Tien jaar lang was ik met veel plezier leerkracht op een Surplusschool en nu ben ik directeur van een Surplusschool. Die beslissing neem je niet zomaar, want het lesgeven vond ik al fantastisch. Ik heb mij aangemeld voor een oriëntatiejaar om te kijken of het directeurschap echt wat voor mij is. Na dat jaar kon ik volmondig ‘ja’ zeggen en wilde Surplus mij gelukkig ook hebben!
Ik ben de tweejarige opleiding voor schoolleider gaan volgen bij de C-Lion Via Vinci Academy in Hoofddorp. Tijdens de opleiding werd ik geweldig gecoacht door een collega directeur. Dat is ook typisch Surplus. We zijn een groep die elkaar ondersteunt en dat werkt heel prettig.
De opleiding voor schoolleider is heel breed. Je pakt de onderwerpen eruit die belangrijk voor je zijn en die je goed kunt toepassen op je huidige school.
Ik vond de gespreksmodellen bijvoorbeeld nuttig. Die heb ik gebruikt om het gesprek te voeren met ouders. Ik merk dat ik veel focus heb en heel duidelijk ben. En dat werkt goed.
Bepaalde theorieën over omdenken, vond ik ook erg interessant. Wat voor vragen stel je om mensen zelf na te laten denken? Als leerkrachten willen dat leerlingen dit doen, zullen ze dit zelf ook moeten ervaren.
De titel ‘directeur’ vind ik niet belangrijk. Het leuke van mijn baan is dat ik collega’s kan helpen met onderwijskundige aspecten en hen kan inspireren. Het is essentieel dat ze doen waar ze goed in zijn en waar ze zich goed bij voelen. Uiteindelijk doen wij het, zodat we de kinderen goed onderwijs kunnen bieden. Samen kijken we naar welke innovatieve methodes bij de kinderen en de leerkrachten passen.
Als kind werd ik op school niet echt gezien. Bij Surplus is dat wel het geval. Alle kansen worden aangegrepen om kinderen én volwassenen in hun kracht te zetten.
Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie
“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”
Astrid Alfering
Leerkracht
Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.
Thomas Riemers
Leerkracht
“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”
Bastienne Bijl
Leerkracht
Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’