zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

FILM: Het hart van goed onderwijs

3 februari 2020 | Eva Groslot

Lesgeven aan kinderen die betrokken zijn, is een feest.  Maar hoe creëer je betrokkenheid en hoe zie je of een kind betrokken is? Lees er meer over in deze blog en bekijk onze film 'Hart van het onderwijs'

 

Betrokkenheid: hoe creëer je dat?

Lesgeven aan kinderen die betrokken zijn, is een feest. Ervaren dat het bekende kwartje valt, het moment dat ze echt begrijpen wat ze leren en in die fijne flow komen: daar doe je het als leerkracht toch allemaal voor. Hoe creëer je dat nou? Er zijn in elk geval vier belangrijke pijlers:

  • Emotie: wat voelt het kind, is het enthousiast of verveelt het zich?
  • Interesse: als het kind niet geïnteresseerd is, zal het niet meedoen
  • Relevantie: hoe maak je het onderwerp belangrijk voor het kind, welke invalshoek kies je?
  • Doeltreffendheid: als het kind er niet op vertrouwt dat hij de taak aankan, zal hij er niet aan beginnen, ook al is hij nog zo enthousiast en geïnteresseerd.

Betrokkenheid: de 9 signalen

Hoe weet je dat kinderen betrokken zijn? Onderwijskundige Carm Barten, aan het woord in onze film 'Hart van het onderwijs', onderscheidt 9 signalen:

  • Reactietijd: het kind reageert snel op een vraag of grijpt direct in als er iets misgaat, bijvoorbeeld bij een proef.
  • Nauwkeurigheid: het kind doet zijn best om nauwkeurig te werken.
  • Energie: je voelt dat het stroomt, het kind gaat bijvoorbeeld staan bij een activiteit.
  • Voldoening: je ziet dat het kind plezier heeft en trots is op het resultaat.
  • Verwoording: hardop een som uitrekenen of een proef analyseren, als dat gebeurt is een kind echt betrokken.
  • Concentratie: het kind is helemaal gefocust.
  • Mimiek en houding: je kunt de betrokkenheid aflezen aan het gezicht en de lichaamshouding.
  • Complexiteit en creativiteit: de ideeën komen als het ware vanzelf bovendrijven en het kind denkt verder dan dat wat voor de hand ligt.
  • Persistentie: hoe langer de spanningsboog, hoe groter de betrokkenheid.

 

Nog meer weten over betrokkenheid: bekijk bovenstaande film 'Hart van het onderwijs', over het onderwijs op onze scholen De Mient, De Snip en Op Avontuur.

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’