Robbenoorstraat 11
1779 BJ Den Oever
0227 - 51 17 87
Directeur: Gert Jan Riemers
E-mail: g.j.riemers@stichtingsurplus.nl
Breuken leren ze niet uit een boek, maar al bewegend op de ‘active floor’. Dat maakt leren ‘veel leuker’ zeggen de kinderen van ’t Span in Den Oever. Voor een kunstproject maakten ze een schilderij en groep 7/8 deed mee aan een film waarvoor ze het verhaal zelf hebben bedacht. Verder doen ze veel met thema’s, zoals de ‘Willie Wortel Weken’ die gaan over techniek. ‘’t Span is gewoon een toffe school.’
Als je bij ’t Span binnenloopt kom je in een mooie open ruimte terecht met gezellige kleuren. In de hoek is een klein podium waarop een zilveren fauteuil staat te glanzen. “Daar zit Sinterklaas op als hij de school bezoekt. We gebruiken het podium ook om voor elkaar op te treden en liedjes te zingen met kerst.” Vlak naast het podium hangt een scherm waarop een agenda is te zien. “Daarop kun je zien wat er vandaag gebeurt op onze school.” En dat is best veel, zo begrijpen we van Brian, Emma en Femke uit groep 6/7, Jurre uit groep 8, Lauren en Dirk uit groep 4 en Anne en Iris uit groep 5. Samen vormen zij de leerlingenraad van ’t Span. Lees meer hieronder over deze leuke school!
“Als leerlingenraad overleggen wij een keer in de zes weken met juf Kelly.” Over de onderwerpen die voorbij komen vertellen ze: “We bereiden bijvoorbeeld samen het kerstfeest voor en we bespreken wat we gaan aanschaffen van het schoolgeld. Nu zijn we Pasen aan het voorbereiden, met een speurtocht en spelletjes.” Als het nodig is om vaker te overleggen, beleggen ze ‘een spoedvergadering’. “Voor de kerstviering hebben we vaker vergaderd. Toen hebben wij een disco georganiseerd in de gymzaal. En als er een probleem is, zoals te veel modder op het speelplein waardoor kinderen vallen en vies worden, dan bespreken we dat meteen met juf.”
Op ’t Span werkt ieder kind zijn eigen programma af, op zijn eigen niveau. Daarbij gebeurt er veel digitaal, met behulp van Snappet en andere digitale lesmethodes waarvoor ze hun Chromebookes gebruiken. In de hal ligt een zogenoemde ‘active floor’ waarop ze bijvoorbeeld, al bewegend, breuken kunnen leren. “Terwijl je aan het rennen en lachen bent, leer je ook nog.” Voor de vakken geschiedenis, natuur en techniek werken ze met thema’s. “Dan werk je samen met een maatje aan een opdracht en aan het eind presenteren we ons verhaal aan de klas.” Als we de school bezoeken, hebben de kinderen onlangs het thema ‘water’ gehad, en zijn net de ‘Willie Wortel Weken’ gestart. “Dit thema gaat over uitvindingen en techniek.” Dat komt goed uit, want: “We willen graag meer met techniek doen op school.” De spullen hebben ze daar al voor in huis. Dirk: “We hebben Ozobots en Beebots die je zelf kunt programmeren, en binnenkort krijgen we ook een 3D-printer.”
Als je samenwerkt, maak je vaak meer geluid. Daarom hanteren ze met een geluidmeter in de klas. “Werken als een ‘ninja’ betekent dat je stil moet zijn, je ‘spionnenstem’ gebruik je om zachtjes te overleggen, je ‘groepenstem’ is voor overleg in de groep en als je iets met de klas deelt gebruik je je ‘klassenstem’.” Om te leren hoe je op een goede manier met elkaar omgaat, krijgen ze Kanjertraining. Heel belangrijk, vinden de kinderen. “Als je vriendelijk tegen elkaar bent, is de sfeer op school ook beter.” Je leert bij de Kanjertraining ook veel over jezelf, vindt Femke. “Als juf zegt: ‘Nu praat je met je zwarte pet op’, weet ik meteen dat ik verkeerd zit.”
Op ’t Span is ook aandacht voor kunst, cultuur en drama. “We hebben met z’n allen een schilderij gemaakt dat we daarna hebben geveild. De opbrengst was voor school. Ook hebben we zelf beelden gemaakt van piepschuim, en we mochten ons eigen kunstwerk maken helemaal naar ons eigen idee. Knutselen is leuk.” Ze houden van creatieve activiteiten, zoals de muzieklessen. “Ook hebben we met groep 7/8 zelf een filmscript bedacht en samen een film gemaakt met als titel ‘Compassion’. Die ging in première in de bioscoop in Hoorn, dat was cool.” Over wat hij daarvan heeft geleerd, zegt Jurre: “Vooral je geduld bewaren, tijdens de opnames moesten we vaak wachten. Maar het was wel een mooie ervaring.”
Over hoe ze les krijgen op ’t Span zijn de kinderen enthousiast. “De juffen geven les met veel humor, maar wel zo dat je nog snapt waar het over gaat. Ze zijn een beetje streng, maar dat is wel goed, je komt hier toch om te leren.” Veel andere wensen hebben ze eigenlijk niet. Ja, een schommel op het schoolplein. Of toch maar niet? “Nee hoor, dat gaat altijd mis.” Een voetbalveldje bij de school zou wel fijn zijn. “En meer tijd om te knutselen.” Al met al is de conclusie: “’t Span is gewoon een toffe school.”
Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie
“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”
Astrid Alfering
Leerkracht
Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.
Thomas Riemers
Leerkracht
“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”
Bastienne Bijl
Leerkracht
Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’