zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

't Zwanenest

J. Blaauboerstraat 4
1751 CJ Schagerbrug
0224 - 57 16 26

https://www.obszwanenest.nl

Directeur: Andriena Klaver - Waterman
E-mail:  a.klaver@stichtingsurplus.nl

 

 

 

‘Op deze school ben je altijd bezig’

 

Julia (7), Lisa (9), Melle (9), Ties (9) en Jelle (11) uit de groepen 4, 5 en 6 willen zo graag alles vertellen over hun school die ‘zo leuk is’, dat ze bijna niet weten waar ze moeten beginnen. Eerst maar even inzoomen op hoe hun schooldag er uitziet: “’s Ochtends zijn we vaak bezig met lezen, spelling, taal en rekenen, ’s middags doen we wereldoriëntatie en leuke dingen zoals tekenen en knutselen en werken met de technische spelletjes uit de techniektorens.”

De lessen wereldoriëntatie krijgen ze op ’t Zwanenest aan de hand van thema’s. ‘”Bijvoorbeeld over de 80-jarige oorlog. Vaak kijken we eerst een filmpje en dan gaan we aan de slag met de opdrachten.” In het ‘blokuur’ mogen ze zelf kiezen waaraan ze werken. “En als je uitleg nodig hebt, ga je bij juf of meester aan de instructietafel zitten.” Als je klaar bent met je werk mag je iets naar eigen keuze doen. “Spelen met bouwmateriaal bijvoorbeeld.”

Elke vrijdag is er keuzelezen. “Dan mag je lezen wat je leuk vindt, ook een stripboek.” De dagen zijn goed gevuld dus. “Op deze school ben je altijd bezig.”

Wat meteen opvalt aan ’t Zwanenest in Schagerbrug is het lekkere, grote schoolplein om het gebouw heen. Grenzend aan de hertekamp. In de school hangt een fijne sfeer. Omdat de kinderen vaak samenwerken, kent iedereen elkaar en ontstaan er mooie vriendschappen. Ieder kind leert op zijn eigen niveau en er is extra hulp en extra uitdaging voor de kinderen die dat nodig hebben. ‘Je kunt hier helemaal jezelf zijn.’

Maar er is meer te vertellen. Dus lees snel verder!

 

In de frisse lucht

Julia, Lisa, Melle, Ties en Jelle vinden dat ze ‘leren op een leuke manier’. “Bij taal krijg je bijvoorbeeld een plaat met afbeeldingen en woorden waarin je dan de werkwoorden of de persoonlijke voornaamwoorden moet opzoeken. Voor de thema’s maken we een muurkrant. Voor geschiedenis hebben we bijvoorbeeld een muurkrant gemaakt over bijzondere families, zoals het Koninklijk Huis.”

Regelmatig werken ze samen met andere kinderen. “Dat is heel handig, want dan heb je hulp en kun je bijvoorbeeld samen sommen oplossen. Om de beurt een rijtje sommen opnoemen en elkaar overhoren.” Als er een knutselcircuit wordt georganiseerd, worden de groepen gemixt. “Ties: “Dan werkt ieder groepje met een leerling uit groep 8. Zo leer je van elkaar en leer je ook andere dingen.”

Soms mogen ze van juf of meester buiten werken aan hun opdrachten. Julia: “In de frisse lucht kun je je beter concentreren. En buiten leren is leuk, dus dan leer je makkelijker.” Ze zitten sowieso niet de hele dag in hun eigen lokaal. “Als je rustig wilt werken, kun je bijvoorbeeld ook in het overblijflokaal gaan zitten, of in de koffiekamer van de meesters en juffen.” Soms mogen ze juf of meester helpen ‘met klusjes’. Melle: “Ik heb meester Stef geholpen om Chromebooks uit te zoeken voor school.”

De sfeer op school is ‘altijd gezellig’. Lisa: ‘Je kunt hier jezelf zijn en als er iets is, kun je bij juf terecht. En op deze school wordt niet gepest.” De leerkrachten zijn ‘heel aardig en volgens Jelle ‘leuk streng’. “Ze moeten wel een beetje streng zijn, anders luisteren kinderen niet en dan wordt het een rommeltje in de klas.”

De leerkrachten hebben ook oog voor waar de kinderen behoefte aan hebben. Melle: “Ik krijg wat moeilijkere opdrachten zodat ik meer uitdaging heb ik mijn schoolwerk. Leuke opdrachten zoals: hoe kun je een ei laten vallen zonder dat het breekt? Dat gaan we dan onderzoeken, vaak ben ik er ook thuis nog mee bezig. Ik ben wel blij met die opdrachten, anders verveel ik me in de klas.” Lisa heeft juist wat extra hulp nodig, met name bij spelling. “Ik oefen extra met juf en ik krijg meer tijd om mijn opdrachten te doen.”

 

Over de rode loper

Naast het leerwerk, gebeuren er ook genoeg ‘fun’ dingen op school. “Soms wordt er een tostidag georganiseerd, met carnaval komen we allemaal verkleed naar school en gaan we over de rode loper naar binnen. Op het schoolplein doen we soms Pokémontikkertje en dan doet bijna de hele school mee. We kennen elkaar bijna allemaal en iedereen doet aardig tegen elkaar. Er zijn veel vriendengroepjes. Dat maakt het ook zo gezellig op ’t Zwanenest.”

In de pauze kijken ze soms naar een filmpje, of zijn ze gewoon een minuut of vijf stil. Melle: “Dan staar ik altijd naar het hertenkamp naast de school. Word ik lekker rustig van.” Ze hebben nog wel een paar wensen die de school nog beter zouden maken. “Het schoolplein mag wel iets groener.” “Kunstgras op het voetbalveld zou fijn zijn.” En: “De glijbaan mag wel weg, dan kan daarvoor in de plaats iets nieuws komen.” En als ze dan toch bezig zijn: “Een achtbaan op het schoolplein, dát is gaaf.” 

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’