zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Op Avontuur

Sportstraat 3 
1767 CD Kolhorn
0224 - 53 12 36

http://www.basisschool-op-avontuur.nl

Directeur: Claudia Wilmink
E-mail: c.wilmink@stichtingsurplus.nl

 

 

‘Als je niks leert, kun je niks worden’

Heike, Isa, Amy, Lieke, Bink, Lieke en Demi uit de groepen 6 tot en met 8 vertellen hun verhaal over Op Avontuur. We nemen plaats aan de koffietafel in de lerarenkamer.

 

Brug van ijslolliestokjes

De kinderen hebben weinig aanmoediging nodig om te vertellen wat ze allemaal zo leuk vinden op school. Bovenaan staat VierKeeerWijzer, een programma voor wereldoriëntatie op basis van meervoudige intelligentie waarbij de kinderen met thema’s werken. “Dan gaan we in groepjes aan de slag en werkt de hele school aan hetzelfde thema, ieder in zijn eigen klas. Nu is het thema water. We bedenken onderzoeksvragen, zoeken informatie op internet, gaan op excursie. Laatst hebben we een brug gebouwd van ijslolliestokjes.” VierKeerWijzer is leuk, want: “Je doet heel veel verschillende dingen en ondertussen leer je er van alles van.”

Lieke vindt schrijven heel leuk. “We doen zoveel met de tablet, ik vind het wel weer eens lekker om gewoon te schrijven.” Bink houdt van rekenen. “Vooral als we dat hinkelend doen, buiten op het schoolplein.” Heike vertelt over de deelname aan de RC Cup. “Daar doen we elk jaar aan mee en vorig jaar hebben we gewonnen. Dat was cool.” Alle kinderen noemen de themamuur. “We mogen de themamuur in de school met zijn allen vullen met foto’s. Bij het thema over de Gouden Eeuw hebben we dat heel fanatiek gedaan, dat was echt leuk.”

 

‘Werken uit een boek’

Het woord ‘tablet’ is gevallen. Hoe vinden ze het om daarmee te werken? “Leuk, maar Chromebook is nog fijner, dan heb je een groter toetsenbord en scherm.” Het fijne van werken met een programma als Snappet vinden ze dat ze direct resultaat zien. “Je weet meteen of je antwoord goed of fout is, zo leer je sneller.” Naast alle digitale lessen, vinden ze echter werken uit een boek, eropuit gaan of dingen samen bouwen, minstens zo leuk. Wat Amy nog vindt ontbreken in het lesaanbod: “Acteerlessen. En rekenen heb ik eigenlijk niet nodig, ik wil toch actrice worden.”

Ook buitenspelen scoort goed, en gym. “Dan kun je even lekker bewegen.” Wat daarbij handig zou zijn: “Een uitschuifdak boven het speelplein. Dan kunnen we ook naar buiten als het heel slecht weer is.” Woensdag is het visdag op de school. “Dan kun je ’s ochtends iets bestellen wat jij lekker vindt en dat halen we bij de viskraam. We hebben ook een tostidag, dan bakken we tussen de middag tosti’s. Lekker!” Wie dat leuk vindt, kan op dinsdag in de pauze mee met meester Roel om te gaan vissen in een van de sloten rondom de school. “Wij hebben veel natuur om onze school, en een eigen schooltuin, daar leer je ook veel van.”

 

‘Meer KNAP-tijd’

Mogelijkheden voor verbetering zijn er ook. “Juf mag wel iets strenger zijn. Soms praten kinderen door de les heen en dat maakt het onrustig in de klas”, vindt de een. De ander vindt juist dat ‘juf al streng genoeg is’. Verder zou een apart voetbalveld bij de school ideaal zijn, zouden ze ‘meer sport’ in het lesprogramma willen en ‘meer techniek’, ‘een groter Sinterklaasfeest’, en ‘op het schoolplein meer te doen voor kinderen in de bovenbouw’, zoals een plek voor badminton of tennis. Verder zijn ze allemaal voor ‘meer VierKeerWijzer-tijd’.

Over de hele linie, vinden ze school vooral leuk. Zelfs als het niet verplicht zou zijn, zouden ze naar school toe komen. “Anders zie je je vrienden niet. Vakantie is leuk, maar na zes weken wordt dat ook een beetje saai. Dan ga je je vervelen.” Bovendien, zo concluderen ze: “Als je niks leert, kun je niks worden.” Maar, je kunt toch ook thuis leren? Haal je gewoon informatie van internet, of je vader en moeder geven les. “Dat is niet zo’n goed idee. Niet alles wat op internet staat is namelijk waar. En je vader en moeder zijn helemaal niet opgeleid om les te geven. Dus dan mis je toch dingen.” Daarbij is Op Avontuur een fijn gebouw om naartoe te komen, vinden ze. “Onze school is helemaal opgeknapt en dat is heel mooi geworden, met allemaal mooie kleuren die goed passen bij onze naam. En we doen hier elke dag leuke dingen.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’