreeks contact te leggen met het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland via info@swvkopvannoordholland.nl .
Via de medezeggenschapsraad (MR) van de school van een kind hebben ouders invloed op het schoolondersteuningsprofiel. Dit is de breedtezorg die een school zelf kan bieden. En via afvaardiging naar de Ondersteuningsplanraad (OPR) hebben ouders ook invloed op het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband.
Als stagiair deelnemen aan een teamvergadering: wat is je rol? Wij vroegen het aan Ilse en Jari op De Triangel.
En we h…
Eline Koningstein geeft les aan groep 3/4 op De Wielewaal in Schagen. Zij is mentor en begeleidt dit schooljaar maar li…
Astrid Alferink en Elly de Jonghe werken al zo’n vijftien jaar samen als duo. Lange tijd stonden ze samen voor de kleut…
Wat mogen we nu precies verwachten van het onderwi…
"Bij een thema over dinosaurussen wilden kinderen weten hoe sterk een dino is. Dat kunnen we ni…
Alle kansen voor alle kinderen, dat is het motto van de Surplusscholen. Dat betekent dat onze leerlingen betrokken zijn…
Het Nederlandse curriculum voor het basisonderwijs wordt vernieuwd. Obs De Meerkoet in Dirkshorn is een van de ontwikke…
Twee Surplus basisscholen, waagden zich afgelopen schooljaar aan het project KidzReporterz. KidzReporter combineert het…
Jaarlijks nemen heel wat Surplusscholen deel aan de Noord-Hollandse Tuinbouw Battle. Daarin gaan leerlingen van basissc…
Surplus organiseert jaarlijks een spectaculaire race voor op afstand bestuurbare auto's. Teams van leerlingen van Surpl…
Surplus betekent ‘meer’. De 23 scholen van Stichting Surplus willen samen meer bereiken dan ieder voor zich mogelijk zo…
Je kunt zelf, achter je bureau, bedenken wat goed onderwijs is voor de kinderen. De vraag is of je daarmee helemaal a…
Vertel niet teveel over jezelf maar stel vooral vragen, ken je slechte eigenschappen en bereid je goed voor. Deze en an…
Lesgeven aan kinderen die betrokken zijn, is een feest. Maar hoe creëer je betrokkenheid en hoe zie je of een kind bet…
Marianne Stroomer startte 17 jaar geleden als leerkracht van groep 1 en 2 op Surplusschool De Meerpaal in Anna Paulowna…
Als je carrière wilt maken, moet je niet voor het onderwijs kiezen. Dat is wat veel mensen denken. De realiteit is ande…
Je wordt vandaag gebeld dat je morgen mag invallen. Hoe bereid je jezelf daarop voor? En wat neem je mee? Britt vertelt…
Dat kunnen we nog het beste aan de kinderen vragen. Lees wat Zylvanio (12), Lot (9), Siz (8), Ranya (11), Levi (9) en G…
Kun jij feedback ontvangen? Hoe ga je om met kritiek? En wat is het verschil?
Voor alles is een eerste keer. Zo is er ook de eerste keer dat je als leerkracht een oudergesprek voert. Hoe pak je dat…
Lekker dat je geslaagd bent, eindelijk je diploma op zak. En nu aan de slag, als leerkracht voor de klas. Je eerste wer…
“Als kind zat ik op de Frankendael in Callantsoog en daar had ik het naar mijn zin. Toen wist ik al dat ik later ook vo…
Als je vanuit de Pabo stage loopt op een Surplusschool, word je gekoppeld aan een mentor en een praktijkopleider van Su…
* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.
Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie
“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”
Astrid Alfering
Leerkracht
Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.
Thomas Riemers
Leerkracht
“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”
Bastienne Bijl
Leerkracht
Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’