zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Leerlingen weten zelf wat goed onderwijs is

Leerlingen weten zelf wat goed onderwijs is

21 februari 2020 Eva Groslot

Je kunt zelf, achter je bureau, bedenken wat goed onderwijs is voor de kinderen. De vraag is of je daarmee helemaal aansluit bij wat de kinderen wensen en nodig hebben. Hoe kom je daarachter? Heel simpel: door het ze zelf te vragen. Stichting Surplus organiseert hiertoe af en toe een leerlingraadpleging. Waar komen de kinderen dan zoal mee?

  • De leerkracht bepaalt nog te veel, wij willen meer zelf bepalen.
  • Belangrijk is dat juf of meester luistert naar wat wij belangrijk vinden.
  • Wij zouden meer ruimte willen in de weektaak. Dan kun je zelf kiezen waaraan je nog wilt werken. Dingen waar je nog niet zo goed in bent, bijvoorbeeld.
  • Leren met de iPad of computer is best leuk, maar je gaat er niet perse beter door leren. Een boek is net zo fijn. En als we vanuit een boek werken, komt juf of meester ook nog wel eens aan je bureau om iets uit te leggen. Die aandacht is wel fijn.
  • Lessen over pesten en gedrag zijn leuk en belangrijk, maar als we er in de klas geen aandacht aan besteden, ben je dat ook weer snel vergeten.

De kinderen van Surplus vinden het ‘heel tof’ dat om hun mening wordt gevraagd.
Ze voelen zich zeer serieus genomen. Dat heeft een positief effect op hun zelfvertrouwen en betrokkenheid. Mooie bijvangst!

Astrid Alfering
Leerkracht

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’