Als duo kun je elkaar versterken
Astrid Alferink en Elly de Jonghe werken al zo’n vijftien jaar samen als duo. Lange tijd stonden ze samen voor de kleuters en nu geven ze alweer een aantal jaren les aan groep 4 op De Mient in Nieuwe Niedorp. Als duo werken betekent ‘veel afstemmen’, ‘de ander in zijn waarde laten’ en ‘elkaars talenten benutten’, vinden de collega’s. “Wij zijn totaal verschillende persoonlijkheden, maar we kijken op dezelfde manier naar kinderen en denken hetzelfde over onderwijs”, vertellen de collega’s. Ze delen graag met ons hoe zij hun samenwerking invullen.
- “We maken een planning per week, die zit in de map. Aan het einde van elke schooldag maken we een foto van het resultaat van die dag en die appen we naar elkaar.
- Elke dag hebben we even contact om bij te praten, te delen wat er is gebeurd wat je niet kunt teruglezen in de map. Om goed samen te werken, moet je veel tijd steken in de communicatie.
- Voor thema’s maken we een werkdocument voor de hele themaperiode, dan ligt al helemaal vast wat we wanneer gaan doen.
- Waar nodig passen we onze plannen aan en stellen we bij. Soms lopen dingen nou eenmaal anders dan je had bedacht.
- Regelmatig sparren we met elkaar, met een kop koffie erbij en de benen op tafel. Over de lesinhoud, over de kinderen, over onze aanpak en onze visie. Zo blijven we in ontwikkeling, houden we één lijn en komen we altijd weer tot oplossingen.
- We kennen elkaars krachten en talenten en maken daar gebruik van. Zo is er een natuurlijke taakverdeling ontstaan, bijvoorbeeld ook in de oudergesprekken. Dat gaat inmiddels vanzelf.
- Als we ergens onzeker over zijn, iets lastig vinden of even niet weten hoe we iets moeten oplossen, spreken we dat uit naar elkaar. Dan kunnen we samen op zoek naar een oplossing.
- We nemen waar voor elkaar als dat nodig en mogelijk is. Als we ziek zijn, bellen we eerst elkaar voor vervanging voordat we onze directeur bellen.
- We vieren onze successen, dat geeft energie.”