zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Meertuin

Koningin Beatrixlaan 1

1774 BK Slootdorp
0227 - 58 17 53

https://www.demeertuin.nl

Directeur: Judith Spaansen
E-mail: j.spaansen@stichtingsurplus.nl

 

‘Je krijgt hier genoeg uitdaging’

 

Sommige lesdagen beginnen met ‘een foto van de dag’ over iets belangrijks in de wereld. Ter afsluiting van de dag werken ze vaak aan de muurkrant. Soms komt er iemand op school iets vertellen over een thema, die noemen ze ‘experts’. ‘Experts’ zitten ook gewoon naast je in de klas, dat zijn kinderen die goed zijn in bepaalde vakken en daarmee anderen kunnen helpen.

Zo doen ze dat, op De Meertuin in Slootdorp. ‘Dit is een leuke, gezellige school waar iedereen zichzelf kan zijn.’

 

De leerlingen aan het woord

De Meertuin is niet een hele grote school. Daarom zitten de kinderen van de groepen 5/6, 6/7 en 7/8 bij elkaar. Tiffany uit groep 5, Lizzy en Navairo uit groep 6, Nycole uit groep 7 en Sophie en Stijn uit groep 8 vertellen erover.

Ze moesten eerst wel even wennen aan de gecombineerde klassen, maar nu vinden ze het vooral erg leuk. “Zo leer je elkaar kennen en met elkaar omgaan. En het is goed voor de samenwerking.”

Want samenwerken, dat doen ze ‘best vaak’ op De Meertuin. Lizzy: “Als we aan een thema werken, mag je dat met andere kinderen samen doen. En als je bij een vak hulp nodig hebt, kun je dat eerst aan een expert in de klas vragen voordat je naar meester of juf gaat.”

De kinderen hebben nog veel meer te vertellen over hun school dus lees hieronder snel meer over De Meertuin!

 

Op school is er veel aandacht voor hoe ze met elkaar omgaan, vertellen de leerlingen. “Als er gedoe is tussen kinderen, proberen we dat zelf op te lossen en het met respect voor elkaar uit te praten.”

Kanjertraining

Hoe je dat doet, leren ze onder andere tijdens de Kanjertraining. “Daarbij leren we hoe we met elkaar omgaan, hoe je op anderen kunt vertrouwen, maar ook op jezelf. ”

Zo hebben ze ook inzicht gekregen in waar ze goed in zijn. Zo weet Stijn dat hij ‘leuke grapjes maakt’ en leerde Sophie dat ze leiding kan geven.”

 

Weektaak

De weektaak is de basis voor hun schoolwerk, vertellen de kinderen. Veel vakken doen ze digitaal, zoals taal, rekenen en spelling, op tablets en met hun Chromebook. Sophie: “En als je dat aankan, mag je ‘level-werk’ doen, zoals Rekentijger. Dat is wat moeilijker dan het niveau van je eigen groep, dan leren je hersens echt nadenken. Je krijgt hier voldoende uitdaging.”

Voor de pauze wordt er vooral ‘gewerkt’, na de pauze werken ze vaak aan een thema, mogen ze creatieve dingen doen of werken aan de muurkrant. Nycole: “En als we hard gewerkt hebben, mogen we een spelletje doen.”

 

Op onderzoek

Thema’s vinden ze leuk. “Dan bedenken we allerlei vragen, gaan we op zoek naar informatie en maken we presentatie. Bijvoorbeeld over iets uit de geschiedenis.”

Soms komen er experts op school om over het thema te vertellen. Navairo: “Laatst ging het over de politie en toen kwam er een agent in de klas. Dat was gaaf.”

De leerlingen mogen ook een onderwerp onderzoeken dat ze zelf interessant vinden. Zoals Stijn die meer wilde weten over ledverlichting. “Ik vroeg me af hoe dat nou werkt.”

 

De school doet ook mee aan de RC-cup Challenge, waarbij groep 7/8 een radiografisch bestuurbare modelauto bouwen waarmee ze racen tegen andere scholen. Ondertussen ontdekken ze hun eigen talenten, bijvoorbeeld op het gebied van elektriciteit en werktuigbouw, maar ook samenwerken en communicatie.

Ook organiseerden de kinderen van groep 7/8 zelf een loterij tijdens de Fancy Fair van de school. “Met het geld dat we hebben verdiend gaan we met elkaar iets leuks doen.”

 

Wat ze nog wensen voor De Meertuin: “We krijgen een nieuw schoolgebouw, maar dat duurt wel heel erg lang. Dat mag wel wat sneller gaan.” En: “We hebben wel een leerlingenraad maar we vergaderen bijna nooit. Dat is jammer, want we willen graag meedenken over onze school.”

Toch zijn ze vooral blij met hun school, want: “Dit is een gezellige school en je leert hier heel veel. En van leren word je slimmer. Onze meesters en juffen zijn vrolijk en proberen altijd alles altijd rustig op te lossen. Meester Robbert staat ’s ochtends bij de deur en groet iedereen die binnenkomt. Je kunt hier helemaal jezelf zijn.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’