zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Tweewegen

Populierenlaan 27
1766 JD Wieringerwaard
0224 - 22 16 31

https://www.detweewegen.nl

Directeur:  Michelle Top
E-mail: m.top@stichtingsurplus.nl

 

 

‘Met wat je hier leert, kun je later je droombaan vinden’

 

Het gebouw van De Tweewegen in Wieringerwaard staat aan de rand van het dorp en is relatief nieuw. Als je hier binnenstapt word je direct verwelkomd door vrolijke kleuren en een fijne sfeer. De kinderen zijn blij met de goed georganiseerde bibliotheek, het ruime schoolplein en de manier waarop ze hier les krijgen. ‘We leren heel goed samenwerken.’

Met veel enthousiasme vertellen Kate (11), Kevin (11), Danni (10), Liam (10), Quinty (9) en Sep (9) van de groepen 6, 7 en 8 over hun school.

We nemen plaats in de bibliotheek, wat de kinderen betreft ‘de trots van de school’. De kinderen leggen uit hoe hun ‘bib’ is georganiseerd en hoe de boeken duidelijk herkenbaar zijn gerubriceerd, inclusief het ‘makkelijkleesplein’.De kinderen van groep 7 hebben ‘dienst’ in de bibliotheek. Kinderen uit groep 8 mogen, als ze dat leuk vinden, met een boek uit de bibliotheek voorlezen bij de peuterspeelzaal die in hetzelfde gebouw is gevestigd. “Dan kies je een boek uit en overleg je met juf of het geschikt is.” Als de kleintjes dan aan hun lippen hangen, voelen ze zichzelf opeens ‘heel groot’.Groep 8’ers helpen ook de kinderen van groep 3/4 met lezen. “Je kunt je hiervoor inschrijven. Dan werk je drie dagen per week steeds met hetzelfde kind, als een soort maatje.” Lezen is lastig voor kinderen met dyslexie, weten ze. “Daarvoor kun je op onze school een training volgen.”

 

Taal is belangrijk op De Tweewegen. Maar de kinderen hebben nog veel meer te vertellen over hun school. Dus lees snel verder!

 

Weekplanning

Op De Tweewegen werken kinderen op hun eigen niveau. “We hebben allemaal een weekplanning waarop je taken en doelen staan. Je mag zelf bepalen of je aan de instructie meedoet. Als je de stof al snapt, kun je gewoon beginnen en hoef je niet op de andere kinderen te wachten.”

 

Werken op je niveau

Bij Nieuwsbegrip worden de kinderen van de groepen 6 tot en met 8 gemixt, afhankelijk van hun niveau. “Sommige kinderen uit groep 8 werken op niveau A, terwijl anderen niveau AA hebben, dat eigenlijk voor groep 6 is. Andersom kan ook. Dan gaat een groep 6’er bij groep 8 zitten en andersom.”

 

Werken met thema’s

Als we het lokaal van groep 7 binnen stappen, zijn de kinderen net bezig met een thema over natuur. Er ligt een kastanje op tafel en twee kinderen krijgen de opdracht om onderzoek te doen en zoveel mogelijk informatie over de kastanje te verzamelen. Danni vertelt: “We krijgen twee dagen de tijd voor ons onderzoek en daarna presenteren we wat we hebben gevonden aan de klas.” Zo hebben ze in dit thema ook al het nodige geleerd over de sprinkhaan en de wesp.

 

Samenwerken

Door te werken aan thema’s leren de kinderen extra goed samenwerken. “Je leert veel over het onderwerp, samenwerken, taken verdelen, schrijven en presenteren.” Over samenwerken vertelt Liam: “Je leert het meeste als je niet samenwerkt met je vrienden. Met kinderen die je nog niet zo goed kent, is het wat lastiger en na een tijdje weet je ook hoe je daarmee moet omgaan. En je leert elkaar meteen wat beter kennen.”

 

Rust en vertrouwen

Om ervoor te zorgen dat het ook dan een beetje rustig blijft in de klas, werken de leerkrachten van groep 6 en 7 met gekleurde blokjes die aangeven of de kinderen mogen samenwerken en hoeveel geluid ze mogen maken. “Dat is handig, want soms vergeet je het.”

“De juffen en meesters vertrouwen ons”, vertelt Kevin. “Soms mogen we ook in het Flex werken, dat is een aparte ruimte in de school. Maar, als het fout gaat omdat we gaan klieren, is het klaar. Dan moet je het vertrouwen weer opbouwen.”

 

Leren discussiëren met respect

Behalve samenwerken oefenen de kinderen ook met discussiëren. Kate: “Dat doen we aan de hand van stellingen. Zo leer je aan anderen te vertellen wat je ergens van vindt.”

Verder leer je op De Tweewegen ‘niet stom te doen’, vertelt Sep. “Dus dat je aardig bent voor elkaar en andere kinderen helpt.”

 

Schoolorkest

Wat ze ook allemaal leuk vinden is het schoolorkest. Quinty: “In groep 6 mag je een instrument kiezen en daarmee ga je oefenen. Aan het eind van het schooljaar treden we met z’n allen op.

Allemaal hebben ze goede herinneringen aan ‘de bouwhoek’ in groep 1/2. “Daar wil iedereen graag heen. Bouwen is leuk!”

 

Leerlingenraad

De school heeft ook een leerlingenraad. Kate en Kevin leggen uit: “Uit elke groep worden een jongen en een meisje gekozen. Je mag op elkaar stemmen. Wij praten regelmatig met juf Roëlle over wat er anders of beter kan op school.” En dat is belangrijk, want: “Als kinderen hebben wij ook een mening. En wij willen graag kunnen meebepalen wat er op school gebeurt.”

 

Taken verdelen

Binnen de raad hebben ze de taken verdeeld, zo is er een voorzitter, een covoorzitter, een notulist en een tijdbewaker. Wat ze graag nog zouden veranderen is: “Dat er meer mag op het schoolplein.”

 

Alles bij elkaar zijn ze erg blij met hun school. Sowieso vinden ze het belangrijk om naar school te gaan. “Met wat je hier leert, kun je later je droombaan vinden.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’