zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

FILM: KidzReporterz geeft kinderen een stem

FILM: KidzReporterz geeft kinderen een stem

21 februari 2020 Eva Groslot

Twee Surplus basisscholen, waagden zich afgelopen schooljaar aan het project KidzReporterz. KidzReporter combineert het doen van onderzoek met het maken van een video-reportage. Obs De Meerkoet maakte de reportage 'Leren in het echt’ en obs De Zilvermeeuw maakte ‘Een leertuin voor De Zilvermeeuw’. De eindresultaten werden vertoond in de bioscoop in Schagen, inclusief rode loper...

Beide reportages zijn de weergave van onderzoek dat de KidzReporterz deden naar aanleiding van een onderzoeksvraag van hun directeuren over een probleem op school. De Meerkoet onderzocht wat je van bedrijven kunt leren en met welke bedrijven de school structureel zou kunnen samenwerken. De Zilvermeeuw onderzocht wat je allemaal met en in een schooltuin kan leren zodat het een echte leertuin wordt, en hoe de kinderen de tuin dan gezamenlijk kunnen onderhouden.

Structureel

Ondertussen is KidzReporterz een structureel onderdeel geworden van het onderwijs op De Meerkoet. Kinderen kunnen op vrijdag aan ateliers deelnemen waarin ze zich de vaardigheden van een kidzreporter eigen maken. Maar niet alleen brengt het reporterschap kinderen vaardigheden bij, het geeft ze ook een stem: ze gaan op zoek naar oplossingen voor vraagstukken die hen bezighoudt en denken mee over wat er op school anders of beter kan.

   

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’