zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Leerkracht in de lift: vele loopbaanmmogelijkheden!

29 januari 2020 | Eva Groslot

Als je carrière wilt maken, moet je niet voor het onderwijs kiezen. Dat is wat veel mensen denken. De realiteit is anders. In het onderwijs heb je allerlei mogelijkheden om te verbreden en verdiepen en om door te ontwikkelen naar een functie als specialist, projectleider, locatieleider, schoolleider en nog veel meer. Hoe zit dat dan? En wat heeft Surplus daarin te bieden?

  • Het onderwijs kent diverse functies, waaronder L-schalen voor leerkrachten in het regulier basisonderwijs. Bij Surplus zijn de meeste leerkrachten ingeschaald in schaal L10. Zij staan voor de klas en hebben een rol in de ontwikkeling van de school. Een aantal leerkrachten heeft een ‘specialiteit’ en is ingeschaald in schaal L11.
  • Als specialist op een bepaald onderwijsterrein, vervul je werkzaamheden op het gebied van jouw specialiteit. Je levert bijvoorbeeld een bijdrage aan de beleidsontwikkeling van de school op dat gebeid en coacht collega’s daarop.
  • Je kunt specialist worden op het gebied van rekenen of taal, op het terrein van zorg (als intern begeleider), in toekomstgericht onderwijs, of een andere specialisatie.
  • Als je jezelf daarin wilt ontwikkelen, kun je de benodigde opleidingen volgen. Komt er bij Surplus een vacature op een school voor die functie, dan kun je daarop solliciteren en zo promotie maken.
  • Je kunt je vakmanschap verbreden door te kiezen voor een school met een ander onderwijsconcept. Bij Surplus zijn dat bijvoorbeeld Jenaplanonderwijs en OntwikkelingsGericht Onderwijs. Of kiezen voor een baan in het speciaal (basis)onderwijs.
  • Als je op zoek bent naar nieuwe uitdagingen, kun je ook op een andere school gaan werken. Stichting Surplus kent een mobiliteitsplan waarbij leerkrachten en scholen met elkaar worden gematcht.
  • Wil je locatieleider of schoolleider worden? Surplus organiseert oriëntatietrajecten voor medewerkers met deze ambitie. Tijdens dit persoonlijk ontwikkelingstraject krijg je inzicht in wat de functie inhoudt én onderzoek je of dit aansluit bij je ambities en competenties. Bij een positief advies kun je starten met de schoolleidersopleiding, ervaring opdoen met de werkzaamheden en vervolgens solliciteren bij een school die bij je past.
  • Ben je echt toe aan iets anders dan het basisonderwijs, maar wil je wel met kinderen blijven werken? Dan kun je een baan overwegen als leerkracht in het Voortgezet Onderwijs, als ambulant begeleider of als adviseur en bijvoorbeeld bij de Onderwijs Begeleidingsdienst je licht opsteken.

Zo biedt het onderwijs tal van mogelijkheden voor jouw persoonlijke (door)ontwikkeling. Wil je weten hoe we dat doen bij Surplus? Neem dan contact op met Susan van Stralen via s.vanstralen@stichtingsurplus.nl .

 

Op de foto:

Angelique Hegeman van Surplusschool ’t Span in Den Oever ontwikkelde zich tot specialist toekomstgericht onderwijs. Op de foto zie je hoe ze de kinderen leert te werken met de ‘active floor’, een interactieve beweegvloer die bewegend leren een nieuwe dimensie geeft.

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’