zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

De Tender, school voor speciaal basisonderwijs

Kievitlaan 25
1742 AB Schagen
0224 - 21 24 83

https://de-tender.nl

Directeur: Ilona Oldenburger - Sibbel
E-mail: i.sibbel@stichtingsurplus.nl

 

‘Juf begrijpt mij’

De Tender in Schagen is een school voor speciaal basisonderwijs. Wat is daar nou zo speciaal aan? Als ik daar in de klas kom, hoe merk ik dan dat het anders is dan op andere scholen? Dat vroegen we aan Jari, Denise, Lena en Quinn van groep 8. Zij weten dat heel goed te verwoorden. ‘Wij hebben meer vragen en leren op een andere manier.’

“Op De Tender zitten kinderen die gedragsproblemen hebben en meer hulp nodig hebben bij het leren”, vertellen Jari, Denise, Lena en Quinn uit groep 8 van De Tender. Ze leggen uit: “Sommige kinderen vinden leren gewoon moeilijk, of hebben moeite om zich te concentreren. Andere kinderen worden snel boos als dingen niet lukken, hun lontje is iets korter.” Op De Tender is dat allemaal geen probleem. “Wij zijn anders dan andere kinderen. Op een andere school val je dan wel op.” Quinn zegt: “Niemand begreep mij op mijn oude school, maar hier zijn we allemaal hetzelfde. En juf begrijpt mij.” Wat ze vooral fijn vinden: “De klassen zijn kleiner, dus juf heeft meer aandacht voor ons.” Op zijn oude school zat Quinn met 37 kinderen in de klas. “Ik kon me daar echt niet concentreren, er waren te veel prikkels. Dat gaat hier veel beter.”

 

 

Even afkoelen

Lena vertelt wat ze op De Tender zo fijn vindt: “Als je iets niet snapt, gaat juf extra met je aan de slag.” Denise vult aan: “Ik vond klokkijken moeilijk. Juf ging heel goed uitleggen hoe het werkt, waardoor ik het opeens wel begreep.”

Wie meer rust nodig heeft om te leren, kan in een aparte ruimte gaan zitten. Jari: “Daar kun je rustig werken. Of even afkoelen als je heel boos bent geweest. Dan komt juf met je praten, waarom je zo boos was en wat er gebeurde. Als ik weer wat rustiger ben, weet ik dat vaak wel.”

Tussen het leren door, doen ze andere leuke dingen. “Als we een paar uur geleerd hebben, gaan we bijvoorbeeld naar de speelzaal om even te bewegen. Of we doen een spelletje.”

 

Elkaar helpen

Sowieso is er op De Tender veel te doen. Denise: “We leren uit boeken en op de computer, maar we doen ook leuke projecten waarbij we in tweetallen werken. Bij het thema ‘jungle’ bedenken we bijvoorbeeld wat je allemaal zou kunnen meenemen naar de jungle. Met z’n tweeën weet je vaak meer; als ik een woord niet weet, weet de ander het wel. Zo kun je elkaar helpen.”

Ook is er een keuken in de school waar ze samen koken – ‘we hebben samen pizza gemaakt’ - een schooltuin waarin ze kunnen werken en er zijn dieren die ze mogen verzorgen. “Dat is gaaf, dan ben je lekker buiten.”

 

Zonder school geen games

Ze leren liever uit boeken dan met de computer. “We hebben Chromebooks, maar soms werkt het niet goed. En als je een antwoord hebt gegeven, kun je niet meer terug om het te verbeteren. In een werkboekje kun je aantekeningen maken, dingen uitgummen en opnieuw invullen. En je kunt je werk meenemen naar huis, dan kunnen papa en mama ook zien wat je leert.”

Dat ze iets leren, vinden ze belangrijk. “Anders komt er niks tot stand. Voor een goede baan moet je bijvoorbeeld kunnen rekenen en weten hoe laat je uit bed moet om op tijd op je werk te zijn. Zonder scholen waren er nu ook geen mensen die games konden bedenken en maken. Of waren er misschien zelfs geen huizen geweest.”

 

'Je leert hier iets'

Ze zouden hun school zeker aanraden bij andere kinderen. “Omdat  je hier echt iets leert.” Daarmee doelen ze niet alleen op de lesstof. “We hebben les in sociale vaardigheden en leren hoe je met elkaar omgaat. Dat gaat hier al een beetje vanzelf, want op deze school zitten veel verschillende kinderen die overal vandaan komen. Daar moet je allemaal mee omgaan.”

Toch hebben ze ook nog wel een paar verbeterpunten die ze zouden doorvoeren als zij directeur zouden zijn van De Tender. Zoals ‘zitzakken om op te chillen in de pauze’, ‘langer buitenspelen’, ‘gave speeltoestellen voor het schoolplein’ zoals ‘een opblaasbare glijbaan en een springkussen’ en ‘een goede voetbal’.

Lena lijkt het een goed idee als er workshops zouden worden georganiseerd om kinderen te laten kennismaken met beroepen. “Dan ontdek je wat je leuk vindt en wat het inhoudt.”

 

‘Doei’

Nu heeft het gesprek wel lang genoeg geduurd. Het is pauze en de klasgenoten van groep 8 gaan naar buiten. “Mogen wij ook, mogen wij ook?” Een foto maken bij de dieren in de schooltuin lukt nog net. Dan is het ‘doei’ en weg zijn ze. Weer even lekker bewegen. 

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’