zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Hoe begeleiden wij Pabo-studenten?

Surplus heeft twee praktijkopleiders: Wendy van Hooff en Michelle van den Heuvel. Wendy en Michelle zijn zeer ervaren praktijkopleiders met een passie voor het begeleiden van jonge leerkrachten. Zij helpen jou bij je ontwikkeling als leerkracht. Ze komen regelmatig op bezoek op de school waar je stage loopt, ze formuleren samen met jou jouw leer- en ontwikkelpunten. Op de school waar je stage loopt, is één van de leerkrachten uit het team jouw mentor.

 

Opleidingsscholen

Op alle scholen van Surplus kun je stage lopen. Daarnaast hebben we bij Surplus een groeiend aantal zogeheten opleidingsscholen. Dat zijn scholen die optimaal voorbereid zijn op het begeleiden en opleiden van aspirant leerkrachten. Op deze scholen word je begeleid door extra geschoolde mentoren, het zijn scholen met plaats voor meerdere studenten, die met elkaar samen leren binnen een cultuur waarin jij als student serieus wordt genomen en als collega wordt behandeld. Al met al een optimale omgeving om jezelf als leerkracht te ontwikkelen.

 

Deeltijd Pabo

Wanneer je graag in het onderwijs wilt werken en een deeltijdstudie aan de pabo volgt, wil Surplus graag met je in contact komen. Het is dan mogelijk om stage te lopen en daarna in aanmerking te komen voor aanstelling op een school van Surplus of in de vervangingspool. Wil je meer weten over de mogelijkheden om stage te lopen als deeltijdstudent? Neem dan contact op met één van onze praktijkbegeleiders:

 

LIO stage en eindstage

Voor je eindstage als pabo-student zijn er bij Surplus twee varianten:

  • LIO stage met een leer-arbeidsovereenkomst
  • Eindstage met een leer-stageovereenkomst

 

Een LIO stage met een leer-arbeidsovereenkomst

Om voor deze stage in aanmerking te komen dien je 175 studiepunten te hebben behaald in de eerste 3 jaar van je opleiding. Daarnaast dien je te solliciteren en op basis van je sollicitatie te worden geselecteerd door Surplus voor een plek op één van onze scholen.

Een LIO stage met een leer-arbeidsovereenkomst is een betaalde stage voor een periode van 5 maanden met een werktijdfactor van 1,0 wtf. Betaling geschiedt volgens schaal L10 trede 1 van de CAO PO. Dit komt neer op een bedrag van ongeveer 1340 euro per maand. De periode loopt van februari tot eind schooljaar en betreft 100 betaalde dagen.

Je mag tijdens deze stage zelfstandig lesgeven. Dit doe je meestal ongeveer 3 dagen per week. De rest van je werktijd gebruik je om aan je scriptie te werken. Halverwege mei lever je jouw scriptie in. Vervolgens ga je meestal 4 á 5 dagen werken op school tot aan de zomervakantie. Deze stage kan ook worden verspreid over 10 maanden met een werktijdfactor van 0,5 wtf. Er gelden dan een andere periode en aantal werkdagen per week.

Een eindstage met een leer-stageovereenkomst

Op deze eindstage dien je te solliciteren. Op basis van je sollicitatie kun je in aanmerking komen voor een plek op een Surplusschool.

Een eindstage met een leer-stageovereenkomst is een stage op basis van een stagevergoeding voor een periode van 5 maanden. De stagevergoeding bedraagt ongeveer 150 euro bruto per maand. De periode is van 1 februari tot 1 juli. Tijdens deze stage mag je niet zelfstandig lesgeven; de mentor/verantwoordelijke leerkracht is in de buurt aanwezig. Het aantal dagen per week dat je op school werkzaam bent, hangt af van je opleiding en afstudeerrichting en het aantal dagen dat jouw stage dient te omvatten.

Solliciteren

Op beide eindstages dien je te solliciteren vóór 1 mei van het schooljaar voorafgaand aan het schooljaar waarin je jouw eindstage wilt doen. De beschikbare plekken op de Surplusscholen vind je op de website van Pabo Inholland Alkmaar en iPabo. Van je onderwijsinstelling krijg je ook informatie over de wijze waarop je kunt solliciteren. Studeer je elders en wil je stage lopen bij Surplus? Neem dan contact op met één van onze praktijkopleiders: Michelle van den Heuvel (m.vandenheuvel@stichtingsurplus.nl) of Wendy van Hooff (w.vanhooff@stichtingsurplus.nl). 

Heb je gesolliciteerd, dan word je uitgenodigd voor een gesprek op de Surplusschool die jouw voorkeur heeft. Als je hier niet wordt geselecteerd voor een plek, kun je nog in aanmerking komen voor een plek op een andere Surplusschool. Neem ook dan contact op met één van onze praktijkopleiders.

 

'Leerkracht worden, dat is wat ik altijd al wilde'
Lees ook:
'Leerkracht worden, dat is wat ik altijd al wilde'

“Als kind zat ik op de Frankendael in Callantsoog en daar had ik het naar mijn zin. Toen wist ik al dat ik later ook voor de klas wilde staan.' Nienke Meijer loopt stage op een Surplusschool en vertelt waarom ze daar zo blij van wordt.

Lees Meer
Wat doet je mentor voor jou, als je stage loopt op een school?
Lees ook:
Wat doet je mentor voor jou, als je stage loopt op een school?

Als je vanuit de Pabo stage loopt op een Surplusschool, word je gekoppeld aan een mentor en een praktijkopleider van Surplus. Wat kun je van je hen verwachten?

Lees Meer
Wat is je rol als stagiair in een teamvergadering?
Lees ook:
Wat is je rol als stagiair in een teamvergadering?

Als stagiair deelnemen aan een teamvergadering: wat is je rol? Wij vroegen het aan Ilse en Jari op De Triangel.
En we hebben TIPS voor stagiairs!

Lees Meer

Eigenaarschap

Bij Surplus ervaar je dat je je ontwikkelt in een omgeving die ruimte biedt om mee te doen, om invloed te hebben en van waarde te zijn. Er is ruimte om je eigen grenzen te verleggen en keuzes te maken.

Ontwikkeling

De brede ontwikkeling van kinderen en leerkrachten staat bij ons centraal. Wij stimuleren en inspireren elkaar en leren met en van elkaar. Wij dagen elkaar uit om talenten te ontdekken en tot bloei te laten komen.

Vertrouwen

Je krijgt vertrouwen in de talenten, potentie en ieders verantwoordelijkheid. We ontmoeten elkaar in gelijkwaardigheid en met een open houding.

Verbondenheid

Wij trekken samen op binnen en buiten Surplus. Samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar zijn voor ons vanzelfsprekend. Surplus is er voor en door de kinderen, leerkrachten en ouders. Wij zoeken de verbinding om kinderen te begeleiden, zodat zij nu en later actief kunnen meedoen in onze samenleving.