Inclusiviteit is een waarde die wij belangrijk vinden. Wij zorgen voor een omgeving waarin diversiteit wordt omarmd en waar iedereen, ongeacht achtergrond, talent of beperking, gelijke kansen krijgt om zich te ontwikkelen. We willen zo veel als mogelijk thuisnabij onderwijs in de regio bieden als middel voor de optimale ontwikkeling van het kind.
Inclusief onderwijs gaat over onderwijs dat breed toegankelijk is. Dit betekent dat we barrières en obstakels tegen inclusie wegnemen. Inclusief onderwijs staat niet tegenover de zichtbare kwaliteit, maar gaat wat ons betreft juist samen met de brede ontwikkeling van het kind. Het huidige onderwijs is erop gericht om onderwijs te geven, door uit te gaan van homogene groepen. Inclusief onderwijs vraagt iets anders van ons allemaal.
Dit betekent in eerste plaats een verandering in mindset. Inclusief onderwijs gaat niet alleen over het organiseren van voorzieningen. Belangrijker is dat er aandacht is voor de mate waarin kinderen kunnen meedoen en ontwikkelen op school en voor het versterken van de collega’s en het team. Voor het gesprek binnen onze scholen maken we gebruik van de drie dimensies van de inclusieladder van Onderzoeks- en adviesbureau Sardes. Zo komen we met elkaar tot een concrete ambitie en een gezamenlijke taal over inclusief onderwijs.
Dat we met elkaar toewerken naar inclusief onderwijs staat niet ter discussie. Maar het tempo waarin elke Surplus school stappen zet, kan verschillen, omdat het startpunt niet gelijk is. De komende jaren beklimmen we met elkaar de ladders om thuisnabij onderwijs voor het kind in de Kop te organiseren.
* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.
Bij Surplus ervaar je dat je je ontwikkelt in een omgeving die ruimte biedt om mee te doen, om invloed te hebben en van waarde te zijn. Er is ruimte om je eigen grenzen te verleggen en keuzes te maken.
De brede ontwikkeling van kinderen en leerkrachten staat bij ons centraal. Wij stimuleren en inspireren elkaar en leren met en van elkaar. Wij dagen elkaar uit om talenten te ontdekken en tot bloei te laten komen.
Je krijgt vertrouwen in de talenten, potentie en ieders verantwoordelijkheid. We ontmoeten elkaar in gelijkwaardigheid en met een open houding.
Wij trekken samen op binnen en buiten Surplus. Samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar zijn voor ons vanzelfsprekend. Surplus is er voor en door de kinderen, leerkrachten en ouders. Wij zoeken de verbinding om kinderen te begeleiden, zodat zij nu en later actief kunnen meedoen in onze samenleving.