zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Springschans

Schoolstraat 2
1755 NE Petten
0226 - 38 19 20

https://www.despringschans.nl

Directeur: Mireille Le Febre
E-mail: m.lefebre@stichtingsurplus.nl

 

 

‘Wat willen we onderzoeken?’

Op De Springschans in Petten is leren ‘heel leuk en afwisselend’: zo werk je met een groepje kinderen aan een thema waarvoor je samen onderzoeksvragen bedenkt en doe je een estafettespel tijdens de spellingsles. Kinderen van alle groepen werken met elkaar samen en de leerkrachten kunnen heel goed uitleggen. Wil je meer weten over De Springschans? Pleun, Julian, Stan en Julia vertellen graag over hun school.

 

De kinderen aan het woord

Als we Julia (8), Stan (10), Pleun (11) en Julian (12) spreken, is de zomervakantie in aantocht en staan er wat extra leuke dingen op het programma. “Gisteren zijn we naar het strand geweest. Daarna mocht je in de klas tekenen wat je daar had gezien. En met gym mochten we kiezen wat we gingen doen.”

Natuurlijk wordt er ook volop geleerd op de school in Petten, zowel met tablets en Chromebooks als vanuit boeken. Een deel van de lesstof leren ze aan de hand van thema’s. “Soms werk je alleen met je eigen klas aan een thema, maar we doen ook thema’s met de hele school. Dan starten in gemengde groepjes met kinderen van alle groepen door elkaar en doen we eerst een speurtocht door de school. Zo haal je letters op die samen het woord van het thema vormen.”

Klinkt het nu al als een leuke school? Ja hé! Lees wat de kinderen nog meer te vertellen hebben.

 

 

Wat hebben we geleerd?

“Bij de start van een thema kijken we meestal samen een filmpje. Vervolgens ga je in je eigen klas verder met het thema. Ook dan werken we in groepjes. Samen bedenken we onderzoeksvragen en we verdelen de taken. We sluiten af met een muurkrant, een presentatie of een toneelstukje waarin we vertellen wat we hebben geleerd.”

 

Gouden Eeuw

Interessant vonden ze het thema over de Gouden Eeuw, waarbij ze onder andere een tijdlijn hebben gemaakt en onderzoek deden naar de VOC, en onlangs hebben ze het thema ‘onder de grond’ afgerond. “Dat was heel boeiend. We gingen onder andere naar het bos en toen we een gat in de grond maakten zagen we allemaal verschillende lagen.” 

Tijdens het leren, zitten ze niet de hele tijd in de schoolbanken. “We doen veel aan bewegend leren.” Ze weten wel een paar leuke voorbeelden.

“Rekenen op het voetbalveld; je rent naar het doel en voordat je de bal schiet moet je de rekensom oplossen die meester je opgeeft. Of we doen een spellingestafette, waarbij je heen en weer moet rennen en woorden uit verschillende categorieën moet kiezen.

Om de tafels te leren, gooien we met een dobbelsteen: van het getal dat je gooit, zeg je de tafel op. En in de klas maken we samen sommen op het bord terwijl we rondlopen, waarbij je moet brullen als een leeuw, springen als een kikker of rondjes draaien als een tornado. Dat is super leuk.”

Samenwerken kunnen ze inmiddels al goed. Ze doen het ook veel. Wat wel opvalt: “Als je met vrienden samenwerkt, wordt er wel meer gekletst, dus dat gaat niet altijd goed. Je hoeft niet persé vrienden te zijn om goed samen te werken.”

 

Elkaar helpen

Soms stellen ze zelf hun groepjes samen, soms doet de leerkracht dat. Julia: “Vaak zitten de kinderen die wat sneller zijn bij de kinderen die minder snel zijn. Zo kun je elkaar helpen.” De samenstelling van de groepjes is steeds anders. “Dat is fijn, zo leer je ook andere kinderen kennen en blijft het een beetje een uitdaging.”

 

Spannend

Met kinderen samenwerken die in een hogere klas zitten, is best spannend. Stan: “Daar kun je dus mooi mee oefenen.” Pleun vult aan: “Ik durfde vroeger niet zomaar bij groep 8 binnen te stappen, dat vond ik een beetje eng. Door het samenwerken heb ik ze beter leren kennen, en nu vind ik het helemaal niet meer zo spannend.”

De Springschans heeft ook een leerlingenraad. “Daar kun je vanaf groep 5 in komen. We houden verkiezingen. Je moet jezelf presenteren en vertellen wat jij voor de school wilt doen. Dan kunnen kinderen op je stemmen.”

Stan had een goed motto bedacht: “’Stem op Stan, daar word je school beter van.’ Dat werkte goed, want ik zit erin.”

De raad heeft regelmatig overleg met juf Mornea. “We hebben soms zelf ideetjes, en soms heeft juf een vraag. We denken bijvoorbeeld mee over de sportdag en over wat we op de laatste schooldag voor de zomervakantie gaan doen.”

 

Gevraagd naar waar ze allemaal blij mee zijn op hun school, noemen ze als eerste het schoolplein. “Er staan mooie toestellen, klimrekken en bomen. En we hebben een eigen voetbalveld.”

 

Goed humeur

Verder is de sfeer ‘heel gezellig’. “De meesters en juffen zijn heel aardig. Ze hebben altijd een goed humeur en dat brengen ze over op ons.” Julian vult aan: “Meester Pablo is wel kritisch, maar daar ben ik blij mee. Hij daagt je uit om niet te snel tevreden te zijn met je werk.”

Voor alle leerkrachten geldt: “Ze leggen net zo lang uit totdat je het snapt.” En als het warm is, worden ze op ijs getrakteerd. “Op De Springschans zijn gewoon veel leuke dingen te doen.”

 

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’