Onze missie
We bieden alle kansen van de wereld aan ieder kind.
Wij bieden ieder kind in de Kop van Noord-Holland een optimale leeromgeving waarin het zich voorbereidt op de rol in de veranderende samenleving. Voor ons betekent dit zowel het verwerven van kennis, als het ontwikkelen tot een sociaal en kritisch wereldnurger, die zelf vertrouwen heeft en zelfredzaam is. Een kind dat vanuit een positief mensbeeld verschillen tussen zichzelf en anderen waardeert. Ieder kind krijgt alle kansen om de wereld te onderzoeken, om vragen te stellen en zelf antwoorden en oplossingen te vinden.
We werken vanuit de visie van Pedagogisch Tact en Pedagogisch Leiderschap. Door Pedagogisch Tact als onze pedagogische huisstijl te omarmen, verankeren we professionaliteit en respect in al onze onderwijsactiviteiten. Op deze manier dragen we niet alleen kennis over, maar oefenen we ook een positieve invloed uit op het welzijn en de persoonlijke groei van ieder kind.
Onze visie
Leren is een avontuur! We creeren een speelde en inspirerende omgeving, waarin ieder kind niet alleen zijn kennis vergroot, maar ook zijn nieuwsgierigheid en creativiteit laat bloeien, We zijn een plek waar ieder kind wordt aangemoedigs om te ontdekken, te groeien en vooral plezier te hebben tijdens het leren. Samen met ouders en de gemeenschap werken we aan de ontwikkeling van zelfverzekerde, nieuwsgierige en enthousiaste kinderen die klaar zijn voor de wereld om hen heen.
Onze kernwaarden
Verbondenheid
We trekken samen op binnen en buiten Surplus. Samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar zijn voor ons vanzelfsprekend. Surplus is er voor en door de kinderen, leerkrachten en ouders. We zoeken de verbinding om kinderen te begeleiden, zodat zij nu en later actief mee kunnen doen in onze samenleving.
Ontwikkeling
De brede ontwikkeling van kinderen en leerkrachten staat bij ons centraal. Daartoe stimuleren en inspireren wij elkaar, leren wij met en van elkaar en dagen wij elkaar uit om talenten te ontdekken en tot bloei te laten komen.
Eigenaarschap
Bij Surplus ervaar je dat je je ontwikkelt in een omgeving die ruimte biedt om mee te doen, om invloed te hebben en van waarde te zijn. Er is ruimte om de eigen grenzen te verleggen en keuzes te maken.
Vertrouwen
Je krijgt vertrouwen in de talenten, potentie en ieders verantwoordelijkheid. In gelijkwaardigheid en met een open houding ontmoeten we elkaar.
Als stagiair deelnemen aan een teamvergadering: wat is je rol? Wij vroegen het aan Ilse en Jari op De Triangel.
En we h…
Eline Koningstein geeft les aan groep 3/4 op De Wielewaal in Schagen. Zij is mentor en begeleidt dit schooljaar maar li…
Astrid Alferink en Elly de Jonghe werken al zo’n vijftien jaar samen als duo. Lange tijd stonden ze samen voor de kleut…
Wat mogen we nu precies verwachten van het onderwi…
"Bij een thema over dinosaurussen wilden kinderen weten hoe sterk een dino is. Dat kunnen we ni…
Alle kansen voor alle kinderen, dat is het motto van de Surplusscholen. Dat betekent dat onze leerlingen betrokken zijn…
Het Nederlandse curriculum voor het basisonderwijs wordt vernieuwd. Obs De Meerkoet in Dirkshorn is een van de ontwikke…
Twee Surplus basisscholen, waagden zich afgelopen schooljaar aan het project KidzReporterz. KidzReporter combineert het…
Jaarlijks nemen heel wat Surplusscholen deel aan de Noord-Hollandse Tuinbouw Battle. Daarin gaan leerlingen van basissc…
Surplus organiseert jaarlijks een spectaculaire race voor op afstand bestuurbare auto's. Teams van leerlingen van Surpl…
Surplus betekent ‘meer’. De 23 scholen van Stichting Surplus willen samen meer bereiken dan ieder voor zich mogelijk zo…
Je kunt zelf, achter je bureau, bedenken wat goed onderwijs is voor de kinderen. De vraag is of je daarmee helemaal a…
Vertel niet teveel over jezelf maar stel vooral vragen, ken je slechte eigenschappen en bereid je goed voor. Deze en an…
Lesgeven aan kinderen die betrokken zijn, is een feest. Maar hoe creëer je betrokkenheid en hoe zie je of een kind bet…
Marianne Stroomer startte 17 jaar geleden als leerkracht van groep 1 en 2 op Surplusschool De Meerpaal in Anna Paulowna…
Als je carrière wilt maken, moet je niet voor het onderwijs kiezen. Dat is wat veel mensen denken. De realiteit is ande…
Je wordt vandaag gebeld dat je morgen mag invallen. Hoe bereid je jezelf daarop voor? En wat neem je mee? Britt vertelt…
Dat kunnen we nog het beste aan de kinderen vragen. Lees wat Zylvanio (12), Lot (9), Siz (8), Ranya (11), Levi (9) en G…
Kun jij feedback ontvangen? Hoe ga je om met kritiek? En wat is het verschil?
Voor alles is een eerste keer. Zo is er ook de eerste keer dat je als leerkracht een oudergesprek voert. Hoe pak je dat…
Lekker dat je geslaagd bent, eindelijk je diploma op zak. En nu aan de slag, als leerkracht voor de klas. Je eerste wer…
“Als kind zat ik op de Frankendael in Callantsoog en daar had ik het naar mijn zin. Toen wist ik al dat ik later ook vo…
Als je vanuit de Pabo stage loopt op een Surplusschool, word je gekoppeld aan een mentor en een praktijkopleider van Su…
* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.
Astrid Alfering
Leerkracht
Astrid Alfering
Leerkracht
Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.
Bastienne Bijl
Leerkracht
Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’