Directeur: Judith Spaansen
E-mail: j.spaansen@stichtingsurplus.nl
Sommige lesdagen beginnen met ‘een foto van de dag’ over iets belangrijks in de wereld. Ter afsluiting van de dag werken ze vaak aan de muurkrant. Soms komt er iemand op school iets vertellen over een thema, die noemen ze ‘experts’. ‘Experts’ zitten ook gewoon naast je in de klas, dat zijn kinderen die goed zijn in bepaalde vakken en daarmee anderen kunnen helpen.
Zo doen ze dat, op De Meertuin in Slootdorp. ‘Dit is een leuke, gezellige school waar iedereen zichzelf kan zijn.’
De Meertuin is niet een hele grote school. Daarom zitten de kinderen van de groepen 5/6, 6/7 en 7/8 bij elkaar. Tiffany uit groep 5, Lizzy en Navairo uit groep 6, Nycole uit groep 7 en Sophie en Stijn uit groep 8 vertellen erover.
Ze moesten eerst wel even wennen aan de gecombineerde klassen, maar nu vinden ze het vooral erg leuk. “Zo leer je elkaar kennen en met elkaar omgaan. En het is goed voor de samenwerking.”
Want samenwerken, dat doen ze ‘best vaak’ op De Meertuin. Lizzy: “Als we aan een thema werken, mag je dat met andere kinderen samen doen. En als je bij een vak hulp nodig hebt, kun je dat eerst aan een expert in de klas vragen voordat je naar meester of juf gaat.”
De kinderen hebben nog veel meer te vertellen over hun school dus lees hieronder snel meer over De Meertuin!
Op school is er veel aandacht voor hoe ze met elkaar omgaan, vertellen de leerlingen. “Als er gedoe is tussen kinderen, proberen we dat zelf op te lossen en het met respect voor elkaar uit te praten.”
Kanjertraining
Hoe je dat doet, leren ze onder andere tijdens de Kanjertraining. “Daarbij leren we hoe we met elkaar omgaan, hoe je op anderen kunt vertrouwen, maar ook op jezelf. ”
Zo hebben ze ook inzicht gekregen in waar ze goed in zijn. Zo weet Stijn dat hij ‘leuke grapjes maakt’ en leerde Sophie dat ze leiding kan geven.”
Weektaak
De weektaak is de basis voor hun schoolwerk, vertellen de kinderen. Veel vakken doen ze digitaal, zoals taal, rekenen en spelling, op tablets en met hun Chromebook. Sophie: “En als je dat aankan, mag je ‘level-werk’ doen, zoals Rekentijger. Dat is wat moeilijker dan het niveau van je eigen groep, dan leren je hersens echt nadenken. Je krijgt hier voldoende uitdaging.”
Voor de pauze wordt er vooral ‘gewerkt’, na de pauze werken ze vaak aan een thema, mogen ze creatieve dingen doen of werken aan de muurkrant. Nycole: “En als we hard gewerkt hebben, mogen we een spelletje doen.”
Op onderzoek
Thema’s vinden ze leuk. “Dan bedenken we allerlei vragen, gaan we op zoek naar informatie en maken we presentatie. Bijvoorbeeld over iets uit de geschiedenis.”
Soms komen er experts op school om over het thema te vertellen. Navairo: “Laatst ging het over de politie en toen kwam er een agent in de klas. Dat was gaaf.”
De leerlingen mogen ook een onderwerp onderzoeken dat ze zelf interessant vinden. Zoals Stijn die meer wilde weten over ledverlichting. “Ik vroeg me af hoe dat nou werkt.”
De school doet ook mee aan de RC-cup Challenge, waarbij groep 7/8 een radiografisch bestuurbare modelauto bouwen waarmee ze racen tegen andere scholen. Ondertussen ontdekken ze hun eigen talenten, bijvoorbeeld op het gebied van elektriciteit en werktuigbouw, maar ook samenwerken en communicatie.
Ook organiseerden de kinderen van groep 7/8 zelf een loterij tijdens de Fancy Fair van de school. “Met het geld dat we hebben verdiend gaan we met elkaar iets leuks doen.”
Wat ze nog wensen voor De Meertuin: “We krijgen een nieuw schoolgebouw, maar dat duurt wel heel erg lang. Dat mag wel wat sneller gaan.” En: “We hebben wel een leerlingenraad maar we vergaderen bijna nooit. Dat is jammer, want we willen graag meedenken over onze school.”
Toch zijn ze vooral blij met hun school, want: “Dit is een gezellige school en je leert hier heel veel. En van leren word je slimmer. Onze meesters en juffen zijn vrolijk en proberen altijd alles altijd rustig op te lossen. Meester Robbert staat ’s ochtends bij de deur en groet iedereen die binnenkomt. Je kunt hier helemaal jezelf zijn.”
Astrid Alfering
Leerkracht
De brede ontwikkeling van kinderen en leerkrachten staat bij ons centraal. Wij stimuleren en inspireren elkaar en leren met en van elkaar. Wij dagen elkaar uit om talenten te ontdekken en tot bloei te laten komen.
Wij trekken samen op binnen en buiten Surplus. Samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar zijn voor ons vanzelfsprekend. Surplus is er voor en door de kinderen, leerkrachten en ouders. Wij zoeken de verbinding om kinderen te begeleiden, zodat zij nu en later actief kunnen meedoen in onze samenleving.