Van feedback leer je, van kritiek niet
Kun jij feedback ontvangen? Hoe ga je om met kritiek? En wat is het verschil?
Feedback als kans om te leren
We vinden het vaak lastig om feedback te ontvangen. Om allerlei redenen. Je hebt het gevoel dat je hebt gefaald, of dat je wordt afgewezen. Dat kan ongemakkelijk en zelfs onveilig voelen. En dat terwijl feedback een mooie kans is om iets te leren en (nog) beter te worden. Een paar tips over omgaan met feedback:
- Stel je open voor de feedback en luister actief.
- Begrijp je het niet helemaal, mis je een heldere onderbouwing? Vraag dan om een nadere toelichting.
- Vat samen wat je hebt gehoord om te checken of jullie elkaar goed hebben begrepen.
- Schiet niet in de verdediging, maar vraag de ander wat hij van jou verwacht en wat jij zou kunnen leren.
- Voel je emoties opkomen? Vraag jezelf af wat je zo raakt en waarom? Eventueel kun je je gesprekspartner om een korte pauze vragen.
- Dank je gesprekspartner voor zijn feedback, je kunt er immers beter van worden.
- Denk na over de feedback. Zie het als een verzoek om verandering en/of een kans om te leren.
Kritiek in plaats van feedback
Het is belangrijk dat je feedback vraagt en krijgt maar als feedback geen feedback is maar kritiek, geef dit dan ook terug aan je gesprekspartner. Kritiek is niet respectvol, is niet specifiek, gaat over jou als persoon in plaats van over je gedrag of prestatie, kritiek bestaat uit negatieve opmerkingen waarvan je niet kunt leren, waar je niets aan hebt.
Krijg je geen feedback maar kritiek, laat de ander dan weten dat zijn opmerkingen jou niet verder brengen in je leerproces: ‘Ik hoor je en ik wil van jou leren, maar als je dit op deze manier tegen me zegt, dan voel ik me …. (bijvoorbeeld: aangevallen) en dan kan ik niet positief volwassen reageren. Of: ‘Ik luister graag naar je maar ik zou niet zo goed weten wat ik met deze opmerkingen kan. Wat zou je willen dat ik leer?’.