zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Brug

Maartenbreedsstraat 1b
1752 AG Sint Maartensbrug
0224 - 56 17 90

https://www.obsdebrug.nl

Directeur: Roëlle Dekker
E-mail: r.l.dekker@stichingsurplus.nl

 

 

‘Iedereen hoort erbij’

 

Op De Brug in Sint Maartensbrug kennen alle kinderen elkaar. Er zijn veel materialen om mee te knutselen, te spelen en te leren. De kinderen werken in verschillende themahoeken, van creatief tot techniek. Ze werken vaak samen en leren bovendien ‘aardig te zijn en respect te hebben voor elkaar’. Nieuwsgierig geworden? Kom dan snel binnen bij De Brug!

 

Roos (10), Maud (7), Hanneke (8), Bas (7), Islam (12) en Marlou (9) vormen de leerlingenraad van De Brug. Zij vertellen graag hoe ze leren en wat ze allemaal goed en fijn vinden aan hun school. Als we binnenlopen bij De Brug zien we dat kinderen niet alleen in de klas aan het werk zijn, maar ook op het werkplein. “Daar kun je gaan zitten als je bijvoorbeeld rekenwerk gaat maken voor je weektaak. Je mag dan met één klasgenootje samenwerken, dan kun je elkaar helpen en hoef je niet meteen naar juf te gaan met je vragen. Dat is ook nog eens heel gezellig”, vertelt Roos.

De kinderen hebben nog veel meer te vertellen! Dus lees vooral verder over De Brug!

 

 

Werken in hoeken

Het werken in hoeken is typisch iets voor De Brug, vinden de kinderen. “In de techniekhoek kun je bouwen, bijvoorbeeld met K’nex, in de creahoek kun je knutselen, en in de natuurhoek gaan we vaak naar buiten, bijvoorbeeld om paardenbloemen te plukken en die te onderzoeken.”

 

Onderzoeken

Onderzoeken doen ze ook voor de thema’s waaraan ze werken. “We hebben een thema gedaan over de Middeleeuwen en over ridders en kastelen. Je werkt in tweetallen, bedenkt een onderzoeksvraag en gaat op zoek naar de antwoorden. Daar maak je een werkstuk van of een muurkrant.”

 

Samenwerken

Zo leren ze ook hoe ze iets moeten opzoeken, waar ze informatie kunnen vinden en hoe ze moeten samenwerken. “Samenwerken is leuk, dan hoef je niet alles alleen te doen. En je maatje weet misschien iets dat jij niet weet. Bijvoorbeeld hoe de ridders vochten.”

 

 

Elkaar helpen

Maud zit in groep 4 en vindt het fijn dat ze in een combinatieklas zit met groep 5 en 6. “Zo kun je met meer kinderen samenwerken, ook van andere leeftijden. Kinderen uit de hogere groepen weten meer, dus die kunnen je helpen als je iets niet snapt.”

 

Weektaak

Alle kinderen hebben een weektaak en werken op hun eigen niveau. Hanneke: “Wie goed is in rekenen werkt met Rekentijger, dan krijg je sommen die wat moeilijker zijn en meer uitdaging geven.”

 

Instructie

Als ze vragen hebben, kunnen ze die altijd stellen aan juf. “Juf begint altijd met de instructie voor de hele klas. Als je dan nog vragen hebt, krijg je extra instructie. Juf weet precies van elk kind wie wat nodig heeft.”

 

Je kunt bij iedereen terecht

Sowieso kun je met vragen bij iedereen terecht, vindt Islam. “Op De Brug hoort iedereen erbij en alle kinderen kennen elkaar. Ze letten er goed op dat alle kinderen zich fijn voelen.”

 

Leerlingenraad

Als de leerlingenraad overleg heeft met directeur ‘juf Judith’ komen ook de ideeën uit de ideeënbus op tafel. Islam: “We bespreken met juf Judith of iets een goed idee is dat we zouden kunnen uitwerken. Bijvoorbeeld over nieuw spelmateriaal.” Overigens zijn ze al erg tevreden over het spelmateriaal op school. “Ons schoolplein is superleuk, met fietsen, steppen en een echte waterpomp.”

 

Respect

De sfeer is fijn op De Brug en de regels zijn ‘niet streng, maar wel duidelijk.’ “Iedereen houdt zich eraan. We leren ook aardig te zijn voor elkaar en respect voor elkaar te hebben.”

 

Vrolijke leerkrachten

De leerkrachten zijn ‘heel aardig en vrolijk’ vindt Marlou en ‘willen je graag helpen als je iets niet begrijpt’, vult Hanneke aan. “Dat is fijn, want dan kun je verder.” Roos: “En als er iets vervelends is gebeurd, wordt dat altijd goed uitgepraat.”

 

Leren is leuk en belangrijk

De kinderen gaan graag naar school en vinden leren belangrijk. “Als je later een baan hebt, moet je ook goed kunnen praten met mensen, kunnen samenwerken en aardig zijn. Dat leren we allemaal op school”, stelt Hanneke. “Leren is leuk”, vindt Roos en Maud vult aan: “Van leren word je slimmer.”

Bas stemt in: “Als je later groot bent, moet je dingen weten. Anders kun je niet werken.” “En geen geld verdienen”, zegt Marlou. Islam: “We leren hier heel zelfstandig te werken. Dat is ook belangrijk voor als je later gaat studeren. Dat kunnen wij dus al heel goed.”

Er is een intensieve samenwerking tussen De Brug, Peuterspeelzaal Pippeloentje en voor- en naschoolse opvang Het Buitenhuis. De samenwerking is erop gericht te handelen vanuit een gezamenlijke pedagogische aanpak.

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’