zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Zilvermeeuw

Vogelzwin 23
1771 JG Wieringerwerf
0227 – 60 00 32

https://www.ojbszilvermeeuw.nl

Directeur: Alex Otten (interim)
E-mail: a.otten@stichtingsurplus.nl

 

‘We hebben een goede groepsband’

 

De Zilvermeeuw in Wieringerwerf is een Jenaplanschool. ‘We leren hier op een leuke manier’ vertellen Teun, Nathan, Amèlie en Kaya uit de groepen 7 en 8. Ze werken veel met elkaar samen, doen mooie projecten en mogen zelf kiezen aan welke vakken ze extra tijd willen besteden. Ze komen met veel plezier naar school.

De meeste schooldagen op De Zilvermeeuw zijn ‘gewoon heel leuk’, vinden Teun (11), Amèlie (11), Kaya (11) en Nathan (10) uit groep 7 en groep 8 van de school in Wieringerwerf. “Iedere maand starten we een nieuw project, met sommige vakken mag je samenwerken, juf neemt de tijd om alles goed uit te leggen, en je mag zelf kiezen aan welke vakken je extra tijd wilt besteden.” Wat ze ook belangrijk vinden: “We hebben een goede groepsband en gaan netjes met elkaar om. Iedereen heeft respect voor elkaar.” Bovendien leert elk kind op zijn eigen niveau. “We zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde. Juf laat ons ook heel vrij in hoe we iets aanpakken. Maar, op vrijdag moet wel iedereen zijn weektaak af hebben.”

Samenwerken

Met enthousiasme vertellen ze over de kookopdrachten die ze regelmatig krijgen. “We maken gerechten uit verschillende landen van Europa. Daarvoor mogen we zelf recepten opzoeken, boodschappen doen of spullen meenemen van huis, en dan gaan we aan de slag.” Over wat ze ervan leren: “Je moet dingen afwegen, begrijpend lezen, plannen, omgaan met geld en natuurlijk samenwerken.” Een deel van de schooldag leren ze uit boeken, een deel werken ze met Chromebook. Allebei vinden ze leuk, ‘vanwege de afwisseling’. Ook buiten de lessen om gebeuren er dingen die ze kunnen waarderen. “We mogen zelf de klas versieren als er feestdagen zijn zoals Kerstmis of Halloween. En op vrijdag maken we tosti’s, of noedels.”

Een leerlingenraad is er nog niet op De Zilvermeeuw, maar ‘dat zou wel goed zijn’. “Dan kunnen we nieuwe ideeën bespreken.” Want ideeën hebben ze genoeg. “We zouden de kinderen van de andere groepen beter willen leren kennen zodat we weten met wie we hier allemaal op school zitten.” Ook zouden ze meer invloed willen hebben op hoe zij leren. “Dat zou je dan bespreken met de juf of meester.” En het schoolplein is nodig aan vernieuwing toe. “Er is nu te weinig te doen.” Ze zijn wel heel blij met de schooltuin. “Het is leuk om daarin te werken, daar leer je ook nog van.”

Sfeer

Hoewel de kinderen veel ruimte krijgen op De Zilvermeeuw, weten ze ook heel goed wat de regels zijn. “Je mag niet door de bosjes rennen en spugen op het schoolplein, geen straattaal spreken en natuurlijk niet pesten, slaan of schoppen.” Het zijn regels waar ze zich wel goed in kunnen vinden. “Pesten is sowieso stom.” Dat zou de sfeer maar verpesten. En juist vanwege die fijne sfeer komen ze graag naar school. Het zou zelfs ‘verschrikkelijk’ zijn om niet op school te zitten. “Want dan leer je niks en moet je later nog harder werken om geld te verdienen.” Bovendien: “Thuis zit je je maar te vervelen.” En: “Ik wil niet dom zijn.” Teun heeft nóg een hele goede reden om school te waarderen: “Anders zou ik mijn vriendin niet hebben ontmoet.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’