zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Obs Frankendael

Van Brederodestraat 2a
1759 VJ Callantsoog
0224 - 58 16 70

https://www.obsfrankendael.nl

Directeur: Renee Zwaan
E-mail:  r.zwaan@stichtingsurplus.nl

 

 

‘De leukste school die er is!’

Obs Frankendael heeft een eigen bibliotheek waarin de kinderen mogen helpen, in de leerlingenraad bespreken kinderen samen met directeur ‘juf Renee’ wat er zoal beter kan op school, en in hun portfolio verzamelen ze een overzicht van al het werk waar ze trots op zijn. Als je het de kinderen vraagt, is basisschool Frankendael in Callantsoog ‘de leukste school die er is’.

Op Frankendael begint het leren in groep 1 en 2 ‘heel vrij’ en spelenderwijs, vertellen Nout (9), Jayden (9), Maud (11), Lomyrne (12) en Cato (11) uit de groepen 6 en 8. “In groep 1 en 2 mag je van alles doen: verkleden, bouwen, spelletjes doen. Dat is misschien wel de leukste tijd op school”, vinden ze. Hoewel ze de lessen waarbij er meer ‘geleerd’ moet worden, ook interessant vinden. Zoals het project dat ze deden over De Gouden Eeuw, het stilleven dat ze hebben nageschilderd, en het alfabet dat ze maakten in heuse Vikingtaal. Naast de reken-, taal en spellinglessen, waarin ze allemaal werken aan hun eigen leerdoelen, zijn dat de lesonderdelen die eruit springen tijdens de gemiddelde schooldag.

 

Boeken zijn leuk

Opvallend is dat in deze digitale wereld Frankendael nog altijd over een prachtige bibliotheek beschikt vol met mooie leesboeken. “Om de beurt helpen we allemaal mee in de bibliotheek”, vertellen de kinderen. “Elke schooldag beginnen we ook met lezen. Boeken zijn leuk.” Even niet werken met de Chromebook, dat is ook wel eens fijn. ”Lekker om ook dingen op papier te doen.” Nu we het er toch over hebben: ze zouden eigenlijk wel meer schrijfles willen krijgen. Ook knutselen vinden ze leuk. “Timmeren, zagen, dingen maken, dan ben je lekker bezig.”

Fietsstoelen

‘Werkjes’ die ze maken en waar ze trots op zijn verzamelen ze in hun portfolio. “Aan het eind van het jaar kun je dan mooi zien wat je allemaal hebt gedaan. En je kunt het meenemen naar huis om aan je ouders te laten zien.” Leuk is ook dat ze zelf een plek mogen kiezen waar ze gaan werken. “Als je maar aan een tafel zit.” Ze kunnen er ook voor kiezen om te werken aan een statafel, of aan een tafel gaan zitten waar fietsstoelen bij staan. “Daar word je lekker actief van.” Waar je ook actief van wordt, zijn de lessen in zelfverdediging die ze krijgen. “Je hebt allemaal een maatje waarmee je oefent. Binnenkort gaan we met een stootkussen aan de slag, heel gaaf.”

Zelf oplossen

De kinderen die in de leerlingenraad zitten, praten met directeur Renee Zwaan over wat er allemaal beter en anders kan op school. “We hebben een ideeënbus waar kinderen ideeën in kunnen doen, en we bedenken zelf waarover we met juf Renee willen praten of hoe we problemen in de school zouden willen oplossen.” Bij de opening van de verbouwde school, hielp de leerlingenraad mee om het Frankendaelfestival te organiseren. “En elk jaar organiseert de raad de juffen- en meesterdag.” Op Frankendael worden kinderen gestimuleerd om zelfstandig te zijn. “Als je op het schoolplein ruzie hebt, probeer je het eerst zelf op te lossen. Pas als we er samen niet uit komen, halen we juf erbij.”

Vol lof

Als ze zelf mochten kiezen, zouden ze tijdens de les meer naar buiten willen gaan en vaker in de schooltuin willen werken. Op het schoolplein missen ze nog een glijbaan. Maar, verder niks dan lof over ‘hun’ school in Callantsoog. “Het is hier echt leuk, de juffen zijn heel aardig en je kunt gewoon helemaal jezelf zijn.”

Lees meer op https://www.obsfrankendael.nl
of volg ons op https://www.facebook.com/frankendaelcallantsoog/

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’