zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Bestuur

Het College van Bestuur van Surplus, eindverantwoordelijke van ‘het schoolbestuur’,  uit Richard Winter en Marianne Vader. Zij besturen de stichting op hoofdlijnen, doelen en resultaten. De bestuurders ontwikkelen het strategisch beleid en profileren de organisatie extern. De bestuurders geven leiding aan de directeuren van de Surplusscholen en aan de medewerkers van het stafbureau. De bestuurder legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht van Surplus, aan het Ministerie van OCW,  de accountant, de Inspectie van het Onderwijs en het maatschappelijk veld.

 

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht houdt toezicht op het College van Bestuur, adviseert en ondersteunt de ledem van het college. De raad hanteert het principe van toezicht op afstand, maar neemt wel gedegen kennis van wat er in de scholen speelt. Dit gebeurt onder andere door schoolbezoeken en de gesprekken met de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. 

De gemeenteraden van de gemeenten in ons werkgebied benoemen de leden van Raad van Toezicht van Surplus. De Raad van toezicht heeft de bevoegdheid om het bestuur te benoemen en te ontslaan. De Raad van Toezicht legt extern verantwoording af aan de gemeenten Hollands Kroon en Schagen en aan het maatschappelijk veld.

De leden van de Raad van Toezicht van Surplus zijn:

  • René van de Guchte, voorzitter
  • Marcel Kemper, vice-voorzitter
  • Lydia Groot
  • Marlies Harlaar

 

Externe toezichthouders

De externe toezichthouders van Surplus zijn

  • de gemeenten Hollands Kroon en Schagen;
  • de Inspectie van het Onderwijs.

Ieder jaar bespreekt het College van Bestuur met de wethouders Onderwijs van de gemeenten Hollands Kroon en Schagen de resultaten en de ontwikkelingen.  
De Inspectie van het Onderwijs heeft jaarlijks overleg met het bestuur van Surplus over alle Surplusscholen. Periodiek bezoekt de onderwijsinspectie de scholen zelf.  

 

Houd mij op de hoogte van vacatures*

* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.

Astrid Alfering
Leerkracht

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’