Nederland kent een Leerplichtwet. Leerlingen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn, maar zij vallen dan nog niet onder de leerplicht. De leerplicht begint op de 1e dag van de nieuwe maand nadat het kind 5 is geworden. Toelating is daarom het uitgangspunt, weigering de uitzondering. Daarnaast hebben ouders keuzevrijheid van de school voor hun kinderen. Deze keuze bepalen zij onder meer aan de hand van de pedagogische en didactische opvattingen van de school. De keuzevrijheid is grondwettelijk verankerd, evenals de vrijheid onderwijs aan te bieden. Wij gaan zorgvuldig met de schoolkeuze van ouders om. Ook daarom is toelating het uitgangspunt en weigering de uitzondering.
In dit protocol geven wij aan welke kaders Stichting Surplus hanteert bij de toelating van leerlingen. Hierbij zijn de wettelijke kaders als uitgangspunt genomen. Deze regeling beschrijft ook de wijze waarop Stichting Surplus - indien noodzakelijk - overgaat tot het schorsen en verwijderen van leerlingen.
Niet altijd is het gedrag van de leerlingen zelf dat aanleiding geeft tot de uiterste maatregel van verwijdering. Ook het gedrag en/of opstelling van ouders kan aanleiding zijn om als uiterste maatregel over te moeten gaan tot verwijdering van de leerling.
Klik hier voor de volledige versie van het protocol.
* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.
Bij Surplus ervaar je dat je je ontwikkelt in een omgeving die ruimte biedt om mee te doen, om invloed te hebben en van waarde te zijn. Er is ruimte om je eigen grenzen te verleggen en keuzes te maken.
De brede ontwikkeling van kinderen en leerkrachten staat bij ons centraal. Wij stimuleren en inspireren elkaar en leren met en van elkaar. Wij dagen elkaar uit om talenten te ontdekken en tot bloei te laten komen.
Je krijgt vertrouwen in de talenten, potentie en ieders verantwoordelijkheid. We ontmoeten elkaar in gelijkwaardigheid en met een open houding.
Wij trekken samen op binnen en buiten Surplus. Samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar zijn voor ons vanzelfsprekend. Surplus is er voor en door de kinderen, leerkrachten en ouders. Wij zoeken de verbinding om kinderen te begeleiden, zodat zij nu en later actief kunnen meedoen in onze samenleving.