zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Julianaschool

Julianalaan 2
1741 CL Schagen
0224 - 21 27 88

https://www.obsjulianaschool.nl

Directeur: Niké Admiraal & Tessa Kruijer
E-mail: n.admiraal@stichtingsurplus.nl 

t.kruijer@stichtingsurplus.nl

 

 

‘Op de Julianaschool doe je veel zelf’

 

De Julianaschool is niet ‘als alle andere scholen’. Het is een school voor ontwikkelingsgericht onderwijs en dat betekent dat de kinderen niet zozeer leren uit boeken, maar vooral aan de hand van thema’s. De kinderen van groep 8 runnen een eigen onderneming; een Wereldwinkel en Stof8jes, dat producten maakt van oude stoffen. En ze werken heel zelfstandig, alleen of in groepjes. ‘Ik weet al waar ik goed in ben.’

Als je in groep 8 zit en al een aantal jaren meeloopt op school, weet je wel hoe het er daar aan toe gaat. Dat merken we goed aan Haley, Jolien, Jasper, Taqi, Lissa en Bart, die allemaal het laatste jaar op de Julianaschool in Schagen zitten, voordat ze de overstap maken naar het voortgezet onderwijs. Ze voelen zich ‘goed voorbereid’, want: “Je ontdekt waar je goed in bent en heel vaak werk je samen in groepjes. Je leert hier niet veel uit boeken en doet tegelijkertijd veel meer dan alleen rekenen en taal”, vatten ze samen. En dan zijn er nog de ondernemingen die ze zelf runnen, de Wereldwinkel 3&8 en Stof8jes. Lees hieronder meer over deze bijzondere school.

 

Meer dan geschiedenis

Eerst maar eens inzoomen op het werken met thema’s. “Na elke vakantie starten we met een nieuw thema. Nu gaat het bijvoorbeeld over de Tweede Wereldoorlog. We bekijken een filmpje, kiezen een onderwerp waarover we meer willen weten, en gaan daarover alles uitzoeken. Bijvoorbeeld ‘de geallieerden’, ‘Anne Frank’ of ‘het verzet’. Soms gaan we voor een thema op excursie, of we bellen een onderzoeker die meer informatie kan geven. Vorig schooljaar hebben we zelfs een musical gemaakt over het thema.” Van zo’n thema leer je meer dan alleen geschiedenis, want: “Alles wat we doen in de klas heeft met dat thema te maken, dus ook begrijpend lezen en rekenen. Verder leer je meer over het onderwerp dat je hebt uitgekozen. Vaak zit er ook een schrijfopdracht bij, dus dat is taal en spelling. Soms gaat het over andere plaatsen in de wereld, dan leer je ook iets over topo.” Samenwerken is een ander belangrijk leerelement van het werken in thema’s. “Aan het eind presenteer je je werkstuk aan de klas.”

 

Wat wil je ervan leren?

Ook van de ondernemingen die ze runnen in groep 8 leren ze veel. “Wij weten nu al hoe het is om in een echt bedrijf te werken.” Bovendien moesten ze allemaal met een brief solliciteren naar de functie die ze graag zouden willen bekleden. “Daarbij moest je aangeven wat je ervan zou willen leren.” Zo wilde Haley leren ‘hoe je moet inkopen en wat je daarvoor nodig hebt’, wilde Jolien haar creatieve talenten benutten voor het etaleerwerk, was Taqi geïnteresseerd in efficiency en zette hij de productielijn op voor Stof8jes. Lissa is ‘verlegen om in grote groepen te praten’, en wilde hiermee oefenen in een directiefunctie. Bart wilde leren ‘overtuigender praten en boeiender vertellen’ en koos voor financiën. De Wereldwinkel en Stof8jes bieden volop mogelijkheden om aan die leerdoelen te werken. “Je ontdekt zo heel goed wat je sterke en je zwakke kanten zijn.”

 

Wie jij bent en wat jij kan

In plaats van dat juf of meester vertelt hoe ze iets moeten doen, bedenken ze zelf de vragen bij de projecten waaraan ze werken. “We hebben een themamuur, en als je een vraag hebt, hang je die daar op. Dan gaan we ermee aan de slag.” Doordat ze helemaal in de thema’s duiken, onthouden ze beter waar het over gaat. “Dat maakt leren veel leuker. We zitten ook bijna nooit een uur achter elkaar in onze bank aan iets te werken. Er gebeurt altijd wel iets in de klas.” Ze boffen ook wel met hun leerkrachten, want: “Die kunnen boeiend vertellen. En ze geven ons veel vrijheid. Bovendien kijken ze goed naar wie jij bent en wat jij kan. Vervolgens geven ze het werk dat bij jou past, zodat je kunt werken op je eigen niveau.” Wat ze nog wel missen, is een leerlingenraad. “Dan kunnen we meebeslissen en helpen om problemen in de school op te lossen.” Dat ze na dit schooljaar afscheid nemen van de Julianaschool vinden ze ‘best wel raar’. “In het voortgezet onderwijs begin je weer opnieuw, met andere lestijden en andere vakken. Dat zal best wennen zijn.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’