zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Zandhorst

Pastoor Verhoeffpark 114
1764 S Breezand
0223 - 52 14 62 

https://www.obsdezandhorst.nl

Directeur: Karin van der Tuin
E-mail: k.vandertuin@stichtingsurplus.nl

 

'Juf heeft veel aandacht voor je!'

 

De Zandhorst is een relatief kleine school met gemengde groepen. De kinderen uit de groepen 1, 2 en 3 zitten samen in de klas, net als de kinderen uit de groepen 4, 5 en 6 en de kinderen uit 7 en 8. Dat vinden Isa (12), Lars (11), Jeremy (10) en Mike (10) juist fijn aan hun school. “Omdat De Zandhorst niet zo groot is, is het lekker rustig en kun je je goed concentreren. Bovendien heeft juf altijd veel aandacht voor je.”

Op het lijstje dat ze samen hebben gemaakt voor dit interview over hun school, staat ‘samen leren’ op de tweede plaats en ‘elkaar helpen’ op de derde plaats. “We doen veel in groepjes, bij thema’s werken we meestal per bouw. Je staat er dus nooit alleen voor en als je iets fout doet, kan de ander je helpen.” Want elkaar helpen is belangrijk op De Zandhorst. “We krijgen Kanjertraining en daarbij leren we hoe we goed met elkaar kunnen omgaan. Als er bijvoorbeeld iets met je gebeurt op het schoolplein, wil iedereen je meteen helpen.”

Wil je weten wat als nummer 1 op het lijstje staat van de kinderen. En/of wil je nog veel meer weten over De Zandhorst? Lees dan snel verder!

 

Het leerplein als hart van de school

Op nummer 1 van het lijstje van de kinderen die we interviewen staat: de 3D-printer! “Daarmee kun je van alles maken. Eerst maak je een ontwerp, bijvoorbeeld van een sleutelhanger, en dan print je die uit. Wat je ervan leert? Van het ontwerpen krijg je ruimtelijk inzicht. Bovendien leer je programmeren en je moet ook een beetje creatief zijn.”

De 3D-printer staat op het leerplein, waar nog veel meer leuks te beleven is. “”Hier kun je veel verschillende dingen leren. Je kunt werken met technisch lego, er is een natuurhoek, je kunt er breien, of iets met toneel doen. En er is een filosofiehoek, daar kun je op zitzakken een boek lezen. Overal liggen werkbladen bij waarmee je aan het werk kan.”

De leerlingen gaan op verschillende momenten in de lesweek naar het plein. “Soms met de hele klas, soms alleen, als je klaar bent met je werk. Je mag altijd zelf kiezen wat je doet.” Af en toe mogen ze ook even lekker in een stripboek lezen, aan het eind van de lesdag. “Dan mag je gaan zitten waar je wil, ook onder je bureau of op de kast.”

 

 

Vrijheid binnen duidelijke kaders

Vrijheid is een groot goed op De Zandhorst. “Je hebt allemaal je eigen weektaak, op je eigen niveau en je bepaalt zelf wanneer je wat doet. Je mag ook zelf kiezen waar je gaat zitten om te werken.” En hoewel ze met gemengde groepen bij elkaar zitten, krijgen de kinderen wel per groep instructie.

De manier waarop ze leren bevalt ze goed. “We hebben Snappet waarmee je op je eigen niveau kunt rekenen, en we werken met Chromebooks, daar kun je bijvoorbeeld ook een presentatie op maken als je aan een thema werkt.” Ze zijn ook enthousiast over Jumpido, een programma waarmee ze bewegend kunnen leren. “Er zit bijvoorbeeld een voetbalspel op waarmee je kunt leren rekenen. Dan moet je springen, schieten en bukken en ondertussen maak je sommen.” Dat is ‘cool’ want: “Je hebt eigenlijk niet door dat je aan het leren bent.”

 

 

Hoogtepunten

Het jaarprogramma staat verder bol van de leuke hoogtepunten. Van ‘lichtjesavond’ waarbij de klassen vol hangen met zelfgemaakte lampen en er een speurtocht is door de school, tot aan de kerstmarkt waar ze knutsels verkopen voor de school, de kerstmusical waaraan alle kinderen vanaf groep 4 mogen meedoen, schoolkamp, de RC-cup waar de bovenbouw ‘als een echt team’ aan meedoet en feestelijke dagen als de pannenkoekendag, de waterdag waarbij niemand het drooghoudt en de sportdag die ze soms ook zelf mogen organiseren.

“De waterdag is de allerleukste dag van het jaar. Dan mag iedereen een waterpistool mee naar school nemen en mogen we ook de juffen nat spuiten. Dat is echt lachen.” Als we alles zo eens op een rijtje zetten, komen ze ook zelf opnieuw tot de conclusie dat ze wel ‘op een erg leuke school zitten’. “En als er dingen zijn die we willen veranderen, kunnen we dat altijd nog doen via de leerlingenraad. Op onze school kan er gewoon heel veel.”

 

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’