Wat is nou typisch Surplus?
Surplus betekent ‘meer’. De 23 scholen van Stichting Surplus willen samen meer bereiken dan ieder voor zich mogelijk zou zijn. Surplus staat voor kindgericht en toekomstgericht onderwijs. In de toekomst waarin de leerlingen van nu volwassen zijn, worden vaardigheden als samenwerken, kritisch denken, ondernemen en creativiteit steeds belangrijker. Daarom willen Surplusscholen dat kinderen en medewerkers hun talenten kennen en inzetten, enthousiast en betrokken zijn bij wat ze leren.
Medewerkers en leerlingen moeten zelf precies weten wat ze nodig hebben om goed te kunnen leren
Goed onderwijs staat of valt met goede leerkrachten. Surplus werkt samen met de verschillende pabo’s in de regio aan versterking van de lerarenopleiding. Twee bovenschoolse stagebegeleiders volgen alle stagiaires intensief gedurende de vier jaren van hun opleiding en daarna bij hun eventuele loopbaanstart bij Surplus. Samen met de iPabo heeft Surplus de post-HBO-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht Onderwijs’ opgericht zodat startende en ervaren leerkrachten in de Kop van Noord-Holland bij kunnen blijven op het gebied van onderwijsinnovatie.
De directeuren van Surplus vormen een team. Zij werken samen aan onderwijsvernieuwing en zijn elkaars’ coach. Ze laten de medewerkers van verschillende scholen met elkaar uitwisselen. In kleine teams maken de directeuren het beleid van Surplus, bijvoorbeeld op het gebied van personeel, ouderbetrokkenheid en kindgericht onderwijs. De koers van Surplus wordt door alle medewerkers samen bepaald. De input hiervoor verzamelen we via een jaarlijkse medewerkersdag en een denktank van leerkrachten.