zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Triangel

Terpstraat 42
1771 AD Wieringerwerf
0227 - 60 19 54

www.obsdetriangel.nl

Directeur: Marie-José Tinebra

E-mail:  mj.tinebra@stichtingsurplus.nl

 

 

 

 

 

'Je leert doorgaan, ook als het fout gaat'

Op de Triangel in Wieringerwerf leren kinderen uit boeken, maar ook digitaal en in projecten. Verder is het Kunstkabinet favoriet, daarbij worden zij creatief uitgedaagd aan de hand van allerlei opdrachten. Samenwerken loopt als rode draad door alles wat ze doen. ‘We leren hier echt veel.’

'Je ziet wat er goed en fout is'

Hoe is het om les te krijgen op De Triangel? Wat vinden kinderen leuk aan hun school en wat zou nog wel wat beter kunnen? We vroegen het aan Tygo (10), Tess (10), Sien (10), Diogo (8), Taylor (11), Nigel (9), Jason (9) en Melody (9) uit de groepen 5 tot en met 8. Over hoe ze leren, vertellen ze: “We werken op de computer met Rekentuin, dat is een heel leuk programma waarbij je met plantjes werkt, en met de digitale methode Math. Voor Engels hebben we Words & Birds, dat is ook digitaal, en we werken met de methode Groove me. Voor spelling en taal hebben we Taal en spelling op maat.” Digitaal werken vinden ze wel fijn, want: “Je ziet meteen wat er goed en fout is. Juf kan ook zien wat je doet en als we allemaal voldoende scoren, trakteert ze.”

Dingen maken

Verder doen ze veel projecten. “Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met een project over de kunstenaar Matisse, leren we over wie hij was en wat hij maakte.” Ook maken ze geregeld een muurkrant over een onderwerp. “Dat doen we in groepjes, nu hebben we er een gemaakt over Wieringerwerf.” Allemaal zijn ze enthousiast over het Kunstkabinet want ‘dan mag je dingen maken’. “Je krijgt steeds een andere opdracht. De ene keer ga je schilderen, dan weer gutsen of iets bouwen. Dat is altijd super leuk.” Bouwen met technisch Lego vinden ze ook ‘gaaf’. “We hebben al eens een slak gemaakt, een ventilator en een rijdende robot.” 

Ieder kind werkt op zijn eigen niveau. “Het ene kind rekent op A-niveau, het andere op C-niveau. Dat maakt allemaal niet uit. Als je hulp nodig hebt, komt juf bij je. En als je klaar bent, ga je werken in je themaboekje.” Ze leren ook samenwerken. “Dat is leuk, dan mag je lekker kletsen.” Ze werken niet alleen samen in hun eigen klas, maar ook met kinderen van andere klassen. “En als het buiten regent, passen de oudere kinderen op de kinderen van groep 1 tot en met 4. Dan gaan we samen spelletjes doen.”

Niet rennen

Ze vinden het fijn op De Triangel. “We hebben leuke juffen en doen veel leuke dingen. Ze houden ook rekening met kinderen die problemen hebben met leren.” Regels zijn er ook. “Je mag niet rennen in school, vooral niet als je je Chromebook in je handen hebt.”

Vrienden en vriendinnen

Ook als het niet persé zou moeten, zouden ze toch naar school komen. “Hier heb je vrienden en vriendinnen. En het is heel handig dat je hier dingen kunt leren.” Daarbij doelen ze niet alleen op wat ze leren uit de ‘boeken’. “Je leert ook hoe je met andere kinderen moet omgaan, bijvoorbeeld met een kind dat autistisch is. En je leert doorgaan, ook als het fout gaat.” Ze mogen wel eens boodschappen doen voor juf bij de Lidl tegenover de school. “Net als in het echte leven.” Een ding weten ze zeker: “Hoe meer je leert, hoe hoger je niveau, hoe beter je baan en hoe meer geld je verdient.” Niet leren is sowieso ‘geen optie’.

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’