Kwaliteit is volgens Surplus het voldoen aan de verwachtingen van al onze stakeholders bij het verzorgen van onze kerntaken en het voldoen aan de verwachtingen die spreken uit onze eigen missie en visie. Om daaraan te voldoen zijn kwaliteitsbeleid en een kwaliteitssysteem nodig.
Ons kwaliteitssysteem bestaat uit instrumenten, beleid, voorzieningen en processen zoals een goede klachtenafhandeling, financiële kaders, bovenschoolse zorgcoördinatoren, een gedragscode voor medewerkers, afspraken over scholing van medewerkers, (sociale) veiligheidsbeleid, interne audits, de Kwaliteitsmeter Primair Onderwijs (KMPO), de scan Ouderbetrokkenheid 3.0. en nog veel meer.
Het gesprek over kwaliteit is belangrijker dan het hebben van goede meetinstrumenten. Dat is ons uitgangspunt. We zijn continu in alle lagen van de organisatie in gesprek over de kwaliteit van ons handelen en de resultaten en producten die daaruit voortkomen.
Het kwaliteitssysteem van Surplus focust niet alleen op (het halen van) externe normen voor onderwijskwaliteit maar ook op de wensen en behoeften van leerlingen en hun ouders, op maatschappelijke ontwikkelingen, op de inrichting en besturing van de organisatie, en op de ontwikkeling en het kwaliteitsbewustzijn van medewerkers.
Het bestuur van Surplus legt verantwoording af over de kwaliteit van het onderwijs en de bedrijfsvoering aan de Raad van Toezicht, het Ministerie van OCW, de accountant, de Inspectie van het Onderwijs en het maatschappelijk veld.
Eens in de vier jaar onderzoeken de Surplusscholen hoe tevreden de ouders, leerlingen en medewerkers van de school zijn met het onderwijs, het gebouw, de lesmethoden enzovoort. De Surplusscholen gebruiken daarvoor de Kwaliteitsmeter Primair Onderwijs van Beekveld en Terpstra. Omdat bijna 700 scholen elders in Nederland deze tevredenheidspeiling ook gebruiken kunnen we onze rapportcijfers vergelijken met deze scholen, de zogeheten benchmark.
We nemen de bevindingen uit de tevredenheidspeiling mee als input voor het nieuwe strategisch beleidsplan.
In 2018 waren dit de gemiddelde rapportcijfers die ouders, medewerkers en leerlingen aan hun eigen school geven:
De resultaten zijn ten opzichte van de meting in 2015 niet betekenisvol gestegen of gedaald en verschillen niet betekenisvol ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
Geen items beschikbaar
* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.
Astrid Alfering
Leerkracht
De brede ontwikkeling van kinderen en leerkrachten staat bij ons centraal. Wij stimuleren en inspireren elkaar en leren met en van elkaar. Wij dagen elkaar uit om talenten te ontdekken en tot bloei te laten komen.
Wij trekken samen op binnen en buiten Surplus. Samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar zijn voor ons vanzelfsprekend. Surplus is er voor en door de kinderen, leerkrachten en ouders. Wij zoeken de verbinding om kinderen te begeleiden, zodat zij nu en later actief kunnen meedoen in onze samenleving.