zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

'Als je wilt en investeert, krijg je alle ruimte bij Surplus'

24 februari 2020 | Eva Groslot

Op het moment dat de functie van praktijkopleider voor Surplus voorbij kwam, besloot Susan van Stralen te solliciteren. “Ik dacht: ‘die is voor mij’. Als je iets wilt en ook zelf investeert, krijg je alle ruimte bij Surplus. Kom met een plan en goede argumenten". 

Susan van Stralen wilde journalist worden, maar werd uitgeloot voor de School voor Journalistiek. Dus ging ze voor plan b: de pabo. “Ik bleek onderwijs ontzettend leuk te vinden, dus ik ben nooit meer geswitcht.” Tijdens haar opleiding maakte ze al kennis met Surplus. “Ik liep stage op diverse Surplusscholen en ging na mijn afstuderen werken op De Frankendael in Callantsoog.” Een ‘heerlijke school’. “Ik hou van drama en dans en kreeg alle ruimte om daarmee aan de slag te gaan, mocht ook allerlei cursussen doen. Daar heb ik veel plezier aan beleefd.” Daarna werkte ze op De Torenven, ook een Surplusschool. “Ik begon bij de kleuters. Daar had ik geen ervaring in, dus ik moest me helemaal opnieuw verdiepen, leren kijken naar kleuters, omgaan met spel en werken met leerlijnen. Daar heb ik veel van geleerd.”

Op het moment dat de functie van praktijkopleider voor Surplus voorbij kwam, besloot ze te solliciteren. “Ik dacht: ‘die is voor mij’. Studenten begeleiden vond ik altijd al leuk.” Aanvankelijk combineerde ze dit werk met haar baan als leerkracht, sinds dit schooljaar is ze fulltime praktijkopleider. “Het is fijn om me op één ding te kunnen focussen.” Als praktijkopleider begeleidt en coacht zij pabostudenten, startende leerkrachten, tijdelijke medewerkers en leerkrachten uit de invalpool. “Daarnaast ondersteun ik personeelszaken een halve dag in de week om de intake van nieuwe medewerkers te doen. Zo kan ik op allerlei manieren helpen om fijne en goede collega’s te werven voor Surplus.”

Susan ervaart dat Surplus haar veel ruimte geeft om zich te ontwikkelen. “Kansen zijn er volop. Daarbij moet je ook zelf bereid zijn om te investeren. Als je zelf niks doet, gebeurt er niks. Voor de opleiding tot praktijkopleider ging ik bijvoorbeeld een keer per week naar Amsterdam, naast mijn baan als leerkracht. Heb jij een goed plan voor jouw school, jouw bouw of voor Surplus in het algemeen? Maak dan een plan, kom met goede argumenten en geef aan wat jij eraan wilt doen om dat van de grond te krijgen. Dan zul je zien dat er ook voor jou volop kansen zijn bij Surplus.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’