zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Meerkoet

Schoolstraat 9
1746 AP Dirkshorn
0224 - 55 16 24

https://www.bsdemeerkoet.nl

Directeur: Debby van Kampen
E-mail: d.vankampen@stichtingsurplus.nl

 

De Meerkoet: Verleg je grenzen!

 

‘Er is altijd genoeg uitdaging’

 

Als we het schoolgebouw van De Meerkoet binnenkomen, kunnen we al meteen zien waar de kinderen op dat moment mee bezig zijn. Er is een zonnestelsel in de maak, er staat een windmolen en ergens zien we een zelf gemaakte stofzuiger gevuld met confetti liggen. Dat vraagt wel om wat nadere uitleg. Isa (8), Owen (6), Wout en Puck (beide 10) vertellen er graag meer over.

De Meerkoet is een veelzijdige school waar ruimte is voor verschillende talenten. Zo werken en leren de kinderen in het technieklokaal, in de schooltuin, koken ze in de schoolkeuken en kunnen ze zich inschrijven voor ateliers die variëren van boksen en muziek, tot kunst en textiel. Daarbij werken de kinderen veel met elkaar samen.

 

Isa, Owen, Wout en Puck vertellen

“Wij leren hier op een leuke manier”, vinden Isa, Owen, Wout en Puck. “En iedereen kan op zijn eigen niveau werken. Als je in groep 7 zit en je kunt al rekenen op het niveau van groep 8, mag je dat gewoon doen.” Ook werken de kinderen in hun eigen tempo. “Heb je nog uitleg nodig, dan geeft juf instructie. En anders ga je meteen aan de slag. Als je meer kan, geeft juf je ander werk dat net iets moeilijker is. Er is altijd genoeg uitdaging.”

Lees snel verder want de kinderen hebben nog veel meer te vertellen over hun school.

 

Op De Meerkoet leren ze niet uit boeken. “Wij werken met thema’s en projecten. Nu hebben we een project over het heelal. Je krijgt dan verschillende opdrachten waaraan je moet werken.”
 

Zelf een film maken

De groepen 4 tot en met 8 kreeg de opdracht om een film te maken. “Je bedenkt samen een verhaal, verdeelt de rollen en dan ga je aan de slag. Je filmt gewoon met een iPad”, vertellen ze, alsof ze nooit anders doen. Het resultaat wordt ook gedeeld met ouders. “Daar hebben we een speciale app voor.”
 

Wat je allemaal leert van een project…

Ook het zonnestelsel-in-de-maak dat we in een van de lokalen zagen staan, hoort bij het project. Over wat ze allemaal van zo’n project leren, vertellen ze: “Je leert natuurlijk over het heelal, maar er zitten ook reken- en taalopdrachten in. En bij alle projecten werk je samen met andere kinderen. Juf of meester maakt groepjes.” Dat vinden ze ‘leuk en leerzaam’.
 

Omgaan met anderen

“Door te werken aan projecten leer je andere kinderen kennen en je kunt elkaar helpen. Zo leer je omgaan met andere mensen, hoe je met elkaar moet overleggen en hoe je ervoor zorgt dat je allebei een beetje je zin krijgt. En wat je moet doen als dat niet lukt.”
 

Portfolio

Alle kinderen hebben een eigen portfoliomap. “Daarin verzamel je je werk, bijvoorbeeld toetsresultaten, werkjes waar je trots op bent en die je wilt bewaren, of iets wat je nog moeilijk vindt en waar je het met juf of meester over wilt hebben. Je kunt de map ook meenemen en aan je ouders en je opa en oma laten zien, zodat ze weten wat je allemaal doet op school.”
 

Criteriakaarten

Ze werken ook met criteriakaarten. “Als je een project afsluit, vul je een criteriakaart in. Daarop geef je aan wat je van het project vond, wat je al goed kan en wat je nog wilt verbeteren. Juf schrijft daarop wat zij vond van je werk.”
 

Ateliers

Zo’n één tot twee keer per week hebben ze ‘ateliers’ waarvoor ze zich kunnen inschrijven. “Je kunt kiezen uit verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld boksen, muziek, textiel, kunst of duurzaamheid. Je geeft een eerste en tweede keuze op, en dan word je ingedeeld. Na elke schoolvakantie mag je opnieuw kiezen.”

Met enthousiasme vertellen ze over het technieklokaal, waar allerlei materialen en gereedschappen liggen om mee te werken. “Hier hebben we laatst een windmolen gebouwd. We moesten onderzoeken van welk materiaal de molen is gemaakt en hoe je hem kunt laten draaien”, vertellen Wout en Puck. “We zijn op excursie geweest, daar konden we vragen stellen en we kregen informatie mee.”

Het lukte de meeste groepjes om de molen te laten draaien. Een ‘cool project’ vonden ze het. “Je leer echt onderzoeken en onderzoeksvragen te bedenken. Hoe werkt het, waarom werkt het zo?”
 

Stofzuiger

Ook hebben ze tijdens een techniekles zelf een kleine stofzuiger gemaakt . “Daarmee konden we de confetti opzuigen die we tijdens juf Karens’ verjaardag hadden gestrooid. En hij werkte!”
 

Schooltuin

Voor de kinderen die van groen en buiten zijn houden, is de schooltuin een fijne plek. “In de zomermaanden mogen elke dag twee kinderen in de tuin werken. Met de groentes die we hier kweken, maken we gerechten in de keuken tijdens een kookatelier.” Zo hebben ze al tomatensoep en pompoensoep gemaakt. “Hartstikke lekker.”
 

Gedichten maken

Ook taal is belangrijk. “Er is een dichter op school geweest. Alle kinderen vanaf groep 4 hebben een gedicht gemaakt en daarvan gaan we een boek maken.”

Om ervoor te zorgen dat de kinderen ook hun stem kunnen laten horen binnen de school, heeft De Meerkoet een leerlingenraad. Daar kom je niet zomaar in. “In groepjes maak je een verkiezingsprogramma en dan organiseren we verkiezingen. Je moet op het podium een speech houden over wat jij wilt doen voor de school.”
 

Wekelijks overleg

De leerlingenraad bestaat uit zes kinderen die een keer per week overleggen met juf Debby. De kinderen hebben zo al heel wat voor elkaar gekregen. “Wij hebben bijvoorbeeld ingebracht dat we meer willen koken, dat er minder plastic gebruikt moet worden op school en dat er een chillhoek moet komen in de hal.
 

Sponsoren zoeken

Nu hebben we bedacht dat er een kasje op het schoolplein moet komen waarin we groenten kunnen kweken om mee te koken. We gaan uitzoeken wat ervoor nodig is om die te bouwen en sponsors zoeken om geld te verzamelen.”

De sfeer op school vinden ze ‘heel gezellig’. Isa vertelt: “Doordat dit niet zo’n grote school is, kennen we elkaar allemaal. De juffen en meesters zijn leuk en ze leggen goed uit. En ze luisteren echt naar onze mening.” Owen vult aan: “Ze zijn een beetje streng, maar dat is ook nodig, anders luisteren kinderen niet. Je moet je hier wel aan de regels houden.” De leerkrachten zijn ook altijd in voor iets nieuws.

De Meerkoet is volop bezig met bewegend leren. “Bij een rekenles doen we dan bijvoorbeeld een parcours waarbij je sommen moet uitrekenen terwijl je rent. Of je moet eerst een som oplossen en dan moet je zo snel mogelijk wegrennen.” Het lijkt wel alsof ze de sommen op die manier beter onthouden. “En je krijgt er energie van.” Als ze alles zo eens op een rijtje zetten, kunnen ze maar tot één conclusie komen. “Leren op De Meerkoet is gewoon leuk.”

FILM: KidzReporterz geeft kinderen een stem
Lees ook:
FILM: KidzReporterz geeft kinderen een stem

Twee Surplus basisscholen, waagden zich afgelopen schooljaar aan het project KidzReporterz. KidzReporter combineert het doen van onderzoek met het maken van een video-reportage. Obs De Meerkoet maakte de reportage 'Leren in het echt’ en obs De Zilvermeeuw maakte ‘Een leertuin voor De Zilvermeeuw’. De eindresultaten werden vertoond in de bioscoop in Schagen, inclusief rode loper...

Lees meer
Meerkoet ontwerp mee aan nieuw curriculum
Lees ook:
Meerkoet ontwerp mee aan nieuw curriculum

Het Nederlandse curriculum voor het basisonderwijs wordt vernieuwd. Obs De Meerkoet in Dirkshorn is een van de ontwikkelscholen die bouwstenen aandragen voor het nieuwe curriculum. Ze werden geïnterviewd voor de editie mei/juni 2019 van PrimaOnderwijs: www.primaonderwijs.nl

Lees meer

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’