zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Wat is je rol als stagiair in een teamvergadering?

23 november 2020 | Eva Groslot

Als stagiair deelnemen aan een teamvergadering: wat is je rol? Wij vroegen het aan Ilse en Jari op De Triangel.
En we hebben TIPS voor stagiairs!

Je zit nog middenin je opleiding en je hebt nog veel te leren. Niet alleen over lesgeven, maar ook over je rol in het team. Wat wordt er bijvoorbeeld van je verwacht als je deelneemt aan de teamvergaderingen? Ilse Hooglugt, leerkracht op De Triangel in Wieringerwerf, begeleidt derdejaars Pabostudent Jari. “Wat ik hierover aan Jari meegeef is dat hij vooral goed moet luisteren en observeren tijdens deze overleggen. Hoe is de structuur van het overleg, welke vragen worden gesteld, welke antwoorden komen daarop? En heb je zelf vragen, stel ze dan. Belangrijk is dat je zo veel mogelijk leert van je stage, dus haal alles eruit wat je kan helpen bij je ontwikkeling als leerkracht.”

Jari vindt de teamvergaderingen ‘interessant’ en ‘leerzaam’. “Ik voel me altijd vrij om vragen te stellen als ik iets niet snap. En gelukkig kan ik goed luisteren.”

Ben jij stagiair? Dan hebben we nog een paar handige tips voor je over teamvergaderingen:

  • Wat wil je bereiken met je deelname aan de teamvergaderingen? Maak dat helder voor jezelf, dan kun je gerichter deelnemen.
  • Waar worden welke beslissingen genomen op jouw school? Breng in kaart welke overleggen er zijn, wat in welk overleg wordt besproken en wat jij interessant vindt.
  • Weet je aan welke vergaderingen je zou willen deelnemen (teamvergadering, bouwvergadering, medezeggenschapsraad)? Geef dit aan bij je mentor.
  • Vraag aan je collega’s wat zij van jou verwachten tijdens het teamoverleg.
  • Jij hebt ook iets te brengen. Met jouw verhaal over de voortgang van je afstudeeronderzoek kun je collega’s inspireren en informeren, en waar nodig kunnen zij jou ondersteunen.
  • Als nieuwkomer kun jij zorgen voor de frisse blik in het team, dus voel je vrij om jouw ideeën en visie te delen.

Veel succes!

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’