zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Peppel

Pienterpad 1
1775 AX Middenmeer
0227 - 50 19 89

https://www.obsdepeppel.com

Directeur: Jan Jaap Engel (waarnemend)
E-mail: j.engel@stichtingsurplus.nl

Locatieleider: Kees Overmeijer
E-mail: k.overmeijer@stichtingsurplus.nl

 

 

Spelenderwijs leren op De Peppel

 

Je kunt je Cito-voorbereidingstoets voor rekenen doen aan je tafel in de klas. Of je doet het zoals het op De Peppel in Middenmeer gebeurt: op het schoolplein, rennend van pion naar pion terwijl je sommen maakt die juf opgeeft. Zo leer je spelenderwijs, en dat bevalt de kinderen van De Peppel goed.

 

De leerlingen aan het woord

De Peppel is een school waar je ‘actief’ les krijgt, vinden Ted, Teun en Cornee uit groep 8, en Yosan uit de NT2-klas. Ter illustratie vertellen de jongens uit groep 8 over de lessen wereldoriëntatie. “We behandelen een thema en daar werk je aan via een circuit met verschillende opdrachten. Voor de ene opdracht moet je iets knutselen, voor de andere opdracht moet je uit de escapebox zien te ontsnappen door vragen over het thema goed te beantwoorden.”

Daarbij werken de kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 met elkaar samen. “Je werkt in teams en de kinderen van alle groepen zitten door elkaar.” Dat vinden ze leuk, want: “Zo leer je ook andere kinderen kennen.”

Je moet wel goed kunnen samenwerken, weten ze. Over wat dat inhoudt: “Dan moet je met elkaar overleggen en de taken verdelen. Dat leer je wel snel.” De kinderen uit groep 8 werken soms ook samen met de kleuters. "Bij sommige activiteiten zit er een kleuter in je groepje die jij moet begeleiden."

Ted vindt dat nog wel een uitdaging. “Als je te streng bent, gaan ze huilen en als je te lief bent, luisteren ze niet.” Hij wil het wel graag leren, want: “Later wil ik ook meester worden.”

De kinderen hebben nog veel meer te vertellen over hun school. Lees er snel meer over!

 

Leerdoel op het bord

De kinderen werken allemaal met een weektaak waarin ze hun eigen opdrachten vinden. Juf of meester geeft op vaste momenten instructie en de kinderen kunnen zelf bepalen of ze daarop inschrijven.

Teun: “Juf schrijft het leerdoel op het bord, bijvoorbeeld: breuken. Als je dat moeilijk vindt, schrijf je je naam op het bord en ga je naar de instructie.” Cornee: “Ik schrijf me bijna altijd in, voor de zekerheid. Als je je niet hebt ingeschreven en het toch niet snapt, komt juf je alsnog helpen.”

Verder mag je in de klas altijd overleggen. “Dat is wel lekker, samen weet je vaak meer.”

 

Tablets

Werken op de tablet vinden ze leuk, bijvoorbeeld met Snappet voor rekenen. Voor taal gebruiken ze Staal. “Iedere les start met een filmpje waar je informatie uit kunt halen voor de opdrachten die je moet maken.”

 

Creatief

De creatieve middag is super, vinden de kinderen. De middag is standaard gevuld met veel teken- en knutselwerk. Ook de muziekles scoort goed: “Dan gaan we bijvoorbeeld trommelen op buizen of beatboxen. Superleuk.”

 

Spelenderwijs

Ter voorbereiding op de Cito rekentoets deden de groep 8’ers met juf een rekenspel op het schoolplein. “Juf had pionnen neergezet en voor het uitrekenen van de sommen moest je steeds naar juf rennen en dan weer door naar de volgende pion. Zo leer je spelenderwijs en dat onthoud je beter.”

 

Gymles van een vakdocent

Wat ze ook ‘gaaf’ vinden.:“Een keer per week hebben wij gymles van een echte gymdocent. Die haalt echt alles uit de kast, gebruikt heel veel toestellen en verzint de leukste dingen.”

 

Daily mile

De kinderen krijgen toch al genoeg beweging op school omdat ze meedoen aan de Daily Mile. “We lopen we elke dag rondjes om de school. Dat mag je helemaal doen zoals jij het wil: hardlopend, wandelend, alleen of met een groepje. Elke klas heeft het doel om een bepaald aantal rondjes per week te halen. Zo blijven we fit en het houdt ons lekker bezig. Sommige kinderen kijken er echt naar uit om weer te gaan lopen.”

 

NT-2 klas

Op De Peppel is een NT-2 klas. Dit is een klas voor nieuwkomers waar intensief Nederlandstalig onderwijs wordt geboden totdat de nieuwkomers kunnen doorstromen naar het reguliere basisonderwijs.

 

Yosan vertelt

Yosan zit in de NT2-klas met andere Nieuwkomers. “Ik zit met kinderen uit allemaal verschillende landen in de klas. We praten Nederlands met elkaar. In het begin vond ik dat wel een beetje moeilijk. Ik was niet zo goed in taal, maar nu gaat dat al een stuk beter.”

Ook de kinderen in de NT2-klas werken met een eigen weektaak. “Iedereen doet zijn eigen lessen.” Werken op Snappet is haar favoriet. “Ik hou van rekenen, de keersommen en breuken vind ik leuk. Ik wil later rekenjuf worden. Of kapper.”

Yosan vindt eigenlijk alles op De Peppel ‘heel leuk’. “Je kunt er samen werken en samen spelen. Ook het gebouw en het schoolplein vind ik mooi.” Wat zij daar het liefste doet: “Voetballen en schommelen.”

 

De leerkrachten 'helpen je goed'

De leerkrachten op De Peppel ‘helpen je goed’ vinden de kinderen. “Zij weten wat jij moeilijk vindt en passen het werk aan naar jouw niveau. Dat is heel fijn. Als je een vraag hebt, zijn ze altijd snel bij je.”

 

Plezier maken

De sfeer op school vinden ze ronduit ‘goed’. “Er wordt veel plezier gemaakt. En omdat we met twee andere scholen in het gebouw zitten waar we ook dingen samen mee doen, zoals de decors schilderen voor de musical, leer je ook veel andere kinderen kennen.”

 

Graag naar school

En dus komen de leerlingen graag naar school. Voor het plezier, en om te leren natuurlijk. “Je moet toch weten wat er allemaal in de wereld gebeurt”, vindt Cornee. Yosan is het met hem eens: “Als je niet leert, weet je niet alles en kun je niet praten met andere mensen.”

 

Brede school

In het gebouw vind je ook peuterspeelzaal Pippeloentje en de voor- en naschoolse opvang van Elan. Ook de Openbare Bibliotheek is op vaste tijden open en deze wordt regelmatig met leerlingen tijdens de les bezocht. Alles op één adres; voor ouders wel zo praktisch!

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’