zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Torenven

Doorbraak 24
1749 AM Warmenhuizen
0226 - 39 17 26

https://www.hogeven.nl

Directeur: Annika Bregman & Marieke van Duin
E-mail:  a.bregman@stichtingsurplus.nl

m.vanduin@stichtingsurplus.nl

 

 

‘Je bent aan het leren, maar het voelt als spelen’

 

Ze hebben een technieklokaal, een muzieklokaal, een rekenlokaal en een lokaal van de toekomst waar ze ‘leren logisch na te denken’. De leerlingenraad maakt elke week een uitzending met schoolnieuws en tijdens de sportdag kunnen kinderen zich inschrijven voor de onderdelen die zij leuk vinden. De Hoge Ven in Warmenhuizen is ‘een gezellige school’, en ‘een school waar je je altijd veilig voelt’.

 

Hoge Ven of Torenven

De Surplusschool Torenven is onderdeel van brede school de Hoge Ven en voert de naam Hoge Ven. Op De Hoge Ven werken verschillende partners met elkaar samen, waaronder samenwerkingsscholen

  • Torenven
  • en De Doorbraak.

De kinderen hebben les op hun eigen school, maar ze doen ook veel dingen samen, zoals thema’s, de sportdag en andere evenementen.

 

De leerlingen aan het woord

Roef (10), Sofie (9) en Britt (10) uit groep 6 en Fons (11) uit groep 7 kunnen heel goed vertellen hoe ze leren op hun school. Zo plannen ze hun werk zelf, vertelt Fons. “De planning staat op het bord en je bepaalt zelf de volgorde waarin je je werk doet. Als je instructie nodig hebt luister je mee, en anders ga je zelfstandig aan het werk.”

De kinderen werken veel met elkaar samen. “Nieuwsbegrip doen we in groepjes. Dan kunnen de betere lezers de kinderen helpen die dat niet zo goed kunnen.” Roef vult aan: “Ik ben goed in rekenen en ik mag kinderen helpen die hun sommen niet zo goed snappen. Dan gaan we even op de gang zitten of in de vissenkom, een aparte kamer waar het stil is en we rustig kunnen werken.”

 

De kinderen hebben nog veel meer te vertellen over hun Hoge Ven dus lees snel verder.

 

Lokaal van de Toekomst

Roef, Sofie, Britt en Fons laten het Lokaal van de Toekomst zien: “Over alles waarmee je hier werkt moet je goed nadenken, maar toch voelt het een beetje als spelen”, vindt Britt. Ze kunnen hier aan de slag met technisch Lego, Ozobots, een blue screen dat ze kunnen gebruiken om filmpjes op te nemen en materialen om mee te bouwen en ontwerpen. Sofie legt uit: “Je leert hier over techniek, hoe dingen in elkaar zitten, maar ook programmeren.
Eigenlijk leer je hier logisch nadenken.”

 

Technieklokaal

Voor techniek hebben ze een apart lokaal. “Daar maken we allerlei werkjes. Je kunt er timmeren, zagen, verven en knutselen. Er staat ook een oven waarin je kleiwerkjes kunt afbakken.”

 

Muzieklokaal

Om de week hebben ze les in het muzieklokaal, waar ze samen zingen en muziek maken. “Daar staat ook een drumstel en een piano. We hebben een heel groot podium in de school waar we kunnen optreden.”

 

Rekenlokaal

Om aan hun rekenvaardigheden te werken, kunnen de kinderen allerlei leuke rekenspelletjes doen in het rekenlokaal. “Je kunt balletjes in genummerde bekertjes gooien en daarmee een keersom maken. Of fietsen en ondertussen hardop de tafels opzeggen. Er is een kassa waarmee je kunt afrekenen, je kunt oefenen met klokkijken en met breuken.”

Per keer mogen ze met maximaal vier kinderen naar het rekenlokaal. “Als het te druk is, kun je niet zo goed nadenken.”

 

Gezamenlijke sportdag

De gezamenlijke sportdag van De Hoge Ven is favoriet bij de kinderen. “Er worden gemengde groepjes gemaakt met kinderen van de beide scholen. Je kunt je inschrijven voor wat je leuk vindt: bijvoorbeeld voetbal, judo, dansen en golf, maar ook free runnen. Dat is hartstikke gaaf.”

 

Thema’s

Thema’s doen ze ook samen. “Dan werk je samen met de klassen die aan jouw ‘plein’ zitten. Je krijgt een kaart met onderzoeksvragen en daar ga je mee aan de slag.

Voor het thema voeding hebben we de binnenkant van een mens of dier van hout gemaakt. Dat maak je in het technieklokaal.” Het thema wordt afgesloten met een kennistest. “Je krijgt dan allemaal vragen over het thema.”

Ze vinden thematisch werken leuk, want: “Doordat je zelf alle informatie moet opzoeken, onthoud je het beter.”  

 

Leerlingenraad

De kinderen van De Hoge Ven zijn gewend om mee te denken over hun school. “Vanaf groep 6 kun je in de leerlingenraad komen, per klas mag er één kind in.” Roef en Fons zitten in de raad. “Wij overleggen een keer per week met juf Karin, de directeur van Torenven. Dan praten we over hoe het gaat op school, we helpen als er conflicten zijn en we bespreken ideeën uit de ideeënbus.”

Een idee was om vitrinekasten in te richten met werkstukken die op school worden gemaakt en elke maand een verkiezing van ‘de mooiste tekening’ te organiseren.

 

Schoolnieuws

Ook maken ze elke week een aflevering van het schoolnieuws. “Wij verzamelen het nieuws, interviewen kinderen en maken daarvan een uitzending van vijf minuten die op schermen in de school wordt vertoond.”

 

Allerleukste school

De leerlingen zijn het erover eens dat de Hoge Ven ‘de allerleukste school van de hele wereld is’. “Het is gezellig en je voelt je hier veilig. Iedereen helpt elkaar en als er al gepest wordt, pakken de juffen en meesters dat meteen aan. We hebben een eigen YouTubekanaal en een schoollied.

 

Lekker bewegen

De meesters en juffen zijn heel aardig, ze helpen goed en zijn niet al te streng. Om de lessen te onderbreken doen we leuke spelletjes, we gaan naar buiten of we doen Just Dance. Even lekker bewegen, daarna kun je je dan weer beter concentreren.

Onze schooldagen zijn heel afwisselend en nooit saai.

 

Schoolplein

Ze hebben een mooi schoolplein, vinden de leerlingen. Zeker nu de zandbak is vergroot. Dat was een idee van de leerlingenraad.” Na vakanties komen ze dan ook graag weer terug naar school. “Dan zie je je klasgenoten en vrienden weer, en de juffen en meesters. Thuis ga je je maar vervelen.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’