zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Wat levert het mentor zijn van stagiaires jou op als leerkracht?

Wat levert het mentor zijn van stagiaires jou op als leerkracht?

16 november 2020 Eva Groslot

Eline Koningstein geeft les aan groep 3/4 op De Wielewaal in Schagen. Zij is mentor en begeleidt dit schooljaar maar liefst drie stagiairs. “Zelf heb ik ook de kans gehad om stage te lopen en daarvan te leren. Nu vind ik het leuk, en zelfs bijna mijn plicht als leerkracht, om stagiairs te helpen zich te ontwikkelen. Daarbij is het ook nog leerzaam.”

Eline vertelt ons wat zij als voordelen ervaart.

  • Stagiairs komen met nieuwe ideeën.

“Vanaf de opleiding of van andere scholen waar zij stagelopen, nemen stagiairs leuke, nieuwe ideeën en originele invalshoeken mee die ik voor mijn eigen lessen kan gebruiken. Heel verfrissend.”

 

  • Stagiairs zijn een spiegel.

“Soms zie ik een stagiair iets op mijn manier doen en realiseer ik me dat die aanpak niet werkt. Dat levert mij mooie inzichten op.”

 

  • Ik kan mijn klas observeren.

“Als mijn stagiair voor de klas staat, zit ik zelf achterin. Zo kan ik de stagiair aan het werk zien en tegelijkertijd mijn klas observeren. Hoe nemen ze deel aan de les? En hoe vertaal ik dat naar mijn eigen lessen?”

 

  • Ik ontwikkel mijn coachingvaardigheden.

“Als mentor heb ik stappen gezet in mijn coachingvaardigheden. Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen en ben daardoor ook duidelijker.”

 

  • Het kost tijd, maar levert ook veel op.

“Na elke stagedag bespreken we wat er goed ging en wat beter kan, zodat ze leren reflecteren. Tegelijkertijd betrek ik hen bij mijn plannen voor de klas en vraag ze om advies. Ze geven vaak prima input.”

 

  • Mijn aandeel om iets aan het lerarentekort te doen.

“Het lerarentekort is nog niet opgelost. Op mijn manier hoop ik eraan bij te dragen dat stagiairs zullen kiezen voor Surplus als werkgever.

 

Raisa is tweedejaars Pabostudent en is blij met Eline als haar mentor. “Het is fijn om een vast aanspreekpunt te hebben en Eline geeft goede feedback waar ik veel van leer. Daardoor kan ik me beter ontwikkelen. En ik mag het helemaal op mijn manier doen. Het voelt goed.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’