Thema 3:
Alle kansen voor ontwikkeling
Een medewerker van Surplus ervaart ruimte voor persoonlijke groei, het realiseren van eigen ambities en het meedenken en -beslissen op school- en bestuursniveau.
We willen als Surplus het beste voor onze medewerkers. Alleen als zij mentaal en fysiek gezond zijn, goed in hun vel zitten, kunnen ze het beste onderwijs aan onze kinderen bieden. Dit betekent dat wij, net zoals bij de kinderen, kijken wat hun talenten zijn en hoe zij deze verder kunnen ontwikkelen. Niet alleen als individu, maar ook in het collectief van Surplus. Daarom worden medewerkers van Surplus actief betrokken bij het beleid op de school waar ze werken en het beleid van de stichting als geheel.
Lees ook:'Als je wilt en investeert, krijg je alle ruimte bij Surplus'
Op het moment dat de functie van praktijkopleider voor Surplus voorbij kwam, besloot Susan van Stralen te solliciteren. “Ik dacht: ‘die is voor mij’. Als je iets wilt en ook zelf investeert, krijg je alle ruimte bij Surplus. Kom met een plan en goede argumenten".
Lees meer Beleidsontwikkeling en besluitvorming
Op directie-bestuursniveau wordt gewerkt met procesteams op bestuurlijke thema’s als inclusief onderwijs en kwaliteitszorg. Deze procesteams nemen een onderdeel van het bestuurlijk beleid voor hun rekening. Zij hebben de opdracht om keuzes die de volledige stichting betreffen voor te leggen aan het directeurenoverleg en het College van Bestuur. Naast deze procesteams werken directeuren samen in clusterteams. Hierdoor zijn directeuren op de hoogte van alle lopende ontwikkelingen binnen de stichting.
Surplus is een organisatie met een professionele cultuur met bestuurlijk, democratisch georganiseerde besluitvorming. De inbreng van directeuren is structureel en inhoudelijk goed georganiseerd. Het bestuur kan op basis van voldoende kennis en informatie, voortkomend uit de gehele organisatie, doordachte keuzes maken en besluiten nemen.
FILM-BIJSCHRIFT: Jaarlijks organiseert Surplus een avond waarop de eigen medewerkers van Surplus workshops verzorgen voor hun collega's van andere scholen en voor pabo-studenten. Zo halen en brengen de medewerkers expertise bij elkaar.