FILM: Het hart van goed onderwijs
Lesgeven aan kinderen die betrokken zijn, is een feest. Maar hoe creëer je betrokkenheid en hoe zie je of een kind betrokken is? Lees er meer over in deze blog en bekijk onze film 'Hart van het onderwijs'
Dorpsstraat 146
1733 AR Nieuwe Niedorp
0226 - 41 14 88
Directeur: Kim Monen-Snelders
E-mail: k.snelders@stichtingsurplus.nl
Een spellingles doen op je tablet terwijl je op een skippybal zit. Een spelletje Memory spelen en zo Engelse woordjes leren. Sommen maken aan de hand van opdrachten die overal in de gang hangen. Lezen terwijl je op je buik op een matje ligt, omdat je daar lekker rustig van wordt. Leren op De Snip in Nieuwe Niedorp is ‘gewoon heel leuk’.
Lotte, Mila, Tijmen, Pien en Daan uit groep 8 van De Snip kunnen wel een hele lijst van dingen opnoemen die ze goed en fijn vinden aan hun school. Te beginnen met het gebouw, dat ze ‘heel mooi’ vinden. Dat is belangrijk, want: “Dat is fijn om in te werken. En als het er lelijk uit ziet, komen er ook geen nieuwe kinderen.”
Ze weten ook waar de naam van hun school vandaan komt. “De Snip is vernoemd naar een schip dat hier vlakbij altijd door het kanaal voer. De bel van dat schip hangt nog steeds in onze school.”
De leerlingen hebben nog veel meer te vertellen over hun school dus lees snel verder!
Bewegend leren
Ze leren veel op De Snip, en dat doen ze voor een deel bewegend. “Juf of meester hangt dan bijvoorbeeld rekenopdrachten in de gang die je allemaal langs moet gaan om ze op te lossen. We zitten nooit de hele dag stil.”
De kinderen vertellen dat ze, door bewegend te leren, dingen beter onthouden. “Gewoon, omdat het leuker is om zo te leren.” Voor kinderen die graag wiebelen op hun stoel, zijn er speciale ‘skippyballen’ om op te zitten in de klas. “En in elke klas zijn er statafels voor wie daar graag aan wil werken.”
In een hoek van de klas zien we een stapel matjes liggen. “Als we gaan lezen, gaan we allemaal op onze buik op zo’n matje liggen. Daar word je lekker rustig van.”
Engelse liedjes
Voor de Engelse lessen gebruiken ze onder andere ‘Groove me’, waarbij ze de taal leren aan de hand van liedjes met opdrachten. “We krijgen ook creatieve opdrachten voor Engels. Laatst moesten we een kalender maken.”
Geschiedenis met thema's
Over geschiedenis leren ze aan de hand van thema’s en tijdvakken, zoals ‘burgers & stoommachines’ en ‘pruiken en revoluties’. “Daar werk je met z’n tweeën aan. Je moet allerlei informatie opzoeken en een presentatie houden.”
Sniptheater
Het Snip theater is een traditie op de school waarbij iedere groep een toneelstukje opvoert voor alle andere groepen. Groep 8 bereidt zich nu voor op de eindmusical. “We zijn bezig om een goede uit te zoeken, juf heeft gevraagd of we een top 3 willen maken.”
Samenwerken
Elke groep is gekoppeld aan een groep van een andere leerjaar. Zo is groep 8 gekoppeld aan groep 4. “Daar doen we dan soms activiteiten mee samen. Zo hebben we samen een spel gemaakt over Sinterklaas, en toen we gekoppeld waren aan groep 3 hebben we samen een instrument gemaakt. We zijn een open school, iedereen kent iedereen.”
Er wordt veel samengewerkt op De Snip. Daar leer je van, vinden ze. Zoals, ‘taken verdelen’, ‘niet teveel op elkaar reageren’, ‘concentreren’, maar ook: ‘vertrouwen hebben’, want: “Andere kinderen doen het niet altijd zo zoals jij het zou doen. En dat moet je dan loslaten.”
Begin bij jezelf
Ze leren op De Snip veel meer dan taal en rekenen, weten ze. “ We leren ook hoe je met elkaar omgaat. Juf zegt altijd: ‘Als je de klas wilt veranderen, begin dan bij jezelf. Dus voordat je iets zegt tegen een ander, moet je eerst even kijken wat je zelf hebt gedaan. Soms ben je zelf ook niet helemaal goed bezig.”
De kinderen vinden zelf dat ze op een nogal ‘luxe school’ zitten. “We werken allemaal met Chromebooks, we hebben laptops en tablets en in elke klas hangt een digibord.” En dan is er ook nog eens een voetbalveld naast de school.
En niet te missen: de knutselzolder! “Daar liggen allerlei knutselspullen, daar gaan we aan het werk als we creatieve opdrachten moeten uitwerken. Er staat echt van alles, dat is altijd super leuk.”
In 2019 maakte Surplus een film over drie van haar scholen en hun zoektocht naar het steeds verder vergroten van de betrokkenheid van kinderen. De Snip is één van die scholen. Benieuwd naar hoe De Snip dit aanpakt? Bekijk de film 'Hart van het onderwijs'.
Lesgeven aan kinderen die betrokken zijn, is een feest. Maar hoe creëer je betrokkenheid en hoe zie je of een kind betrokken is? Lees er meer over in deze blog en bekijk onze film 'Hart van het onderwijs'
Astrid Alfering
Leerkracht
Astrid Alfering
Leerkracht
Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.
Bastienne Bijl
Leerkracht
Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’