zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

'Leerkracht worden, dat is wat ik altijd al wilde'

28 januari 2020 | Eva Groslot

“Als kind zat ik op de Frankendael in Callantsoog en daar had ik het naar mijn zin. Toen wist ik al dat ik later ook voor de klas wilde staan.' Nienke Meijer loopt stage op een Surplusschool en vertelt waarom ze daar zo blij van wordt.

Eerst heb ik de opleiding voor onderwijsassistent gedaan, nu zit ik in het eerste jaar van de Pabo en loop ik stage op mijn oude basisschool. Wat ik vooral leuk vind aan dit werk, is dat je ziet hoe kinderen groeien en zich ontwikkelen. Als leerkracht mag je ze daarbij helpen, zodat ze een goede start maken. Ik dacht altijd dat ik vooral met oudere kinderen zou willen werken, maar ik merk nu dat kleuters heel puur zijn. Ze kunnen je ook mooi een spiegel voorhouden, laten zien hoe jij het doet. Als ik al eens met een slecht humeur naar school ga, is dat in de klas snel verdwenen. Zeker als een kleuter me komt begroeten met een knuffel. Daar word ik meteen blij van.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’