Kwaliteit is volgens Surplus het voldoen aan de verwachtingen van al onze stakeholders bij het verzorgen van onze kerntaken en het voldoen aan de verwachtingen die spreken uit onze eigen missie en visie. Om daaraan te voldoen zijn kwaliteitsbeleid en een kwaliteitssysteem nodig.
Ons kwaliteitssysteem bestaat uit instrumenten, beleid, voorzieningen en processen zoals een goede klachtenafhandeling, financiële kaders, bovenschoolse zorgcoördinatoren, een gedragscode voor medewerkers, afspraken over scholing van medewerkers, (sociale) veiligheidsbeleid, interne audits, de Kwaliteitsmeter Primair Onderwijs (KMPO), de scan Ouderbetrokkenheid 3.0. en nog veel meer.
Het gesprek over kwaliteit is belangrijker dan het hebben van goede meetinstrumenten. Dat is ons uitgangspunt. We zijn continu in alle lagen van de organisatie in gesprek over de kwaliteit van ons handelen en de resultaten en producten die daaruit voortkomen.
Het kwaliteitssysteem van Surplus focust niet alleen op (het halen van) externe normen voor onderwijskwaliteit maar ook op de wensen en behoeften van leerlingen en hun ouders, op maatschappelijke ontwikkelingen, op de inrichting en besturing van de organisatie, en op de ontwikkeling en het kwaliteitsbewustzijn van medewerkers.
Het bestuur van Surplus legt verantwoording af over de kwaliteit van het onderwijs en de bedrijfsvoering aan de Raad van Toezicht, het Ministerie van OCW, de accountant, de Inspectie van het Onderwijs en het maatschappelijk veld.
Eens in de vier jaar onderzoeken de Surplusscholen hoe tevreden de ouders, leerlingen en medewerkers van de school zijn met het onderwijs, het gebouw, de lesmethoden enzovoort. De Surplusscholen gebruiken daarvoor de Kwaliteitsmeter Primair Onderwijs van Beekveld en Terpstra. Omdat bijna 700 scholen elders in Nederland deze tevredenheidspeiling ook gebruiken kunnen we onze rapportcijfers vergelijken met deze scholen, de zogeheten benchmark.
We nemen de bevindingen uit de tevredenheidspeiling mee als input voor het nieuwe strategisch beleidsplan.
In 2018 waren dit de gemiddelde rapportcijfers die ouders, medewerkers en leerlingen aan hun eigen school geven:
De resultaten zijn ten opzichte van de meting in 2015 niet betekenisvol gestegen of gedaald en verschillen niet betekenisvol ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
Als stagiair deelnemen aan een teamvergadering: wat is je rol? Wij vroegen het aan Ilse en Jari op De Triangel.
En we h…
Eline Koningstein geeft les aan groep 3/4 op De Wielewaal in Schagen. Zij is mentor en begeleidt dit schooljaar maar li…
Astrid Alferink en Elly de Jonghe werken al zo’n vijftien jaar samen als duo. Lange tijd stonden ze samen voor de kleut…
Wat mogen we nu precies verwachten van het onderwi…
"Bij een thema over dinosaurussen wilden kinderen weten hoe sterk een dino is. Dat kunnen we ni…
Alle kansen voor alle kinderen, dat is het motto van de Surplusscholen. Dat betekent dat onze leerlingen betrokken zijn…
Het Nederlandse curriculum voor het basisonderwijs wordt vernieuwd. Obs De Meerkoet in Dirkshorn is een van de ontwikke…
Twee Surplus basisscholen, waagden zich afgelopen schooljaar aan het project KidzReporterz. KidzReporter combineert het…
Jaarlijks nemen heel wat Surplusscholen deel aan de Noord-Hollandse Tuinbouw Battle. Daarin gaan leerlingen van basissc…
Surplus organiseert jaarlijks een spectaculaire race voor op afstand bestuurbare auto's. Teams van leerlingen van Surpl…
Surplus betekent ‘meer’. De 23 scholen van Stichting Surplus willen samen meer bereiken dan ieder voor zich mogelijk zo…
Je kunt zelf, achter je bureau, bedenken wat goed onderwijs is voor de kinderen. De vraag is of je daarmee helemaal a…
Vertel niet teveel over jezelf maar stel vooral vragen, ken je slechte eigenschappen en bereid je goed voor. Deze en an…
Lesgeven aan kinderen die betrokken zijn, is een feest. Maar hoe creëer je betrokkenheid en hoe zie je of een kind bet…
Marianne Stroomer startte 17 jaar geleden als leerkracht van groep 1 en 2 op Surplusschool De Meerpaal in Anna Paulowna…
Als je carrière wilt maken, moet je niet voor het onderwijs kiezen. Dat is wat veel mensen denken. De realiteit is ande…
Je wordt vandaag gebeld dat je morgen mag invallen. Hoe bereid je jezelf daarop voor? En wat neem je mee? Britt vertelt…
Dat kunnen we nog het beste aan de kinderen vragen. Lees wat Zylvanio (12), Lot (9), Siz (8), Ranya (11), Levi (9) en G…
Kun jij feedback ontvangen? Hoe ga je om met kritiek? En wat is het verschil?
Voor alles is een eerste keer. Zo is er ook de eerste keer dat je als leerkracht een oudergesprek voert. Hoe pak je dat…
Lekker dat je geslaagd bent, eindelijk je diploma op zak. En nu aan de slag, als leerkracht voor de klas. Je eerste wer…
“Als kind zat ik op de Frankendael in Callantsoog en daar had ik het naar mijn zin. Toen wist ik al dat ik later ook vo…
Als je vanuit de Pabo stage loopt op een Surplusschool, word je gekoppeld aan een mentor en een praktijkopleider van Su…
* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.
Astrid Alfering
Leerkracht
Astrid Alfering
Leerkracht
Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.
Bastienne Bijl
Leerkracht
Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’