zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

In 10 stappen naar jouw droomstart als leerkracht

In 10 stappen naar jouw droomstart als leerkracht

28 januari 2020 Eva Groslot

Lekker dat je geslaagd bent, eindelijk je diploma op zak. En nu aan de slag, als leerkracht voor de klas. Je eerste werkdag staat voor de deur. Leuk, én een beetje spannend. Wat komt er allemaal op je af, de eerste dag op een nieuwe school? En… wat moet je vooral niet doen? Meester Sil geeft zijn tips.

 

• Op veel scholen word je als startende leerkracht gekoppeld aan een maatje die je wegwijs maakt op de school. Hij is je vraagbaak, daar kun je altijd op terugvallen.
• Bij Surplus word je de eerste drie jaar begeleid door een praktijkopleider. De praktijkopleider helpt je met je persoonlijk ontwikkelingsplan: welke doelen wil je de komende periode realiseren?
• Bereid jezelf voor, begin met een les die je goed kent.
• Houd wat activiteiten en/of energizers achter de hand die je in elke groep kunt toepassen.
• Vraag naar bijzonderheden over de kinderen in jouw klas: wat is goed om te weten over wie?
• Ontvang de kinderen bij de ingang van je klas en stel jezelf voor.
• Kinderen zijn nieuwsgierig: wie ben jij? Vertel iets over jezelf, neem eventueel foto’s of persoonlijke spullen mee die iets vertellen over jou.
• Neem de tijd voor kennismaking met kinderen, ouders en collega’s. Daarmee leg je de basis voor een goed contact.
• Ga in de lunchpauze bij je collega’s zitten, zonder je niet af in je klas.
• Stel vragen, de antwoorden kunnen je helpen om je snel thuis te voelen op je nieuwe school.

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’