zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Astrid Alferink, leerkracht groep 4

 

 

‘De samenwerking tussen de Surplusscholen is sprankelend en kleurrijk. Er is veel verbinding. Je hoort echt bij elkaar. Ik heb op verschillende scholen rondgekeken en inspiratie opgedaan, onder meer over de organisatie van klassen en over de inrichting van het lokaal.

Zelf ben ik een groot fan van bewegend leren waardoor de lesstof beter beklijfd. Jumpido, waarbij je met je hele lichaam rekent voor het Digiboard en Springspelling zijn heel effectief. Kinderen begeleiden elkaar en leren samen te werken.

Het is belangrijk dat een kind zich bewust wordt van hoe hij het beste leert. De een heeft een langere concentratiecurve dan de ander, die na vijf minuten echt even moet bewegen.

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen en we kunnen integreren in het onderwijs. We anticiperen op ontwikkelingen in de maatschappij. Digitaliseren komt veel aan bod op elk niveau met hulpmiddelen als simpele Bee Bots tot het ingewikkelde Mindstorms. Kinderen leren een eenvoudige programmeertaal en ontwikkelen daarmee het vermogen om andere programmeertalen te leren. Jongens én meisjes vinden het ontzettend leuk om te doen.’

Op dit moment volg ik zelf de post HBO Surplus-opleiding Specialist toekomstgericht onderwijs. Het gaat over onderzoekend leren bijvoorbeeld in combinatie met wetenschap en techniek. Ik coach nu een collega en schrijf een veranderplan.

Eigenaarschap

Bij Surplus ervaar je dat je je ontwikkelt in een omgeving die ruimte biedt om mee te doen, om invloed te hebben en van waarde te zijn. Er is ruimte om je eigen grenzen te verleggen en keuzes te maken.

Ontwikkeling

De brede ontwikkeling van kinderen en leerkrachten staat bij ons centraal. Wij stimuleren en inspireren elkaar en leren met en van elkaar. Wij dagen elkaar uit om talenten te ontdekken en tot bloei te laten komen.

Vertrouwen

Je krijgt vertrouwen in de talenten, potentie en ieders verantwoordelijkheid. We ontmoeten elkaar in gelijkwaardigheid en met een open houding.

Verbondenheid

Wij trekken samen op binnen en buiten Surplus. Samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar zijn voor ons vanzelfsprekend. Surplus is er voor en door de kinderen, leerkrachten en ouders. Wij zoeken de verbinding om kinderen te begeleiden, zodat zij nu en later actief kunnen meedoen in onze samenleving.