zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Wielewaal

Merelstraat 46
1742 JM  Schagen

0224-296008

www.bsdewielewaal.nl

Directeur: Monique van Klaveren
E-mail: m.vanklaveren@stichtingsurplus.nl

 

 

‘Laat je verrassen door onze ideeën’

 

Weet jij hoe je een propeller kunt laten draaien op zonne-energie? Dat leren de kinderen op De Wielewaal in Schagen onder andere tijdens de technieklessen op school. Ze kunnen Spaans als extra taal kiezen en wie dat wil mag een gymles verzorgen. Dat vraagt om een nadere kennismaking.

 

Rand (9), Sofie (10), Rick (10), Jason (9), Lexy (11) en Guusje (11) uit de groepen 5 tot en met 8 staan te trappelen om te vertellen wat er allemaal ‘zo cool’ is aan hun school, De Wielewaal in Schagen. De wetenschap- en technieklessen springen er echt uit. “Dan doen we allerlei dingen, zoals solderen, figuurzagen, programmeren met Bee-Bots en van oude materialen nieuwe dingen maken.” Voor een project over groene energie is het gelukt om een propeller te laten draaien op zonne-energie. “Dat was echt gaaf. Je leert op deze school echt veel over techniek.”

 

 

Zelfstandig werken

Wat de kinderen fijn vinden is dat ze heel zelfstandig mogen werken. “Je hebt een weektaak en je mag zelf bepalen wat je wanneer inlevert. Heb je geen zin om te rekenen, dan ga je eerst spelling doen.” Wie er goed voor staat met taal, mag Spaans als extra taal kiezen. “En Engels krijgen we al vanaf groep 1.” Ook kunnen ze extra werken aan vakken waar ze nog niet zo goed in zijn, zoals rekenen. En wie dat leuk vindt, mag helemaal zelf een gymles verzorgen. “Best spannend, maar ook grappig dat iedereen doet wat jij hebt bedacht.”

 

De Wielewaal is ontstaan uit een samenvoeging van twee scholen, De Wegwijzer van Kopwerk en de Niko Tinbergenschool van Surplus. Voor de kinderen was dat best wel een verandering. “Het was even wennen, een beetje raar in het begin. Je zit opeens met andere kinderen in de klas en ook het leren veranderde.” Zo werkte De Wegwijzer nog niet met Snappet en de Niko Tinbergenschool wel. Uiteindelijk zijn ze allemaal blij met de samenvoeging. Zo is de een ‘omhoog gegaan met rekenen’ en heeft de ander ‘allemaal nieuwe vrienden in de klas’.

 

Luisteren naar kinderen

Via de leerlingenraad kunnen de kinderen hun eigen geluid laten horen binnen de school. Dat vinden ze ‘wel fijn’. “Het is goed om te luisteren naar de kinderen want die hebben soms goede ideeën waar je jezelf door kunt laten verrassen”, vinden ze. “Als de school iets heeft bedacht wat de kinderen niet leuk vinden, kan de leerlingenraad dat laten weten.” Vanuit elke groep zit een aantal kinderen in de raad. “Daarvoor moet er op je gestemd worden.” Onlangs hielp de leerlingenraad mee bij de Fancy Fair en ze overleggen met directeur ‘Juf Monique’ hoe ze een deel van de opbrengst voor school gaan besteden. Toen het de leerlingenraad opviel dat er nogal werd gescholden op school, overlegden zij met directeur ‘Juf Monique’ over hoe dat aangepakt zou kunnen worden. “Nu praten we met juf over het afvalprobleem.”

 

Als we in gesprek raken over ‘later’ komen er mooie beroepswensen voorbij, van ‘handbalster’ en ‘journalist’ tot ‘ik wil 40 worden’. Dat ze een goede opleiding nodig hebben om iets te bereiken in hun leven, is ze heel duidelijk. “School is leuk en je hebt er veel aan, je wordt er slimmer van. Als iemand je een simpele vraag stelt, en je weet het antwoord niet, denken ze misschien dat je dom bent. Dat wil je niet.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’