zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Kei

Elft 53
1777 AC Hyppolytushoef
0227 - 59 19 37

https://www.obsdekei.nl

Directeur: Rogier van Dijk
E-mail: r.vandijk@stichtingsurplus.nl

 

‘Het is gewoon fijn op De Kei’

 

De Kei is samen met de Henricusschool en kinderopvang Hollands Kroon gevestigd in kindcentrum Op de Elft. Wij zijn er van overtuigd dat het vormen van een leef- en werkgemeenschap alleen in gezamenlijkheid kan. Alleen zo kunnen kinderen hun sterkste ik worden.

Aan het begin van de schooldag pakt iedereen zijn eigen laatje met daarin zijn werk en zoekt een plek in de klas. Op het rooster kunnen de kinderen van De Kei in Hippolytushoef zien wat ze die dag te doen hebben. Ze vinden het fijn om zo te werken. ‘Je werkt heel zelfstandig en als je vragen hebt, word je altijd goed geholpen.’ Als je het aan de leerlingen vraagt, dan noemen ze De Kei ‘een sociale school’ waar ze ‘leren op een leuke manier’.

De Kei, ons talent dat ben jij!

Rosalie (11), Dylano (12), Kyara (12) en Janneke (11) uit groep 8 leiden je graag rond in hun school. Maar… op dit moment zit hun school tijdelijk in een ander gebouw, want: “We krijgen een nieuw schoolgebouw”, vertellen ze. “Het is hier ook heel fijn. Omdat we met kleinere groepen werken, is het rustig. Op het schoolplein staan leuke toestellen en er is een voetbalveld naast de school.”

Al vanaf groep 1 werken de kinderen van De Kei met een rooster met een dagplanning. Janneke vertelt: “Iedereen in de klas heeft hetzelfde rooster. Je gaat gewoon beginnen met je werk en als je het niet snapt kun je het altijd aan juf of meester vragen. En als je klaar bent met je eigen werk, mag je andere kinderen helpen.” Sowieso lezen ze twee keer per dag dertig minuten. “Soms beginnen we de dag met lezen. Dan is het altijd lekker stil in de klas.”

 

De kinderen hebben nog veel meer te vertellen over hun school dus lees snel verder!

 

Wereldoriëntatie

Rosalie, Dylano, Kyara en Janneke vertellen enthousiast over Blink Wereld, de methode voor wereldoriëntatie waarmee ze vanaf groep 3 werken. Rosalie: “We behandelen steeds een ander onderwerp, zoals oorlog en vrede, of elektriciteit en trucjes. Dat was leuk, toen hebben we een kettingreactie gebouwd van allerlei materialen die we vonden in de school: boeken, dominostenen, een map, een telefoon.”

 

Toren die niet omvalt

Ook mochten ze een keer een toren bouwen van papier ‘die niet mocht omvallen’. “Je begint altijd eerst met de onderzoeksvraag en dan verdeel je de taken. Bij de toren hebben we onderzocht wat er nodig is om ervoor te zorgen dat hij niet omvalt, wat er werkt en wat niet. Vervolgens zijn we begonnen met het vouwen van muizentrappetjes. Uiteindelijk is het gelukt.”

 

Limonade laten bruisen

Ze herinneren zich ook nog goed het project over eten. “We hebben onderzocht waar bepaald voedsel vandaan komt en hoe gerechten worden gemaakt. Ook mochten we proefjes doen, bijvoorbeeld zelf priklimonade maken. Met bakpoeder kun je het laten bruisen, maar dat smaakte heel vies. Ter afsluiting hebben we allemaal iets gemaakt voor het kerstdiner.” Concluderend vinden ze: “We leren hier op een leuke manier.”

 

Leiding geven en samenwerken

Als er evenementen zijn op school, zoals de sportdag, treedt groep 8 op als ‘de leider’. Dylano vertelt: “Wij halen met z’n tweeën kinderen uit de andere klassen op en met dat groepje trekken we de hele dag op. Jij moet dan dus je groepje bij elkaar houden en de andere kinderen helpen als dat nodig is. Dat is soms best lastig, dus je moet goede afspraken maken met elkaar. Zo leer je samen te werken en te overleggen.”

 

Waar ben je goed in?

Op school ontdekken ze ook allemaal gaandeweg waar hun talenten liggen. Rosalie: “Ik ben goed in zelfstandig werken en in overleggen. En ik vind het leuk om de kleuters te helpen.” Dylano noemt ‘rekenen’ en de anderen roemen hem om zijn ‘droge humor’. Kyara houdt van bewegen. “Doe mij maar gym en turnen. Oh ja, ik kan ook heel goed babbelen.” Janneke kan ‘gewoon goed leren’ en heeft er plezier in om kinderen te helpen. “Elke dinsdag mag je met een maatje uit een lagere klas oefenen met spelling. We doen ook buiten rekenspelletjes met kleuters, dat vind ik altijd superleuk.”

 

De 'speciale juf'

Als ze ergens mee zitten, thuis of op school, kunnen ze aankloppen bij ‘de speciale juf’. Juf Anita is de vertrouwenspersoon op school. “Zij is er voor je als je vragen hebt of verdrietig bent.” Overigens kun je daarvoor ook altijd aankloppen bij je eigen juf of meester. Rosalie: “Ik kan altijd alles kwijt bij juf Dorien. Zij geeft ook goede tips.” Kyara: “Toen ik een keer verdrietig was, werd ik getroost door andere kinderen van school. Er zitten echt veel aardige kinderen op onze school.”

 

Luisteren

Ook de leerkrachten liggen goed bij de groep 8’ers. “Ze luisteren goed, hebben aandacht, leggen goed uit en worden niet snel boos. Soms zijn ze best streng, maar er is ook tijd voor een geintje.”

 

Solliciteren voor de leerlingenraad

Als ze hun stem in de school willen laten horen, kan dat in de leerlingenraad. “Vanaf groep 6 zitten er per groep twee kinderen in de leerlingenraad. Als je daarin wilt komen, schrijf je een sollicitatiebrief en dan kun je worden gekozen.”

 

Wat doet de leerlingenraad?

Dat er een raad is, vinden ze heel vanzelfsprekend. “Kinderen hebben ook een mening. ”Twee keer per maand praten ze met hun directeur, meester Rogier, die ze overigens ‘heel lief’ vinden. “Hij is nog jong en begrijpt veel.” Met hem bespreken ze verbeterpunten - ‘meer natuur rond de school’ -, ideeën voor de nieuwe school – ‘schommels op het schoolplein’ – en suggesties die binnenkomen via andere leerlingen. “Maar als kinderen komen met ‘een trampoline’ of ‘een zwembad op het schoolplein’ keuren we dat meteen af. Dat gaat natuurlijk niks worden.”

 

Ze kijken wel uit naar de nieuwe school. “Intussen zitten we hier ook prima hoor. Het is gewoon fijn op De Kei.”

 

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’