zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Zwerm

Dorpsstraat 9b
1744 KJ Sint Maarten
0224 - 56 11 01

https://www.bsdezwerm.nl

Directeur:  Marscha de Graaf
E-mail: m.degraaf@stichtingsurplus.nl

 

 

‘Iedereen hoort erbij’

Ze doen veel aan techniek, werken geregeld in de schooltuin, hebben een eigen escaperoom, werken met leuke thema’s en de sfeer is er ook nog eens ‘heel leuk’. De kinderen van De Zwerm in Sint Maarten komen graag naar hun school, waar je snel vrienden maakt en veel leert. Lees hieronder wat ze allemaal over hun school te vertellen hebben!

Wat meteen opvalt als je bij De Zwerm aankomt, is het grote schoolplein. “Hier aan de voorkant van de school spelen de kleuters, het schoolplein aan de achterkant is voor alle andere kinderen. En dan hebben we ook nog eens een eigen voetbalveld.” We praten aan de picknicktafel op het schoolplein met de kinderen van de leerlingenraad: Rosalie (11), Noa (11), Ties (10), Rutger (9) en Jasmyne (7). Ze doen ‘veel verschillende dingen’ op school, en dat is wat ze vooral goed bevalt aan De Zwerm. “We werken met Chromebooks, maar ook met werkboeken waarin we zelf schrijven, in het voorjaar zijn we vaak in de schooltuin aan het werk, en we doen veel aan techniek.” Met behulp van thema’s diepen ze verschillende onderwerpen uit. “Soms gaat het over geschiedenis, maar het kan ook gaan over vulkanen of de ruimte.”

 

Een frisdrankenautomaat maken

De technieklessen zijn altijd uitdagend, met verrassende opdrachten. “We moesten een keer van een fles een bootje met een motor bouwen, we hebben een frisdrankenautomaat gemaakt, onze eigen wifi gebouwd, maar ook vlogs gemaakt. Onze school heeft een keer de Techniektrofee gewonnen, dat was gaaf.” Ze werken met Lego Mindstorms waarbij ze leren programmeren en de school heeft al een paar keer meegedaan aan de RC Cup, een challenge waarbij ze met andere scholen de strijd aangaan met op afstand bestuurbare auto’s. “In 2017 werden we eerste. Vorig jaar wonnen we de sportiviteitsprijs.” Bij al die activiteiten werken ze veel met elkaar samen. “Dat is leuk. En handig, vooral als je iets niet weet. Je kunt dan altijd hulp vragen.”

 

 

Eigen escaperoom

De thema’s op school worden meestal geïntroduceerd door een filmpje van de rolfiguren ‘Onid en Spino’. “Dat zijn gewoon meester Dennis en juf Floor", verklappen ze. “Zij vertellen een verhaal en daar zit altijd een opdracht aan vast. Bijvoorbeeld over een man die op een onbewoond eiland zit terwijl de winter eraan komt. Wat moet hij dan eten? Daar moesten wij oplossingen voor bedenken.” Een heuse jury beoordeelde de ideeën en het beste idee werd uitgewerkt. “Dat was een idee om groente op water te telen.” De school heeft ook een eigen escaperoom in de vorm van een caravan. “Vaak doen we eerst een thema en als afsluiting moeten we allerlei vragen daarover beantwoorden om uit de escaperoom te kunnen ontsnappen. Je krijgt tips en door goed samen te werken, vind je de antwoorden en kom je eruit.”

 

Meer talen

Hoewel ze veel leren op De Zwerm, hebben de kinderen nog wel wat wensen. Noa: “Ik zou meer talen willen leren.” Ties: “Ik wil meer weten over beroepen, wat je later allemaal kan worden. Dat je dan ook bij bedrijven kunt kijken.” Hij weet al waar hij graag heen zou willen. “Naar de politie of de Marine.” Rosalie: “Ik zou het fijn vinden als we voor groep 8 een eigen verdieping zouden hebben waar we helemaal ons eigen ding kunnen doen. Wij doen toch andere dingen, zoals de musical. Daar zouden we dan meer ruimte voor hebben.”

 

Allemaal bevriend

Ze kunnen ook goed vertellen wat ze goed vinden aan hun school. Jasmyne: “We krijgen goed uitleg van juf.” Ties vindt de instructiefilmpjes die in de thuiswerkperiode tijdens de coronacrisis werden gemaakt ‘heel leuk’. “Gelukkig gaan ze daar gewoon mee door.” Rosalie is blij met het zelfstandig werken. “Dat moeten we straks ook goed kunnen als we naar de middelbare school gaan.” Dat de school niet heel groot is en de groepen daardoor relatief klein zijn, bevalt Rutger goed. “Op deze school kennen we elkaar allemaal en we zijn ook allemaal bevriend met elkaar. Iedereen hoort erbij, je bent hier altijd welkom.” Noa: “We doen ook leuke dingen zoals pannenkoekendag met de opa’s en oma’s, Paaseieren zoeken, en schilderen op de ramen. En als het warm is, krijgen we een ijsje.”

 

Leerlingenraad

Als leerlingenraad praten zij regelmatig met de directeur, juf Marscha. Ze melden het bijvoorbeeld als er dingen stuk zijn in en om de school, of als kinderen ergens behoefte aan hebben. “We hadden bijvoorbeeld geen goede ballen om mee te voetballen. Juf kijkt dan of daar geld voor is en dan wordt het geregeld.” Kinderen die worden gepest kunnen zich ook melden bij een van de leden van de leerlingenraad. “Dan gaan wij ermee naar juf of meester. Soms durven kinderen dat zelf niet te doen.” Niet dat er op hun school zo vaak gepest wordt. “Je maakt hier juist heel snel vrienden. De Zwerm is een hele gezellige school.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’