Als stagiair deelnemen aan een teamvergadering: wat is je rol? Wij vroegen het aan Ilse en Jari op De Triangel.
En we hebben TIPS voor stagiairs!
Eline Koningstein geeft les aan groep 3/4 op De Wielewaal in Schagen. Zij is mentor en begeleidt dit schooljaar maar liefst drie stagiairs. “Zelf heb ik ook de kans gehad om stage te lopen en daarvan te leren. Nu vind ik het leuk, en zelfs bijna mijn plicht als leerkracht, om stagiairs te helpen zich te ontwikkelen. Daarbij is het ook nog leerzaam.”
Eline vertelt ons wat zij als voordelen ervaart.
Astrid Alferink en Elly de Jonghe werken al zo’n vijftien jaar samen als duo. Lange tijd stonden ze samen voor de kleuters en nu geven ze alweer een aantal jaren les aan groep 4 op De Mient in Nieuwe Niedorp. Als duo werken betekent ‘veel afstemmen’, ‘de ander in zijn waarde laten’ en ‘elkaars talenten benutten’, vinden de collega’s. “Wij zijn totaal verschillende persoonlijkheden, maar we kijken op dezelfde manier naar kinderen en denken hetzelfde over onderwijs”, vertellen de collega’s. Ze delen graag met ons hoe zij hun samenwerking invullen.
Hoe kun je nou stagelopen in coronatijd? Dat doe je immers in een klas met kinderen. Als zij thuiszitten, valt je ‘oefenstof’ zomaar weg. Toch was er ook in de thuiswerkperiode voor stagiairs genoeg te doen bij de scholen van Stichting Surplus. Kiki Veldman en Femke de Lange vertellen over al het waardevols dat zij hebben geleerd, ook toen het allemaal net even anders liep.
Voor ouders met schoolgaande kinderen zijn dit uitdagende tijden: naast je eigen werk en zorgtaken ben je nu ook nog de leerkracht van je kind. Voor ouders met kinderen in het speciaal onderwijs is dat zelfs nog wat uitdagender. Dat weten ze maar al te goed op De Tender in Schagen, basisschool voor speciaal onderwijs en onderdeel van Stichting Surplus.
De scholen zijn dicht, voorlopig nog tot en met 28 april. Hoe moet dat nu met leren, nu juf of meester er niet bij is om de kinderen te begeleiden en ondersteunen? Niet alleen de kinderen, ook veel ouders hebben daar behoefte aan. Gelukkig is er op afstand veel te realiseren. De scholen van Stichting Surplus zijn direct in actie gekomen om ook in deze situatie goed onderwijs te kunnen bieden.
Op deze plek plaatsen wij regelmatig updates met betrekking tot de maatregelen tegen verspreiding van en bescherming tegen het corona virus.
Op het moment dat de functie van praktijkopleider voor Surplus voorbij kwam, besloot Susan van Stralen te solliciteren. “Ik dacht: ‘die is voor mij’. Als je iets wilt en ook zelf investeert, krijg je alle ruimte bij Surplus. Kom met een plan en goede argumenten".
Vertel niet teveel over jezelf maar stel vooral vragen, ken je slechte eigenschappen en bereid je goed voor. Deze en andere adviezen hebben we uitgewerkt voor wie (voor het eerst) gaat solliciteren. Zodat je een sterk gesprek kunt voeren en jij en de recruiter elkaar echt leren kennen.
Marianne Stroomer startte 17 jaar geleden als leerkracht van groep 1 en 2 op Surplusschool De Meerpaal in Anna Paulowna. Dat was het begin van een loopbaan vol afwisseling, kansen en vernieuwing
Als je carrière wilt maken, moet je niet voor het onderwijs kiezen. Dat is wat veel mensen denken. De realiteit is anders. In het onderwijs heb je allerlei mogelijkheden om te verbreden en verdiepen en om door te ontwikkelen naar een functie als specialist, projectleider, locatieleider, schoolleider en nog veel meer. Hoe zit dat dan? En wat heeft Surplus daarin te bieden?
Je wordt vandaag gebeld dat je morgen mag invallen. Hoe bereid je jezelf daarop voor? En wat neem je mee? Britt vertelt hoe zij het doet.
Dat kunnen we nog het beste aan de kinderen vragen. Lees wat Zylvanio (12), Lot (9), Siz (8), Ranya (11), Levi (9) en Gabriëlle (10) daarvan vinden!
Kun jij feedback ontvangen? Hoe ga je om met kritiek? En wat is het verschil?
Voor alles is een eerste keer. Zo is er ook de eerste keer dat je als leerkracht een oudergesprek voert. Hoe pak je dat aan? Melissa van der Heide kan het zich nog goed herinneren toen zij meteen na haar LIO stage een zwangere collega mocht vervangen. Lees haar tips voor je eerste oudergesprek ooit.
Lekker dat je geslaagd bent, eindelijk je diploma op zak. En nu aan de slag, als leerkracht voor de klas. Je eerste werkdag staat voor de deur. Leuk, én een beetje spannend. Wat komt er allemaal op je af, de eerste dag op een nieuwe school? En… wat moet je vooral niet doen? Meester Sil geeft zijn tips.
“Als kind zat ik op de Frankendael in Callantsoog en daar had ik het naar mijn zin. Toen wist ik al dat ik later ook voor de klas wilde staan.' Nienke Meijer loopt stage op een Surplusschool en vertelt waarom ze daar zo blij van wordt.
Als je vanuit de Pabo stage loopt op een Surplusschool, word je gekoppeld aan een mentor en een praktijkopleider van Surplus. Wat kun je van je hen verwachten?
Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie
“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”
Astrid Alfering
Leerkracht
Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.
Thomas Riemers
Leerkracht
“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”
Bastienne Bijl
Leerkracht
Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’