zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Meerpaal

De Verwachting 5
1761 VM Anna Paulowna
0223 - 53 19 33

https://www.demeerpaalap.nl

Directeur: Michiel Drijver (waarnemend)
E-mail: m.drijver@stichtingsurplus.nl

 

‘Je voelt je hier meteen thuis’

 

Als je op bezoek gaat bij De Meerpaal in Anna Paulowna valt op dat kinderen van verschillende leeftijden met elkaar aan het werk zijn. Ieder kind heeft zijn eigen werk met zijn eigen planning, en als dat nodig is, helpen ze elkaar.  ‘Zo leer je van elkaar. En je leert elkaar beter kennen.’

Het gebouw van De Meerpaal is kleurrijk en groot en er zijn veel plekken waar kinderen kunnen werken, ook buiten de klas. Er hangt een gezellige sfeer. Dat vinden Josefine (11), Finley (13), Olivier (12) en Jasmijn (12) uit groep 8 fijn aan hun school. “Als je hier binnenkomt, voel je je meteen thuis”, vertelt Jasmijn, die nog niet zo lang op De Meerpaal zit.

 

Invloed op wat je wanneer leert

Op De Meerpaal heb je veel invloed op wat je wanneer leert, vertellen de kinderen: “Aan het begin van de dag vertelt juf wat we gaan doen. Daarna maken we onze eigen planning en gaan we aan de slag. Als je nog geen zin hebt in rekenen, maak je eerst de taalopdracht, of juist andersom. Meestal begin je met wat je moeilijk vindt, dan is dat alvast maar af.” Deze manier van werken vinden ze prettig. “Je weet precies hoeveel tijd je voor alles hebt en dat geeft minder druk.”

Josefine, Finley, Olivier en Jasmijn hebben nog veel meer te vertellen over hun school. Dus lees snel verder!

 

Andere kinderen helpen

Opvallend aan de werkwijze van De Meerpaal is dat de kinderen ‘groepsdoorbrekend’ werken. Dat betekent dat de kinderen van groep 5 tot en met groep 8 door elkaar heen werken. De kinderen leggen het uit: “Je zit in groepjes en als je een vraag hebt, kun je die stellen aan iemand in jouw groepje. De juf of meester maakt hiervoor een indeling op basis van de wensen van de kinderen. In een brief aan juf of meester vertel je in welke groep je die week graag wilt zitten en waarom. Daar houden ze dan rekening mee.”

Over wat deze werkwijze hen brengt, zeggen de leerlingen: “Je ziet hoe kinderen in de andere klassen werken en leren en wat zij leuk of lastig vinden. En je leert elkaar beter kennen. Daardoor wordt het ook gezelliger op school.” Olivier vindt het vooral leuk om andere kinderen te helpen. “Ik kan bijvoorbeeld goed rekenen, dus ik help vaak met sommen. Als ze het snappen, word ik daar ook blij van.”

Evalueren

Aan het einde van de lesdag is er een half uurtje tijd om te evalueren. “Dan vraagt juf hoe onze dag was, wat er wel en niet goed ging en waar we nog vragen over hebben.” Natuurlijk kunnen ze juf ook vragen stellen als ze aan het werk zijn en iets niet snappen. “Ze gaat net zo lang door met uitleggen totdat je het snapt. Juf kan heel duidelijk vertellen en komt altijd met goede voorbeelden.”

Op je eigen niveau

Elk kind werkt op zijn eigen niveau. “We werken bijvoorbeeld met Snappet voor rekenen. Als je de sommen goed maakt, worden ze steeds een beetje moeilijker, en als het niet zo goed gaat, worden ze makkelijker.” Dat is fijn, vindt Josefine, want: “Je snapt het dus altijd.”

 

 

Het Exploreon en een eigen traktatieservice

De kinderen van De Meerpaal werken met Exploreon. Wat houdt dat in? “In de school zijn verschillende hoeken gemaakt waarin je kunt werken, bijvoorbeeld een constructiehoek, een ontdekhoek en een multimediahoek.” De kinderen werken in de hoeken op basis van thema’s.” Finley legt uit: “Stel dat het thema de Tweede Wereldoorlog is. Dan kun je in de multimediahoek informatie opzoeken, bijvoorbeeld over Adolf Hitler, en daarover een mindmap maken. In de bouwhoek kun je dan een bunker maken of zoiets.”

Omdat je zelf kunt kiezen in welke hoek je gaat werken ‘kun je altijd doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent’, vinden de kinderen. “Dat is het leuke van Exploreon.” Ondertussen leren ze ook nog van alles zoals: “Onderzoeken en samenwerken, maar ook hoe je iets in je eigen woorden vertelt. En je weet na afloop echt meer over het onderwerp dat je hebt gekozen.”

Eigen onderneming

Groep 8 heeft ook een eigen onderneming opgezet, een heuse traktatieservice voor ouders en kinderen. “Ook daarbij hebben we de taken verdeeld en mag je doen wat bij jou past of waarover jij meer wilt leren.”

Goed luisteren

De leerkrachten op De Meerpaal luisteren goed naar de kinderen, vinden Finley, Jasmijn, Olivier en Josefine. “Als je een probleem hebt, iets niet snapt of gedoe hebt met andere kinderen, word je meteen geholpen. Daarmee kun je naar de juf gaan, of naar de vertrouwenspersoon. Je wordt sowieso altijd gehoord.” De leerkrachten zijn ‘allemaal heel aardig’ vinden ze. “En een beetje streng, maar dat moet ook, anders luisteren kinderen niet.” Ook de sfeer onder de kinderen is goed. “Als je bijvoorbeeld hard valt op het schoolplein, komt iedereen je meteen helpen.”

 

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’